Oma tekemä kinneri

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

045.JPG

Tämmösellä kinnerillä on nyt ajeltu tämä kesä n. 4500km. Tässä muutama kuva.

Liitteet
051.JPG
048.JPG
046.JPG
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tälle on pakko nostaa hattua, uskomattoman hieno! :D :D
Aika paljon Allewederin näköinen. Onko tehty hiilikuidusta muottiin laminoimalla? Näyttää olevan jousitettu, erillistä runkoa ei taida olla?
Kauan kesti rakentaa? Paino?

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Jarcco kirjoitti:

Tälle on pakko nostaa hattua, uskomattoman hieno! :D :D
Aika paljon Allewederin näköinen. Onko tehty hiilikuidusta muottiin laminoimalla? Näyttää olevan jousitettu, erillistä runkoa ei taida olla?
Kauan kesti rakentaa? Paino?

Olet oikeassa Allewederin yhdennäköisyydestä, se oli vähän mallina. Suhteellisen yksinkertainen rakenne tehdä ilman muottia. Kotelorunko hiilikuidusta ja ympärille taivutettu 300g/neliöm. kevlarkangas. Lastulevyn päällä epoksoitu matto niin siitä tulee kuin peltiä ja taipuu hyvin. Tämä muutaman kaaren kera rungon ympärille ja päälle märkänä 200g hiilikuitu. Oikeastaan turhankin vahva rakenne, kokonaispaino n. 31kg. Jousitus on joka pyörässä, edessä on liian löysä jousi, juuri tänään tilasin jäykemmät jouset niin saapi kokeilla. Tämä oli semmonen talvikauden projekti, nyt on kerätty kokemuksia ja taas talvella tehdään yhteenveto mahdollisista parannuksista, ainakin väriä ilmeisesti pitää pistää pintaan. Myös takapää tuntuu liian löysältä, joko takahaarukka tai rungon pää. Muuten kulkee vakaasti.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tuossa ollaan jo todella lähellä kaupallisesti kiinnostavaa tuotetta... :wink:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jarcco kirjoitti:

Tuossa ollaan jo todella lähellä kaupallisesti kiinnostavaa tuotetta... :wink:

Jep, esim. erittäin siisti ohjaamo, paremman näkönen ainakin mitä oon muissa nähnyt. Vauhtia sais lisää levyttämällä renkaat..

Tykkään :D

tiiän ketä pommittaa yv:llä kun alan katetta tekemään...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

On muuten hieno.
nostaa hattua! 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Suhteellisen yksinkertainen rakenne tehdä ilman muottia. Kotelorunko hiilikuidusta ja ympärille taivutettu 300g/neliöm. kevlarkangas. Lastulevyn päällä epoksoitu matto niin siitä tulee kuin peltiä ja taipuu hyvin. Tämä muutaman kaaren kera rungon ympärille ja päälle märkänä 200g hiilikuitu.

Näppärä idea ja hieno lopputulos.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Hämmästyttävä tulos. Ei synny monelta. Onnittelut!

Pystyykö noilla materiaaleilla tekemään asuinhuoneistoissa kaiken vai pitääkö olla hyvin tuuletettava paja tms? Laskitko materiaalikustannukset?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt aamulla kun katsoo , niin ei voi kun ihailla. Itse en maalais kuin tuon etupallon ja taakse iso punainen heijastin kalvo . Mitä sitä kaunista pintaa maalilla liikaa peittään. :oops: :oops: :oops:
Otiko kuvia eri työvaiheista , ne olisi kivoja nähdä ja tietysti jos on työpiirustuksia. :lol:

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Kerrostalossa kun asun niin meillä on toinen vanha saunatila ollu joutilaana ja sain sitä käyttää. Vähän ahtaat tilat mutta kyllä sitä jotenkin sai tehtyä, oviaukon mukaan tuli korkeus ja kyljellään ulos ilman pyöriä. Epoksi siitä hyvä että ei haise ja vähän ikkunoita auki. Musta ajoneuvo mustalla asvaltilla ei hyvin näy ja siitä on tullu palautetta, jotain väriä ja ehkä valot eteen,takana jo on. Talven aikana varmaan jotain parannuksia tulee tehtyä, nyt odottelen jäykempiä jousia niin pääsee vielä kokeileen ennen talvea. En ole tarkempia kustannuslaskelmia tehnyt, mutta eiköhän reilusti alle puolet vastaavien tehdasvalmisteisten hinnoista.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Täytyy sanoa että on kyllä upea kinneri :D ! Todella siisti ja sulavalinjainen. Onko kinnereissä muuten aina jousitukset joka renkaassa, onko se mukavuuskysymys vai peräti katteen kestävyyden takia?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jori »

Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D

Onneksi olkoon hienosta toteutuksesta. Lopputulos on paremman näköinen kuin esikuvansa. :D

Minäkin olin kysymässä tuosta keulapallukasta, mutta Jori ehti ensin.

Teippaaminen yhteensuuntaan kaareutuvissa pinnoissa on kätevää kontaktimuovilla niinkuin tein SH18:ssa http://farm8.staticflickr.com/7036/6802 ... 9cde_b.jpg. Helppo ottaa pois, jos haluaa muuttaa asua.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

jori kirjoitti:

Hieno on!
Mistäs keulabulbin muotti. Näyttäisi olevan ruuvikiinnitteinen. Helpottaa huoltoa ja kolarikorjauksia, jos sellaiseen joudutaan. Onko nuo McPhersonit itse tehdyt. Onko putkissa muuta kuin jousi, tarkoitan vaimennusta. Vaimentamattomana jousen pitää olla todella jäykkä, ettei pohjaa. Entä takaripustus. Millainen joustomekanismi siellä on. Paljon on kysyttävää, mutta vain yksi kuva. Suosittelen maalaamisen sijaan teippaamista. Pinta tulee hiomatta hieno ja väriä on helppo vaihtaa ja muutenkin muokata ulkonäköä, vaikka kesä- ja talvilook erilaisiksi. :D

Keulapallukka no tehty solimate-levystä tehdyn mallineen päälle,en viittyny tehdä muottia. Muovia väliin ja päälle laminoitu kuitu. Hiomista näin tulee enemmän, joten kerroksia tais olla 3 kpl. Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön. Ite rakensin McPersonit vanhasta polkupyörän etuhaarukasta ja ei ole mitään vaimennusta. Putkia piti lyhentää ja alapäähän sorvata ja liittä "jalka"pyörän akselia ja ohjauksen vipuja varten. Jousesta olikin juttua että se on liian löysä, makaa lähes pohjassa, mutta on korjauslistalla. Takana on jokin Nolen-merkkinen iskari, jossa on lisäilmasäiliö kyljessä. on ihan toimiva. Jousituksesta on käynyt mielessä josko joku "iskariguru" vois suunnitella ilma-tai öljyiskarin, ja siihen tekee alapään. Entä pyörien kääntyminen, tuleeko jäykkä kun männän varsi on rungossa kiinni? Onko rakenteellisesti mahdollista? En tiedä näistä kaupallisista kinnereistä, mitenkä hyvin vaimennus toimii, ja voiko näitä elementtejä hankkia varaosina jostain.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Oma tekemä kinneri

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Omat kokemukseni iskunvaimennuksesta on, tarpeellinen ellei välttämätön.

Tähän on helppo yhtyä, varsinkin kun alla on pienet ja kapeat renkaat, sekä sen verran virtaviivainen muotoilu että alamäkinopeudet nousee normaali trikeä suuremmiksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin