Tommi kirjoitti:
Laitoin pajan osoitteen wikiin rakentelu-osioon jemmaan.
Tommi kirjoitti:
Laitoin pajan osoitteen wikiin rakentelu-osioon jemmaan.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
tavasti kirjoitti:Tommi kirjoitti:Laitoin pajan osoitteen wikiin rakentelu-osioon jemmaan.
Onks tää Puolan firma se sama mistä näitä hiilaripenkkei on kertyny yhelle sun toiselle ? Alko tommonen kiinnostaa ku Wackyllä käydessä erehyin ottamaan käteen semmosen eikä se painanu oikeen mitään siis alle puolet omasta vanerisesta. Onko kalliit lähetys kulut ? Kuinka toimii maksupolitiikka ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Onks tää Puolan firma se sama mistä näitä hiilaripenkkei on kertyny yhelle sun toiselle ?
Ei ole sama. Se firma häipyi rivakasti netistä ja ehken muualtakin. Taisivat myydä Novosportin tms. valmistajan tuotannon ohitse
Samat jätkät siellä kuitenkin laminoi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Samat jätkät siellä kuitenkin laminoi.
Tietysti. Niille on vaan kehityskeskustelussa painettu 9mm Makarov kulmarauta kannustimeksi ohimolle ja todettu että palkkatyössä ei tehdä omaa sivubisnestä.
Kopio viestistä viime vuoden kesältä:
Hallo!
Sorry for late answer, I found your mail in my spam box;)
Yes, I can send seat to Finland. Total cost is 33 + 18 euros for shipping. I can send parcel after receiving money on my bank account.
Best regards,
Jarek Snoch
Jeh!
Lyhyt koeajo suoritettu ja samalla neitsyys nojapyöräilyssä meni! Pyörän ajo-ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, kertaakaan en kaatunut kuitenkaan, ajettavalta tuntuu. Kovasti vaappuvaa oli kyllä meno, mutta olihan se eka kerta. Pyörä on vielä keskentekoinen, säätöä, jarruja ja viimeistelyä vailla. Mutta olipa kiva päästä edes kokeilemaan! Etuvaihtajan tarvetta on tarkoitus vielä miettiä, että tarvitsenko sitä, vai menisikö isolla lehdellä myös ylämäet. Vaihteiden säätäminenkin jäi, kun kiire koeajolle iski. Viikonloppuna projekti jatkuu.
Tommi
Onnittelen! Hienoa että näitä kuituprojekteja valmistuu.
On ainaki suora ketjulinja.. Jos tuo isompi ratas on 53t ja vähänkään mäkiä niin kaipaat varmaan pienempää.. jos 50t niin saattaa vielä mennäkin yhdellä lehdellä. Mutta onnistuu se vaihto jaloilla/käsillä jos sitä eturatasta harvoin tarvii
Tuota penkin kiinnitystä jäin kattomaan, minkälainen se on on? Varmaan kestää, jos seinämää on riittävästi mutta melko arka paikka kuiturungossa.
Hieno on, eiku lisää ajoo ni alkaa sujuu.
Paljonko painaa ? Muutkin tekniset tiedot ja mitat vois laittaa esille.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onnea uudelle pyörälle, hieno peli, painoasiat kiinnostaa kun grammojen viilailusta tykkään eli jos puntari löytyy niin... Mulla ei ole toisessa pyörässä etuvaihtajaa vaan vaihdan varpaalla, linkissä tärisevää videokuvaa malliksi
On varmaan kyllä helpompaa kun voi vaihtaa ketjuputkesta ja ylipäätään homma vaatii aluksi vähän harjoittelua. Kun saat "nojapyörälihakset" kasvatettua ja jos takana on laajan skaalan pakka niin kyllä yhdelläkin etulehdellä pärjää, tosin se on kompromissi mäennousukyvyn ja huippunopeuden kanssa. Minulla on edessä 38/48 lehtinen, takana11-36 pakka ja 152 kammet millä saa kierroksia, pienellä eturattaalla ei ole ollut mäkeä mitä ei ajamalla nouse (nyt on tosin aika hyvä kunto, mutta on myös ajettu kärry perässä +50kg yhdistelmällä) toisaalta vispaaminen on luontevaa 50 km/h saakka, huiput on 58 km/h mutta silloin oli jo "liikaa" kierroksia. Ajatuksena on jossain vaiheessa elämää laittaa 39 piikkinen ovaali ratas ainoaksi.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... nen#p21867 lisää tarinaa aiheesta
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Edessä on 39/53 piikkiset rattaat. Asun Jyväskylässä, joten mäkiä täältä löytyy. Takana on 11/34 pakka. Kokeillaan, onnistuisiko yhdellä lehdellä vai oppisinkohan vaihtamaan jaloilla. Yksi vaihtoehto olisi ovaalin rattaan tako, kuinka paljon se keventää ylämäkinousua? Jos tekisi vaikka 45-48 piikkisen. Viimeinen ja ehkä se pakon edessä toteutuvakin vaihtoehto on laittaa etuvaihtaja. Punnitseminen on edessä, arvelisin 10-11 kilon luokkaan pyörän painon menevän, kunhan saan penkin pehmusteet hommattua.
Penkin kiinnitys on hoidettu rungon läpi poratulla 5 mm reiällä, penkin teräslevykiinnike on kiristetty rungon kylkeen satulan pikalinkulla. Kestääkö tuo reikä vai syökö tappi ajan mittaan kuitua rikki? Vaihtoehtona olisi liimata epoksilla kiinni rungon läpi putki, jonka sisälle tulisi tuo kiinniketappi. Tulisiko kestävämpi?
Teknisiä tietoja täytyy mittailla. Pyörä on tehty aika vähillä piirusteluilla ja vähäisillä työkaluilla takapihalla sateen armoilla. Yritys ja erehdys on ollut mottoni tässä projektissa. Siksipä viimeistelytyötä on runsaasti edessä.
Kuinka suoraksi jalka on syytä tulla polkiessa? Nykyisellä mitoituksella polvi jää hieman koukkuun, samaan tapaan kuin pystypyörässä pitääkin jäädä. Onko se hyvä, vai viekö kovasti tehoja hukkaan tai rasittaako jalkoja enemmän?
Tommi
Hyvä , yksi nojapyöräilijä lisää Jyskylään. Terve tuloa Kuksahtaneiden mukaan. Kesällä toivottavasti nähdään viimeistään luomus.
Tommi kirjoitti:Kuinka suoraksi jalka on syytä tulla polkiessa? Nykyisellä mitoituksella polvi jää hieman koukkuun, samaan tapaan kuin pystypyörässä pitääkin jäädä. Onko se hyvä, vai viekö kovasti tehoja hukkaan tai rasittaako jalkoja enemmän?
Periaatteessa sama sääntö, kuin pystypyörässä. Kantapää polkimella jalka ulottuu suoraksi. Nojapyörässä kuitenkin reiden ja säären paino pyrkivät oikaisemaan jalkaa. Jos polvi päästetään liian suoraksi, tulee pyörityksestä nykivää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tommi kirjoitti:Penkin kiinnitys on hoidettu rungon läpi poratulla 5 mm reiällä, penkin teräslevykiinnike on kiristetty rungon kylkeen satulan pikalinkulla. Kestääkö tuo reikä vai syökö tappi ajan mittaan kuitua rikki? Vaihtoehtona olisi liimata epoksilla kiinni rungon läpi putki, jonka sisälle tulisi tuo kiinniketappi. Tulisiko kestävämpi?
Tommi
Ehdottaisin tuohon sellaista kiristettävää leveää pantaa, joka tulisi runkoputkeen kiinni ja pannan yläpuolella olisi sitten penkin mukaan muotoiltu levy ja jotain sen ja penkin väliin. Tuo nykynen systeemi saattaa hyvinkin kestää, jos reikä ei ota rasitusta vastaan. Jos rungon läpi liimais putken olis tod.näk. parempi. Mutta mä en oo ikinä hiilikuidun kanssa pelannut, ajan vaan kuitupyörällä
Lyhyehkö lenkki on takana ja kaikki vaihteetkin säätämisen jälkeen käytössä. Vielä en ole pienempää etulehteä ole apuun ottanut, suurehko ylämäkikin meni runttaamalla ylös. Lukkopolkimet eivät olleet vielä kiinni, rohkeus ei riittänyt. Mutta taitaa tuo 53- piikkinen olla liian suuri ainoaksi. Kuinkahan paljon esimerkiksi ovaali 46-piikkinen tuota mäennousua keventäisi?
Mittasin ja punnitsin pyörää lenkin jälkeen. Akseliväli on 111 cm, penkin korkeus 63 ja poljinkeskiö 68 cm. Paino 11.2 kg. Takajarru ja penkin pehmuste päällisineen vielä laittamatta paikoilleen. Kokonaispaino jäänee alle 12 kilon. Painojakauma jäi mietityttämään, se on 50-50. Nyt, kun edessä on 20-tuumainen, aiheuttaako se levottomuutta kovassa vauhdissa? Vai pystyhkö ohjainkulma ja suora etuhaarukka? Hitaasti ajaessa pyörä kääntyy todella ketterästi ja on helppo ohjattava. Vauhdin kasvaessa on hieman levottomampi, hallittavissa kuitenkin. Varmaankin kilometrien karttuessa ajo vakaantuu entisestään ilman muutoksiakin. Penkkiä olisi varaa laittaa edemmän nojalleen, sehän tuota painojakaumaa siirtäisi enemmän takarenkaalle. Jossain vaiheessa on mulla tarkoitus kokeilla 26" etuhaarukkaa ja rengasta, se nostaisi tuota keulaa sitten vähän pystympään.
Että jättäiskö tuolleen, vai alkaisko hommiin? Kuidutus ei kyllä nappais tällä hetkellä yhtään. Penkin kallistus olis helpoin homma. Penkin etäisyys oli muuten just eikä melkeen Jorin neuvomalla etäisyydellä. Tuurilla.
Tommi