Ev 0,571/0,571 vk

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja terppa »

Dodi!

Nyt vaikein rasti oman ekan rakennusprojektin kimpussa on voitettu eli on keksitty nimi :) se tulee olemaan Ev 0,571/0,571 vk. Renkaiden epäjohdonmukaisista kokomerkinnöistä alkanut keskustelu toimi innoittajana:

Nimi tulee seuraavista sanoista etuveto, rengaskoko 0,571 venäjän kyynärää, tuttavien kesken voidaan käyttää nimitystä Evvk ja jos joskus tulee kehitysversioita niin Evvk II mutta ostetaan nyt ensin rauta rautakaupasta ja tutkitaan vanhempien varaston kätköjä josta ohkasta putkea pitäisi löytyä, samoin kuin pari pilkottavaa pyörää.

Tämä pyörä toimii esikuvana:

Kuva

Aavistuksen ehkä hommaa vaikeuttaa python kokemuksen puute ja heikko hitsaustaito mutta jotenkin olen onnistunut metallia liittämään ja ehkä tuommoisen hitsaaminen on miellyttävämpää kuin ruosteisten autojen.

Levari tulee eteen, vaihteet varastan Optimasta johon tulee uudet, penkki, polkimet ja vanteet visiin pitää ostaa, muut vermeet löytyy kotoa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo on ihan kiva, pysyy pakaasit matkassa. :lol:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojakulmankin sais vaikka nollaan :lol:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja terppa »

Varastoinventaariota rautojen ja raatojen osalta kävin tekemässä ja mieli askaroi millainen tästä tulisi... Piirtäminen ja pienoismallien askartelu ei vaan suju niin lopulliset ratkaisut hahmottuu rautoja käsin pyörittelemällä :) Hyvää kuvamateriaalia on onneksi netti pullollaan mistä ottaa mallia.

Joutilas liikennemerkkitolppa löytyi, halkasija taisi olla 60 mm, työntömitta jäi pois matkasta mutta 2mm vahvaa se kait on. Ptiää vielä puntaroida, takapään runkoputkeksi sitä kaavailin, aika jytkyä kamaa mutta vajaa metri tulisi ylimääräistä pituutta normipyörään verrattuna, tavaratilan mitat on kuin Bob yakissa mutta 10 cm pitempi, silloin ehkä se jakkikassimahtuisi. Toisaalta vaneri- tai muovilaatikko voisi toimia tavaratilan paikalla? Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.

Etupää vielä askarruttaa matkisiko Pastoria vai kokeilisiko tehdä tehdä kahdesta pystärin takakolmiosta? Jos tulee kiinteä verkkopenkki niin sitten etupuomi jollain pakoputkiklemmari tyylisellä ratkaisulla säädettäväksi. Jos vapaapäivä suunnitelmat onnistaa niin ensiviikonloppuna kai tuhraaminen alkaa mutta vielä tossa on mietittävää...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.

Mun mielestä verkkopenkki ei toimi pythonissa, ainakaan opettelu vaiheessa. Ei anna riittävää tukea hartioille jotka toimivat tukipisteenä kun jaloilla ja lantiolla käännetään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja terppa »

Pälkähti uusi visio, jos laittaisikin tavaratilan pohjaksi pelkästään vanerilevyn ja mitoittaisi sen rinkalle:

Kuva

Tuommoinen on vajaakäytössä ja rinkasta yläputken poistamalla tavaratilan mitaksi tulisi 75 cm eli aika sama kuin yakkikassi + 10 cm, retkeily olisi aika näppärä yhdistää tähän versioon. Rinkan saa helposti lukolla kytkettyä putkirungostaan pyörään kun vaan muut pikakiinnikkeet miettii. Rinkan päälle taas olisi helppo virittää makuuvermeet pitkittäin kumilenksulla rinkan runkoon.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Penkki varmaankin tulee verkkomallinen, toisaalta mietti samanlaisen penkin tilaamista kuin Pioneerissa mutta verkkopenkki voisi olla kesällä mukavan vilpoinen.

Mun mielestä verkkopenkki ei toimi pythonissa, ainakaan opettelu vaiheessa. Ei anna riittävää tukea hartioille jotka toimivat tukipisteenä kun jaloilla ja lantiolla käännetään.

Jukka

Ok, tältä osin kannattaa sitten muokata suunnitelmia Pioneerin penkin suuntaan, se on onneksi mukava.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

Tuommoinen on vajaakäytössä ja rinkasta yläputken poistamalla tavaratilan mitaksi tulisi 75 cm eli aika sama kuin yakkikassi + 10 cm.

Kuva

Heitin huvikseni Hagorin kassin kassin tuohon penkin ja takapyörän väliin. Tolta about näyttäisi.

Tee vai runkoputkeen puristimet/clampit johon ton laitat kiinni. Eihän siihen tarvi kuin kiinteän tuen toiseen päähän ja kiristimen toiseen. Ei tarvi mitään vanerilaatikkoa/alustaa = säästät painoa.

Liikennemerkkiputki on 4 millistä. Ehkä vähän liian jöötiä. Sä oot niin kepeä poika että kevyempikin putki riittää.

Mikä tämä rengaskoko nyt sitten oikeasti on?

Edit.

Itse asiassa tekisin simppelimmän ratkaisun = etuosan suoremmalla putkella. Nivel alemmaksi. Runkoputki alemmaksi ja nosto renkaille sitten takahaarukassa.
Ohessa kuva.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Liikennemerkkiputki on 4 millistä. Ehkä vähän liian jöötiä. Sä oot niin kepeä poika että kevyempikin putki riittää.

Varmasti. Jos ei rautakaupasta sopivaa löydy ni täältä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... -M-798416/
tämäkin vois riittää:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 2M-798415/
Noita ei tarvi edes maalata kuin hitsaussaumojen kohdalta ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Itse asiassa tekisin simppelimmän ratkaisun = etuosan suoremmalla putkella. Nivel alemmaksi. Runkoputki alemmaksi ja nosto renkaille sitten takahaarukassa.
Ohessa kuva.

Kuva

Tässä ratkaisussa jättö vähän isonee jos nivelen kulman pitää samana. Ei missään nimessä ole vielä liikaa, mutta hieman isompi kuitenkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mullahan on aika pieni se jättö tässä = alle 14cm. Asteen parin muutos auttaa. Stokid Pythonissa jättö on 17cm ja kulma 57.5 (mulla 59).

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Liikennemerkkiputki on 4 millistä. Ehkä vähän liian jöötiä. Sä oot niin kepeä poika että kevyempikin putki riittää.

Varmasti. Jos ei rautakaupasta sopivaa löydy ni täältä löytyy:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... -M-798416/
tämäkin vois riittää:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 2M-798415/
Noita ei tarvi edes maalata kuin hitsaussaumojen kohdalta ;)

Jukka

Mä tekisin ekaa vehjettä neliöputkesta. Samaa neliötä kuin sun uudessa pyörässä tai esim. 45x45x2

Kuusakosken tarjonnat http://www.kuusakoski.fi/Yhteystiedot/K ... imipisteet:

Kuva

Tossa noi suorakaideputket kanssa.
Kuva

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja terppa »

Juu, tommonen tavaratilan kohdalta madallettu malli olisi tarkoitus. Rengaskoko on 406 tai kansankielellä 20-tuumainen :) Tänään pitäisi keretä rautakauppaan josko vaikka sitä neliön mallista rautaa hommaisi, teoriassa kai sillå alle 20 kg:n pyörään voisi päästä? 100 kg kokonaispainolle tuo pitää kuitenkin mitoittaa.

Vaneripohjaisen ilman sivulaitoja taidan tehdä kuiteskin jos tätä käyttäisi kauppapyöränä niin siihen olisi helppo kauppareppu nakata ja kumilenksuilla kiinni, rinkan saa kait näppärimmin kiinni kun vetää kangasremmeillä/pikaliinoilla pohjan kautta ympäri. Tosin ohkasta vaneria ja etu ja takapäähän rautaset poikkituet johon saa sidontalenkit tukevammin.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

Tänään pitäisi keretä rautakauppaan josko vaikka sitä neliön mallista rautaa hommaisi, teoriassa kai sillå alle 20 kg:n pyörään voisi päästä?

Mun rakkine painaa 14 kiloa paksummilla renkailla. Painoahan tulee vain takaosaan lisää. Jos takaosan putki on pakusumpaa ja sitä on vaikka metri lisää - niin äkkiseltään kokonaispaino sillä levyjarrulla on 17 kilon hujakoilla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ev 0,571/0,571 vk

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mä tekisin ekaa vehjettä neliöputkesta. Samaa neliötä kuin sun uudessa pyörässä tai esim. 45x45x2

Joo, neliöputki on kyllä helpompi kuin pyöreä. Noin pitkään runkoon mieluummin 50x50 kuin 45x45. Seinämävahvuus ei kai juuri kiertojäykkyyttä kasvata, eli 2mm 1,5mm sijaan on vain turhaa painon lisää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin