Ikuisuusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Noniin, runkoa hitsailemaan. Suurin osa osista jo perillä mut etuhaarukka ja 20" vetävä pyörä puuttuu.

Tässä takakolmiota hahmoteltu.
Kuva

Onko ideoita rungon kiertojäykkyyden maksimoimiseen? Puomi tulee olemaan neliöputkea 45x1,5 ja horisontaalisen säädön neliöputki 40x1,5.. halkaisijasta piti vähän karsia että välipylpyrät mahtuu vähän paremmin jalkojen väliin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Onko ideoita rungon kiertojäykkyyden maksimoimiseen?

Jorikohan se joskus luennoi että pyöreä putki on kiertojäykempää kuin neliöputki jos ovat saman painoisia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Ero on pieni, mutta olemassa. Kierto, eli vääntöjäykkyyteen ei oikein ole muuta keinoa, kuin ohuet seinämät ja iso ulkomitta. Toki voi tehdä myös avaruusristikon ulkokautta, jossa ulkomitta kasvaa uusiin ulottuvuuksiin ja jäykkyys myös, mutta painon kurissa pitäminen voi olla vaikeaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Ero on pieni, mutta olemassa. Kierto, eli vääntöjäykkyyteen ei oikein ole muuta keinoa, kuin ohuet seinämät ja iso ulkomitta. Toki voi tehdä myös avaruusristikon ulkokautta, jossa ulkomitta kasvaa uusiin ulottuvuuksiin ja jäykkyys myös, mutta painon kurissa pitäminen voi olla vaikeaa.

Juu. Neliöputken valittin siitä syystä että saan kaiken helposti linjaan. Mutta. Millä tavalla vaikuttaa jos kasvatan halkaisijaa vain suunnassa X eli tyyliin ohjausakselin kohdalle tuet, ja poljinkeskiöstä ohjausakselin juureen? Penkin tukien ja reisien väliin jäävän putken väliin ainakin ajattelin jonkun kolmiotuen laittaa. Täytyykö tuki olla molemmilla puolilla että auttaa, vai onko järkevämpää laittaa vain keskelle esim 10x1 putki?

Lähinnä siis yritän torjua puomin alaspäin taipumista kun se "foldingissa" oli huomattava 50x1,5 putkesta huolimatta. No joo, eipä se taida kiertojäykkyyttä tarkoittaakkaan :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Lähinnä siis yritän torjua puomin alaspäin taipumista kun se "foldingissa" oli huomattava 50x1,5 putkesta huolimatta.

Tuohon olisi järkevämpi ratkaisu yrittää värkätä puomi mahdollisimman samaan linjaan ketjun kans. Joo, ei ole kaikissa pyörämalleissa helppoa, eikä ede mahdollista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nuon.

Kuva
Kuva

Sitten alkaakin se ikuisuus-vaihe.. ja pitäs miettiä ohjausgeometria kuntoon. Osaako joku sanoa paljonko ohjauskulmaa kannattas olla? En oo tällasia asioita pahemmin miettinyt kun pyöriä oon tehny :oops: Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse sain tällä laskurilla sopivaksi keulan kulmaksi noin 80-85astetta: http://www.yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:

Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.

Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.

Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?

Saatoin mitata väärinkin, mut jotain sellasta kun haarukka siis oli "väärinpäin".. Nyt se haarukka on 7 osassa koska sitä pitää kaventaa jalkojen kohdalta :D

Allrait pitää varmaan vielä tuumata, 80 astetta on kyllä aika pysty. Mutta ihme kyllä Syväri1:ssä juurikin tuota luokkaa ja pystyy ajaa ilman käsiä ..?? Se ei toki sitten ollut niin ketterä kääntymään. Pitäisköhän se haarukka tehä 0 offsetilla tjsp :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jori »

Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Haarukassa on 10mm offset taaksepäin.

Ei kuulosta todennäköiseltä arvolta tuo 10 mm taaksepäin. Laita kuva haarukasta, niin tutkitaan. Suosittelen ohjauskulmaksi normaalia, esim. 73 astetta, vaikka offsetti olisikin pienempi. Isompi jättö tuskin on haitaksi.
MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?

Saatoin mitata väärinkin, mut jotain sellasta kun haarukka siis oli "väärinpäin".. Nyt se haarukka on 7 osassa koska sitä pitää kaventaa jalkojen kohdalta :D

Allrait pitää varmaan vielä tuumata, 80 astetta on kyllä aika pysty. Mutta ihme kyllä Syväri1:ssä juurikin tuota luokkaa ja pystyy ajaa ilman käsiä ..?? Se ei toki sitten ollut niin ketterä kääntymään. Pitäisköhän se haarukka tehä 0 offsetilla tjsp :D

Se menee toisin päin. Kun on vinompi ohjauskulma, pitää olla enemmän offsettia.
Kuva
Etuvetoisessa offsettia ei voi olla kovin paljon, jottei ketju hankaa haarukkaan, mutta ei sen nolla tarvitse olla. Jos haarukan olkapäät kääntää eteen, voi offsettikin olla mikä vain.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

...MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?

Ristrettossa on 0-offset etuhaarukka, ja ohjauskulma tällä hetkellä 72 astetta. Oli alunperin 80 astetta, mikä tuntui kuulemma yliherkältä. Rengaskoko tällä hetkellä 28-406, leveämpää gummia on tarkoitus kokeilla lähitulevaisuudessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

...MIkäs Ristrettossa on ohjausgeometria?

Ristrettossa on 0-offset etuhaarukka, ja ohjauskulma tällä hetkellä 72 astetta. Oli alunperin 80 astetta, mikä tuntui kuulemma yliherkältä. Rengaskoko tällä hetkellä 28-406, leveämpää gummia on tarkoitus kokeilla lähitulevaisuudessa.

Ristretton jättö on siis nyt 76 mm ja oli ennen 41. Ennen oli rauhaton, nyt rauhallisempi. Laita siis vähintään tuo 70 jättöä enempikään ei ole haitaksi. Se tapahtuu loiventamalla emäputken kulmaa. Jos haarukassasi on vielä offsettia, pitää kulmaa loiventaa vieläkin enemmän.

Liitteet
Jättö 72.png
Jättö 72.png (25.71 KiB) Katsottu 1936 kertaa
Jättö80.png
Jättö80.png (24.86 KiB) Katsottu 1938 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Allrait kiitti vinkeistä. 75 kulma ja 20mm offset olis laskurin mukaan lähellä noita arvoja. Paljoakaan offsettia ei uskalla laittaa kun menee rissa kauemmas keskilinjasta..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ootko painoja punninnut/arvioinut? Itse tullut nyt puntaroitua osia erikseen ja yhdessä niin kiinnostaa tämäkin puoli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Ootko painoja punninnut/arvioinut? Itse tullut nyt puntaroitua osia erikseen ja yhdessä niin kiinnostaa tämäkin puoli.

Jukka

Jonkun verran; tuossa mitä etukäteen kattelin netistä ja laskin. Vois kyllä ostaa jonkun mittarin niin sais tarkempaa dataa.

Osa hinta € paino g tietoa
runko 50 5150,65044 rautaa (+7% hitsaukset)
Etuhaarukka 30 800 crmo 1"
takakiekko 406 130 900 velocity 24sp disc
etukiekko 559 0 1200 crossride
Kumit 406 30 500 conti grand prix
Sisurit 2x 10 200 conti slim
Penkki 0 2000 kuitua
Kate 0 10000 kuitua
crankset 70 1000 53t, 130pcd, 130mm crankarm
takavaihtaja 50 300 deore 9sp shadow
vaihtajat 30 300 deore 9sp
jarrut disk 60 400 avid bb7
rataspakka 50 300 Sram PG 970
ohjauslaakerit 40 200 Magura 1
takajarru road 50 200 campagnolo veloce
kaapelit 10 300

yht 24kg


Huoh se heitti ne yhteen pötköön :| no ehkä siitä jotain selvää saa.

Rungon painoksi tulee dropouttien, emäputken ja poljinkeskiön hitsauksen jälkeen n. 6kg. Katteen kiinnikkeet aion tehdä kuidusta.

On muuten hyviä takavaihtajia nuo shimanon shadowit, niillä saa ketjun kireämmälle. Pitäs hankkia velokraftiinkin vastaava.

Vastaa Viestiin