Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Mobilat ja kahteen asti nukkuminen ja sen jälkeen yhdeksältä uudelleen nukahtaminen aiheuttivat sen että kipu on poissa. Muahaha! Testailin jalan mittoja osoitteessa http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp ja sain tulokseksi että minulle ideaalipituus olisi jotain 152mm. Tilailen varmaankin sitten Nazcalta ne 155mm kammet kun polkupyörätukusta sanottiin nytten että ne heidän 150mm kammet ovat pääasiassa lasten pyöriin ja ei tehty kovempaa ajoa varten.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

rutunen kirjoitti:

Tilailen varmaankin sitten Nazcalta ne 155mm kammet kun polkupyörätukusta sanottiin nytten että ne heidän 150mm kammet ovat pääasiassa lasten pyöriin ja ei tehty kovempaa ajoa varten.

Ei se mitään haittaa. Nuorten pyörien 155mm kammet mullakin oli lowlwb:ssä. Hyvin kestää. Polkimet tulevat vain vähän kapeammalle kuin aikuisten 175mm kammissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 30.8.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 498

Ajoin noin 70 kadenssilla pikkulenkin. Ei kipuja. Lueskelen vielä uteliaisuudesta polkimien ideaalietäisyydestä. Nyt ne ovat sellaisella etäisyydellä että kun poljin on niin kaukana kuin mahdollista ja jalka lepää sillä niin polven kohdalla on todella lievä kulma. Samanlainen kuin kyynärpäässä jos lyö suoria lyöntejä ja käsi on ääriasennossa.

Edit: polkimien etäisyys säädetty niin että nilkka pääsee 90 asteen kulmaan kun jalka on polkimella ääriasennossa.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 31.8.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 515

500km rikki ja prätkä on taas kunnossa. Hyvää viikonloppua!

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 3.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 519

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 4.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 537

Huomasin että polkimien etäisyyttä ei voi säätää samalla kertaa sopivaksi lukkokengille ja tavan kengille. Polvet osuvat tankoon.

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 5.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 561

Enpähän ole ennen kiinnittänyt siihenkään huomiota että noissa urheilusuojalaseissa sillä linssin värillä on väliä riippuen käyttöympäristöstä. Blizillä oli hirmu tarkka luokittelu värin ja olosuhteiden mukaan. Itse ostin keltaiset lasit (29,90€) jotka ovat sisätiloihin/hämärälle. Päiväsaikaankin tuntuivat toimivan.

Viimeksi muokannut rutunen, 06 Syys 2012, 22:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Quest Carbon -2015

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja Pastori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 4.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 537

Huomasin että polkimien etäisyyttä ei voi säätää samalla kertaa sopivaksi lukkokengille ja tavan kengille. Polvet osuvat tankoon.

Voihan sitä hankkia pohjistaan samanpaksuiset taviskengät kuin on lukkiksissakin?

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Pastori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 4.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 537

Huomasin että polkimien etäisyyttä ei voi säätää samalla kertaa sopivaksi lukkokengille ja tavan kengille. Polvet osuvat tankoon.

Voihan sitä hankkia pohjistaan samanpaksuiset taviskengät kuin on lukkiksissakin?

Kyllä. Ongelma lähti pois tosin ihan etäisyyttä säätämällä.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 5.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 561

Enpähän ole ennen kiinnittänyt siihenkään huomiota että noissa urheilusuojalaseissa sillä linssin värillä on väliä riippuen käyttöympäristöstä. Blizillä oli hirmu tarkka luokittelu värin ja olosuhteiden mukaan. Itse ostin keltaiset lasit jotka ovat sisätiloihin/hämärälle. Päiväsaikaankin tuntuivat toimivan.

MInäkin pidän keltaisista ajolaseista. Koko ajan näyttää auringonpaisteiselta keliltä ja ajelee hyvillä mielin, vaikka sataisi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Otan lähestyvän perjantain merkeissä sivuprojektiksi "Spagaatti kuukauden venyttelyllä, 28min per päivä" kun netistä siihen löytyi ohjeet. Lisäksi löysin toisen artikkelin jossa Thomas Kurtz toteaa seuraavaa:

Here are some of these misconceptions.

That most people can't do splits because of structure of their joints and length of their ligaments

That it takes long time to achieve great flexibility

That strength training limits flexibility and speed

That static stretches, such as attempts at doing splits, are to be done during a warm-up to improve range of motion and prevent injuries

That stretching prevents injuries

(lähde: http://www.fightingarts.com/reading/article.php?id=12)

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 10.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 565 (+7km pystypyörällä)

Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

päivämäärä: 11.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 575

Nyt jaksoin jo tasaisella kiihdyttää 40km nopeuteen.

Quest Carbon -2015

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja jori »

rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 11.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 575

Nyt jaksoin jo tasaisella kiihdyttää 40km nopeuteen.

Kehitys kehittyy. Tuo lienee jo enemmän, kuin pystypyörällä saavuttaisit samassa paikassa samoissa olosuhteissa. Jos ei ole, niin viimeistään tuhannen kilometrin rajapyykin nojapyörällä saavutettuasi pääset nojapyörällä kovemmin kuin pystypyörällä -ainakin mukavammin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Viesti Kirjoittaja rutunen »

jori kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

päivämäärä: 11.9.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 575

Nyt jaksoin jo tasaisella kiihdyttää 40km nopeuteen.

Kehitys kehittyy. Tuo lienee jo enemmän, kuin pystypyörällä saavuttaisit samassa paikassa samoissa olosuhteissa. Jos ei ole, niin viimeistään tuhannen kilometrin rajapyykin nojapyörällä saavutettuasi pääset nojapyörällä kovemmin kuin pystypyörällä -ainakin mukavammin.

Tossakin meni itsellä 2 yritystä joista toka onnistui kun käytin isointa vaihdetta. Nyt tuntuu vielä älyttömämmältä kilpapyöräilyn katsominen telkkarista kun ne vetää tuolla vauhdilla 2-3 tuntia (tasaisilla osuuksilla) ja itse jaksoin sitä nippa nappa pari sekuntia. Tietysti jos alla olisi 6800g pyörä ja elopainoa se 63 kg niin voisi jaksaa kauemmin. Silti ne vipeltää ihan älytöntä vauhtia Tour de Francessa. Yllätyin ihan kun huomasin että joku oli ollut siellä (vain) viiden tonnin pyörällä (cervelo soloist carbon).

Viimeksi muokannut rutunen, 20 Tammi 2013, 08:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Quest Carbon -2015

Vastaa Viestiin