Tooooodella lyhyet kammet!!

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pyöräkään ei ole kovin iso tieteskään.

http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailm ... 0_a6.shtml

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jeeeeeeeee pääsi kampikeskustelu uusiin ulottuvuuksiin. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja jori »

Jaa-a, Joonaksen pyörässä on ollut 70 mm kammet. Ei nuo ainakaan paljon lyhyemmät ole.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 61&#p34061

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Allewedereitä kävin ihmettelemässä ja tuollaiseen uuteen kampeen törmäsin, ei nyt pää ihan kerro miten se toimii ja videotakaan en löytänyt.

http://www.alligt.nl/bodies/onderdelen.htm

Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on sama soikiomekanismi, jota ne Delftin nopeusennätyskaverit kokeilivat sukkulassaan. Siinä polkimen liike on pitkän akselin suuntaan keskiöiden etäisyyksien summa ja lyhyemmässä suunnassa niiden erotus. Poljinkammet, nuo pienet pätkät tuossa, pyörivät keskiön pyöriessä ketjuvälitteisesti vastakkaiseen suuntaan. Jonkun asteinen evolventtiliike tuo kai noin määritelmällisesti on. Kovin on monimutkainen ja painava, mutta jos tila on korkeussuunnassa kovasti kortilla ja halutaan pitkä polkemaliike, tuo on varten otettava vaihtoehto. Minä en henkilökohtaisesti usko tuon menestykseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sen pikkuisen pyörän rengaskoko on äkikseltään 9cm luokkaa joten on ne kammet alle 70mm.

Enivei.

Kyllä tämä pyörän peruskonstruktio on senverran ajan saatossa hioutunut että aika moni mekaaninen viritys on kokeiltu. Viime vuosina näiden "uusien" kampi ynnämuiden innovaatiot näyttävät olevan samoja kuin mitä takavuosina on usein jo tehty ja tyritty.

Miten se nyt on niin saatanan vaikea homma ajatella että monimutkaiset vipusysteemit jotka painaa tonnin verran tai joku kardaaniveto tai muu älyttömyys ei vaan kovin helposti korvaa kohtuullisen kätsyä ketjun ja rattaan simppeliyttä.

Se on sitten ihan eri asia jos painolla ei ole väliä ja tehoa on joutavana ihan jumalattomasti. Kuten vaikka moottoripyörissä - siellähän se beeämveen kardaanimopo on vissiin toiminut.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tooooodella lyhyet kammet!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Se on sitten ihan eri asia jos painolla ei ole väliä ja tehoa on joutavana ihan jumalattomasti. Kuten vaikka moottoripyörissä - siellähän se beeämveen kardaanimopo on vissiin toiminut.

Toimiihan se esim. matkapyörissä. Vauhdit tasaisia ja niiden ylläpitämiseksi tarvittavat tehot aika pieniä. Niissä ympyröissä pitkät huoltovälit on yksi tärkeistä ominaisuuksista. Mutta eipä näy kardaaneja kilpapeleissä, siellä on painolla ja tehohäviöillä merkitystä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin