MetaPhrastic

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

MikaL kirjoitti:

Nostin penkin taas pystyyn. Jo oli outo ajaa, mutta kaipa tuohon tottuu. Tuntui kuin polkimet olisi tulleet lähemmäs.

Paljonko ehdit ajaa penkki noin alhaalla ?

Teillä molemmilla oli penkit kyllä tosi levynä, yksi syy noin hyviin nopeuksiin 200m:n kisassa sikamaiseen vastatuuleen... Tyttärellä oli penkki noin 20 asteessa mutta päätä piti enemmän takaviistossa ja kädet mielestäni aerodynaamisemmin kropan ja jalkojen suhteen (kuvista katsottuna).

Niin että seuraaviin kisoihin vielä pientä hienosäätöä ehdottelen...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja MikaL »

En ajanut kuin pari lyhyttä totuttaumislenkkiä, yhteensä alle 100 km, ja sitten Nokialla.

MetaPhrastic 2012

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pistin eilen tilaukseen Singlespeed centralista 45NRTH Husker Du 26 x 4.0 renkaat, Surly Marge Lite vanteet ja Halo XCD takanavan
FoxCompista pitäisi vielä saada etuhaarukka, vannenauhat ja sisäkumit niin alkaa olee osat kasassa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Loput osat on nyt tilattu, eli nyt pitää vaan kiltisti odotella että osat tulee suomeen asti.
Katsotaan jos noilla onnistuis tuo kevyt mäen nousu vuosaaressa vähän paremmin. Ei ainakaan pitäis olla ongelmia pehmeän hiekan kanssa enää..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tähän kohtaan voisin lainaa tätä legendaarista lausetta: "Houston, we have a problem"

Mulla on nyt läskikiekot valmiina ja renkaat laitettuna niihin. Molemmat keikot rihdattu 17 mm sivuun siinä toivossa että ketju mahtuisi kulkemaan tästä seuraa kuitenkin se ettei etupyörä mahdupyörimään 100mm etuhaarukassa eli pitäisi rihtauttaa se keskemmälle tai aivan keskelle, mutta isompi ongelma on ettei takapakasta pysty käyttämään kuin 6 pienintä ratasta ilman että ketju ottaa renkaan kylkeen eikä sitä oikein mahdu millään rihtaamaan enempää sivuun jotta sais korjattua. Tuo takapään ongelma on sitä kokoluokkaa että alan harkita ihan suosiolla napavaihteista kiekkoa jos meinaan saada läskit mahtumaan alle. Asiaa pitää vissiin selvittää ja ottaa yhteyttä niihin jotka on jo rakentanut tuollaisen jos saisi jotain hyviä vinkkejä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jori »

Vedätä taittopyörällä vähän sivuun ketjulinjaa. Ei se noin pitkällä matkalla haittaa. Rattaan pari ainakin saat lisää käyttöön. Sentin sivussa taittopyörää kuormittaa vain noin 1% ketjuvoimasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sen näytti siltä että vaatis todella paljon siirtoa jos meinaa saada mahtumaan koska, paluu puoli joka on n. 10mm sivussa rissan kohdalla ei mennyt renkaan ohi ilman että otti kiinni suurimmalla takarattaalla. Eli pitäis siirtää varmaan n. 20 mm sivuun että sais toimimaan joka ei sitten taas ole enää järkevää ilman että tekee jotain edessä jotain siirtoa.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hätäratkaisuna käy pakan modaaminen, mallia purettava esim sram pg970 ysipakka, iso spaceri kiekon puolelle ja muutama ratas välistä pois. Jos siis haluaa saman skaalan.. Onhan se toki ruma yms

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Sen näytti siltä että vaatis todella paljon siirtoa jos meinaa saada mahtumaan koska, paluu puoli joka on n. 10mm sivussa rissan kohdalla ei mennyt renkaan ohi ilman että otti kiinni suurimmalla takarattaalla. Eli pitäis siirtää varmaan n. 20 mm sivuun että sais toimimaan joka ei sitten taas ole enää järkevää ilman että tekee jotain edessä jotain siirtoa.

Ehdotan että siirrät taittopyörästöä sentin-puolitoista rungosta poispäin ja säädät takavaihtajan niin ettei mene pienimmälle vaihteelle (=suurimmalle rattaalle). Eteenpäin pitäis ketjulinjan toimia ihan ok... ja ehkä parhaiten toimis TerraCycle:n tupla-taittopyörällä tässä tapauksessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ei kun tilaamaan kiekko Rohloffilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

tavasti kirjoitti:

Ei kun tilaamaan kiekko Rohloffilla.

Napavaihteisto vie mahdollisuuden nopeisiin kiekkojen vaihtoihin josta yritän pitää kiinni koska mulla on vain yksi metanrunko. Ehkä pitäis rakentaa toinen pyörä...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kokeille NuVinsiä. Jossei painolla ole niin merkitystä. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja jori »

Sivuun rihtaamisen aiheuttaman vetelyongelman saat hoidettua asentamalla pyörät (etupyörän) haarukoihin hiukan vinoon. Viilaat haarukan dropoutin pohjalle korokepalan, jonka kiinnität epoksilla liimaamalla. Kiekot menevät haluttuun vinouteen helposti, mutta kapeampia renkaita käyttäessäsi voit napauttaa välipalan pois vasaralla. 17 mm offsetrihtauksen kompensoit 6,5 mm korokepalalla haarukoiden dropouttien pohjalla vasemmalla puolella pyörää. Etuhaarukassa ei kuitenkaan taida olla riittävästi tilaa vasemmalla puolella. Pitäisi puolata etukiekko pienemmälle offsetille, jolloin vinoutta tarvitaan vähemmän, kuin takapyörässä, jossa ilmeisesti tarvitset kaiken tuon 17 mm offsetin. Pyörät rullaavat kyllä samaa linjaa, mutta ovat hiukan eri kulmassa. Ketjulinjan siirtämiseksi voisit ostaa pidemmän kampikeskiön akselin, jolloin taittopyörän siirtäminen ulommas käy helpommin ja toimii paremmin. Ei ole ihan helppo tehdä noin suurta muutosta samaan runkoon tekemättä melko isoja kompromisseja. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä oon tässä pähkäillyt mitä tekisin tuon läskirenkaiden ongelmien kanssa ja päätynyt siihen että napavaihde olis paras ratkaisu. Sillä saisin ketjulinjan sellaiseksi että voin rihtauttaa kiekot keskelle jolloin ne sopii pyörään huomattavasti paremmin ja pyörä varmasti rahottuu samalla. Nykyisellään se on jotenkin epämukava ajaa vaikka toimii ihan hyvin sinällään. Mielessä painaa kokoajan se että ketju menee pienimmällä vaihteella todella läheltä erittäin kalliita renkaita joita en todellakaan halua rikkoa kyljestä ennen aikojaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MetaPhrastic

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Yksi vaihtoehto olisi siirtää takarattaat keskemmälle runkoon ja ottaa sieltä voiman siirto yhdelle rattaalle. Eli tehdä sinne välikeskiö. Siihen malliin kun siinä Trekin nojapyörässä on. Vähän tähän malliin.Kuulostaa varmaan hullulta idealta, muut aika helpo rakentaa. :shock:

Vastaa Viestiin