mhelander kirjoitti:Huomaa klemmari kammen "sisäpuolella" : se on ketjuhaarukka joka on tuolla pultilla kiristetty poljinkeskiöputkeen kiinni. Tämä asettaa sitten vaatimuksia millaisen (ulkoisen) laakerisarjan saa asennettua ja voiko käyttää mtb:n tripla-ketjurattaita vai ei.
Kun tarkemmin kuvia katsoo ja miettii, ja lueskelee CB:n foorumin yms informaatiota, näyttää siltä että tuo ketjuhaarukka tulee suoraan ulkoisen keskiölaakerisarjan päälle. Kun Campyn laakereiden sopivuus epäilytti niin kommentoivat että on ehdottomasti oltava halkaisijaltaan 44 mm.
Onneksi mulla on SRAM Apex GXP-keskiö joutilaana mutta jotenkin alkoi enemmän kiinnostamaan tuo pyörätohtorin vaihtoehto. Kun koko keskiön lopulta joutuu muutenkin tekemään käytännössä kokonaan uusiksi, vain ketjuhaarukan putket tullee käytettyä uudestaan.
Ja dropoutit pitää miettiä kunnolla, jotta normaali QR sopisi niin etuhaarukan lattaraudat pitää olla kohtuu ohuet ja niissä hahlot akselille. Ketjuhaarukka tulee sitten päälle niin että QR menee läpi, ilman hahloa. CB on tehnyt jopa holkki tsydeemin että pysyy varmasti paikallaan.
Ajattelin että jos tekis ketjuhaarukan dropoutit alumiini latasta, hitsais siihen materiaalia lisää sisäpuolelle etuhaarukkaa vasten ennen QR:n reiän poraamista, akselin paksuuden verran, ja pari milliä syvyyttyä. Sitten viilais 10mm:n halkaisijaan ja QR:lle reikä. Näin kun paketin kiristää niin pysyy ketjuhaarukka paikallaan kuten pyöräkin etuhaarukan hahlossa.
Kun etupyörän sitten ottaa veks pitää koko QR rullata auki. Ei iso ongelma. Ja yhteis dropout paksuus on suurin piirtein sama kuin mitä MP:ssä on takana joten QR:n pituus pitäisi riittää.