Makelau kirjoitti:Pari lenkkiä olen tehnyt ja hankalalta tuntuu. Ohjaustanko tuli liian lähelle kaulaa, joten lyhensin stemmin putkea sen 1,5cm minkä uskalsin. Vaijerinpäiden pidikkeet on hitsattu putkeen kiinni ja pelkäsin että liika lyhennys haittaa vaijereiden toimintaa. Käänsin myös ohjaustangon toisinpäin jotta saan kädet vähän enemmän vatsan päälle ohjatessa. Ohjaus muuttui hyvin kiikkeräksi.
Alku on aina kiikkerää mutta ennen kuin ajoasento sellainen että polkea voi rennossa asennossa niin vaikeeta on...
Makelau kirjoitti:Aloittelijahan minä vasta olen mutta ekalla lenkillä uskalsin hetkittäin päästää toisella kädellä irti sarvesta. Stemmin lyhennyksen jälkeen ei puhettakaan. Jatketaan harjoituksia mutta haisu olisi että ohjaus on paljon kiikkerämpi kuin niissä neljässä muussa nojiksessa mitä ajoin Savenmaan koeajopäivillä. Tuohon ohjauksen kiikkeryyteen ei taida olla mitään helppoa ratkaisua?
On siihen varmasti. Onhan kampien etäisyys sopiva ? Helppo säätää kun pistää kantapäät polkimille ja polkee rennosti takaperin, jalka saa mennä suoraksi (tai melkein suoraksi), polkimille pitää yltää ilman kurkottelua.
Sitten lähtisin rauhassa hakemaan ohjaustankoa sopivaan paikkaan. Ensin niin lähelle reisiä kuin saa, kuitenkin niin ettei edes kovaa polkemalla reidet ota kiinni tankoon/käsiin. Seuraava on makuasia mutta itse tykkään että kyynärpäät tulee hieman kylkiluiden päälle kuin että roikkuvat sivulla. On myös aerodynaamisempi.
Mitä lyhemmäksi stemmin saa, sitä pienemmillä liikkeillä ohjaus sujuu. Mutta vaatii harjoittelua & totuttelua...
Makelau kirjoitti:Seuraavaksi aion nostaa satulaa pystympään. Näin aloittelijalle asento on liian makaava. Penkissä ei ole säätöä joten teen sinne pari jatkopalaa joita laitan penkin ja kiinnityskorvakkeen väliin.
Minun M5 lowracer oli myös tehtaan säädöillä, siis että niitä säätöjä ei ole penkin kaltevuudelle. Opettelin vaan ajamaan suoraan 20 asteen lepoasennossa. Oli aluksi aika hurjaa mutta kyllä se siitä lähtee...
Makelau kirjoitti:Kypärä osuu niskatukeen ja sen joutuu työntämään aivan silmille jotta pystyy nojaamaan. Joko lasken niskatukea alemmas tai etsin nojapyöräkypärän jossa on takaraivolla lovi niskatukea varten.
Kokeilen tuota ensimmäistä vaihtoehtoa ensin. 
Tuollainen niskatuki ei toimi about minkään kypärän kanssa. Samanlaiselta näyttää melkein kuin millainen MetaPhysic:n mukana tuli. Taitoin mokoman ihan kaarelle taaksepäin jolloin ei enää häiritsevästi ota kypärään. Lopulta tein itse mokomat niskatuet 3mm:n alumiinista kun en tarvitse säätöjä.
Makelau kirjoitti:Melko nopeasti ylämäessä selvisi myös että lukkopedaalien suosimiselle nojiksessa on syynsä. Hankin jo lukkopedaalit ja kengät mutta kokeiltuani eilen tuota lyhennettyä stemmiä päätin mennä harjoittelemaan lukkopedaalien käyttöä johonkin syrjäiseen paikkaan ja patjaan kääriytyneenä. 
Opettele ensin ohjaamista CruzBike-ohjeilla:
Rennosti pyörän päälle, roikota molempia jalkoja edessä ja alhaalla, ja kaveri työntää vauhtia. Opettele ohjaamaan niin ettei kaverin tarvi pitää pystyssä
Kun alkaa sujua niin napsauta toinen kenkä kiinni polkimeen ja sama jatkuu. Älä polje vielä... työntämällä vaan kunnes homma sujuu hyvin ja opit myös pysähtymään laittamalla irti oleva jalka maahan
Lopulta kun myös liikkeelle lähtö yo tavalla onnistuu (työntämällä) niin napsauta toinenkin kenkä kiinni ja ei kun polkemaan
Sitten vaan paljon liikkeelle lähtö harjoituksia, kahdeksikkoja parkkipaikalla, loivahkoissa alamäissä ajoa (miten ohjaus käyttäytyy nopeammassa vauhdissa) ja takaisin ylös (hitaammassa vauhdissa).
Näillä vinkeillä tytär ja kolleega oppivat ajamaan highraceria vartissa.