Kestääkö tuo penkkin yläosa taipumatta ettei ota renkaaseen kun polkaset kunnolla ?
Petri
Kestääkö tuo penkkin yläosa taipumatta ettei ota renkaaseen kun polkaset kunnolla ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Kestääkö tuo penkkin yläosa taipumatta ettei ota renkaaseen kun polkaset kunnolla ?
Kestää. Penkki on hiilikuitua ja kevlaria, ja ḱesti myös sen maastorynkytyksenkin.
Penkin ylätuki on sellainen että penkin voi pultata siihen suoraan, lowracerin kiinnitysreijistä. Tai sitten teen levymäisen jousen hiilikuidusta ja pulttaan MP:n reijistä kiinni.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Ai niin, purin rungon ympäriltä kaikki osat pois ja punnitsin : 1.95 kg. Ei paha... kunhan en ryssi etukolmion kanssa niin 11 kg:n tavoitepaino voi olla mahdollinen.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tänään sain stemmin duunattua hyvälle mallille:
Kyseessä on Bilteman 1-1/8" clam-on stemmi josta on tangon klemmari katkaistu irti ja hitsattu teleskooppipuomin päähän. Stemmi on oikaistu ja päästään pyöristetty ja siihen on porattu kolme kiinnitysreikää jotta säätövaraa löytyy, sen kulmakin on muutettavissa.
Puomiin tein kolon johon upotin 5mm:n alumiinilevystä tehdyn kehikon johon porasin hitsauksen jälkeen säätöreiät.
Tuli aika hyvä, seuraavaksi ketjuhaarukan viimeistely tilattua etuhaarukkaa ja Fauber-adapteria odotellessa.
Tuo Mavic häränsarvi on aika lyhkänen jos meinais tangonpää sovittimet Campy Doppler -kitkavivuille laittaa. Pitää vissin tehdä nekin itse, samalla vois laittaa yhteen vaihdevivun kanssa myös jarrukahvan. Ovat nuo sovittimet vähän hinnan kirossa...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Tuo Mavic häränsarvi on aika lyhkänen jos meinais tangonpää sovittimet Campy Doppler -kitkavivuille laittaa. Pitää vissin tehdä nekin itse, samalla vois laittaa yhteen vaihdevivun kanssa myös jarrukahvan. Ovat nuo sovittimet vähän hinnan kirossa...
Tässä AA:n NoCom:ssa on nuo vaihdevipu + jarrukahva viritykset:
Ja AA:n Vendetta on esikuvana ajoasennolle:
Kattelin illalla kuvia ja saattoi tulla stemmistä vähän liian pitkä. Mittailin sille kyllä pituutta Metassa istuen ja häränsarvet kädessä. Onneksi putkea on helppo lyhentää...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tässä Vendettassa minua ihmetyttää, miksi kampikeskiö on niin kaukana etupyörän akselista. Sehän voisi olla lähempänä, kun ei tartte pelätä jalkojen ja polkimien osumista etupyörään, ja kampikeskiön saisi alemmaksi.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Tässä Vendettassa minua ihmetyttää, miksi kampikeskiö on niin kaukana etupyörän akselista. Sehän voisi olla lähempänä, kun ei tartte pelätä jalkojen ja polkimien osumista etupyörään, ja kampikeskiön saisi alemmaksi.
Ohjattavuus on parempi, kun haarukset ovat mahdollisimman lähellä ohjausniveltä. Kun istutaan lähellä niveltä, rengas ei ohjatessa hankaa housuja puhki haaruksista. Mitä edempänä istut, sitä paremmin löytyy pitoa vetävälle etupyörälle. Tuossa pyörässä kampikeskiö on vielä aika ylhäällä, koska pyritään minimaaliseen ilmanvastukseen, joka tietenkin kasvaisi, jos keskiö siirtyisi alemmas. Turisti cruzissa kannattasi vääntiö tosiaan olla alempana. Mitään estettähän sille ei tässä mallissa ole, miten alas sen laittaa, kun koko varustus kääntyy ohjauksen mukana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:Tässä Vendettassa minua ihmetyttää, miksi kampikeskiö on niin kaukana etupyörän akselista. Sehän voisi olla lähempänä, kun ei tartte pelätä jalkojen ja polkimien osumista etupyörään, ja kampikeskiön saisi alemmaksi.
Ohjattavuus on parempi, kun haarukset ovat mahdollisimman lähellä ohjausniveltä. Kun istutaan lähellä niveltä, rengas ei ohjatessa hankaa housuja puhki haaruksista. Mitä edempänä istut, sitä paremmin löytyy pitoa vetävälle etupyörälle. Tuossa pyörässä kampikeskiö on vielä aika ylhäällä, koska pyritään minimaaliseen ilmanvastukseen, joka tietenkin kasvaisi, jos keskiö siirtyisi alemmas. Turisti cruzissa kannattasi vääntiö tosiaan olla alempana. Mitään estettähän sille ei tässä mallissa ole, miten alas sen laittaa, kun koko varustus kääntyy ohjauksen mukana.
Ja: saadaan ketjuhaarukka pidemmäksi jolloin vaihteet pelaa melkein yhtä hyvin kuin takavetosessa nojakissa. Samoin kun koivet nousee vähän ylemmäs on Vendettakin kuulemma aerodynaamisempi (Jim Parker itse sanoi, Maria vaimonsa ajaa keskiö alempana siitä huolimatta).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Hain pyörätohtorin paketin postista. Toimitus juuri ajallaan, pääsee viikonloppuna paskartelemaan etukolmiota eteenpäin...
mhelander kirjoitti:Nyt on sitten tilattu pyörätohtorilta Fauber, josta lisää juttua täällä :
Materiaali on terästä ja painoa tulee lisää satoja grammoja. Mutta katsotaan nyt ensin miten hyvä tuo on. Jos toimii niin sellasenhan vois käydä ammattioppilaitoksissa sorvaamassa alumiinistakin keventäen minkä pystyy.
Matkalaukkuvaaka näytti tälle painoa jotain 150-200g. Ei ihan kevyt mutta hyvin tehty. Keskeltä on halkaisija 43.5mm kun reunoilla on 45mm. Ja en ehtiny romulle hakemaan sopivia putkiaihioita keskiön tekoon...
Joten tuossa lenkillä pohdiskelin aihetta ja taidan ottaa noista palkin putkista sopivat pätkät, halkaista yhdeltä sivulta ja levittää sopivaan halkaisijaan ja hitsaan sitten halkaisusauman kiinni. Pitää tehdä sitten kahdelle halkaisijalle putket joihin sitten suurempaan hitsaan puomin ja pienempään ketjuhaarukan lähdöt.
Ne teen Madisonin takakolmion putkista, pätkimällä. Näin saan sopivan muodon haarukkaan ja todennäköisesti suuremman lujuuden kuin käyttämällä pelkästään penkin tukiputkia joka oli alkuperäinen ajatus.
mhelander kirjoitti:Ja samaan tilaukseen lähti teräksinen 1-1/8" kierteellinen teräshaarukka:
Tämä sitten levitetään kierretangolla ja dropouttien oikaisun jälkeen sitten etukolmiota tekemään.
On muuten ihan asiallinen etuhaarukka. Ei ihan yhtä kevyt kuin Metan hiilikuituinen mutta aerodynaamisesti muotoiltu ja vakuuttavan oloinen. Tästä tulee hyvä kunhan levittää, oikaisee dropoutit ja sitten voikin keskittyä etukolmion tekoon.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Tästä tulee hyvä kunhan levittää, oikaisee dropoutit
Lyheneekö tuo paljon kun sen levittää? ilmeisesti niin vähän ettei väliä?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Mustasudenkorento kirjoitti:mhelander kirjoitti:Tästä tulee hyvä kunhan levittää, oikaisee dropoutit
Lyheneekö tuo paljon kun sen levittää? ilmeisesti niin vähän ettei väliä?
Taitaa vaan parantua... tilaa on nyt isommallekin renkaalle ja vannejarrun yltäminen voi olla ongelma.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:mhelander kirjoitti:Tästä tulee hyvä kunhan levittää, oikaisee dropoutit
Lyheneekö tuo paljon kun sen levittää? ilmeisesti niin vähän ettei väliä?
Taitaa vaan parantua... tilaa on nyt isommallekin renkaalle ja vannejarrun yltäminen voi olla ongelma.
Noh, haarukka on nyt modattu takapyörälle, venytin jalkoja ja taitoin dropout:t niin että väli on 132.5mm joten sekä maantie että levyjarrulliset pyörät sopivat:
Tuossa on 130mm:n napa ja 11-21 9-vaihteinen pakka. Ketju sopii ja 21.5mm:n tuubirengas myös hyvin. Mutta 28mm:n gummilla oleva talviratas ei sitten enää kovin hyvin sovikaan... ja ei haittaa. Jarrutkin sopii hyvin ja säätövaroja löytyy.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Päivähän alkoi etuhaarukan levittämisellä ja modaamisella takapyörälle. Ja piti saada paikalleen. Ohjainlaakeri odotteli lowracerissa, siihen olin hommannu uuden joten ei kun vaihtamaan... kovempi homma oli ottaa laakeri siitä irti kuin asentaa uusi ja tämä siirretty alumiinirunkoon.
Kun nyt etuhaarukka on kondiksessa ja värkki omilla pyörillään niin on hyvä jatkaa puomin ja keskiön kanssa. Nyt on sitten Fauber-sovittimella kiristettävä keskiö rakennettu:
Olihan homma kun ei ollut edes sopivaa putkea. Pyöräytin 3mm:n alumiinilevyn suikaleet sylinteriksi ja hitsasin sauman. Keskelle tuli 1.5mm pienemmällä sisähalkaisijalla ja siihen hitsasin puomin kiinni. Reunoille tulee ketjuhaarukan putket joille tein yhden sylinterin, hitsasin toisen putken kiinni ja katkaisin oikeaan leveyteen. Lopuksi hitsasin toisen putken ja katkaisin jälleen sopivaan leveyteen.
Vähän ovat vielä tiukat mutta pitää ensin tehdä ketjuhaarukka kokonaan loppuun ennen kuin kannattaa alkaa hifistelemään. Pistin keskiön kasaan mutta etulehdet pitää laittaa paikalleen että ketjulinja selviää ja tulee kerralla hyvä.
EIpä paljoa ole enää jäljellä... ketjuhaarukka ja etuvaihtaja paikalleen. Tässä vielä Metan edessä:
Puomiin pitää tehdä esikuvansa mukainen mutka alas ennen keskiötä. Tulee tanko liian ylös ja näyttäis että etuvaihtajalle tulee tiukemmat paikat muuten.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Liian nätti ilma puuhastelulle mutta kun oli tavoitteena saada projekti ajokuntoon tälle viikonlopulle niin minkäs teet. Ei kun etukolmion kimppuun, sehän ei ollut paljoa vaille... mutta riittihän siinä touhuttavaa.
Dropout valmis, takavaihtajaa myöten.
Samoin SRAM X.9 Direct Mount -etuvaihtaja paikallaan.
Puomissa on tietysti Vendetta-tyyliin mutka ja teleskoopin kiristys. Hemmetin tiukka toi Fauber kun yrittää kiristää loputkin välykset pois ja 68mm:n nimellisleveyteen. Pitää vissiin lämmittää kaasulla ja sitä ennen tehdä pari sopivia työkaluja.
Enää penkin kiinnitys, ketjut, vaijerit ja kahvat paikalleen ja ajamaan !
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Millä tavalla ratkasit tuon etunavan kiinityksen pikalinkun alla. Se on sellainen kiinostava kohta. Kun siihen kohdistuu aikamoiset voimat poljettaessa.