LWB rakentelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Sain javelin-klooni projektin käyntiin. Tai ei siitä ihan kopio tule, runkomalli on vaan sama. No ainakin ketjulinja tulee ilman välirissoja toisin kuin originaalissa.
Osat on vasta heftattu puikolla mutta tarkoitus on hitsata lopulliset saumat migillä. Täytyy ilmeisesti hankkia miggiin seoskaasupullo että saa lujemman sauman. Kun seinämä on 1,5 mm, niin puikolla tulee enemmän reikää kun saumaa. Puikot on tietty kosteita mikä aiheuttaa pienillä virroilla liimapuikko ilmiön. Kun on suht vähän käyttöä niin suojakaasupullon vuokra tuntuu kovalta, 3 v muistaakseni 200 euroa ja kaasun hinta päälle.
Niin, runkoputki on 50,8x1,5 terästä, mielenkiintoista nähdä joustaako liikaa ja mistä paikasta, pieni jousto on tietty hyvä olla.
Kuva:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/LWB/Cimg9190.jpg

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Niin, runkoputki on 50,8x1,5 terästä, mielenkiintoista nähdä joustaako liikaa ja mistä paikasta, pieni jousto on tietty hyvä olla.

Omassani on runkona kanttinen 50x50x1.5, eikä mitään ongelmia kestävyyden kanssa. Pyöreässä lienee parempi kiertojäykkyys, mutta muuten "heikompaa", tuskin kuitenkaan merkittävästi.
Jos heikointa paikkaa pitäisi veikata, niin tuo takana oleva pystyputken pätkä ja sen kiinnitys runkoputkeen. Kuinka paksu seinämä siinä on?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jos nyt laskin oikein, tuo vaakaputki kestää 400 kg painon keskeltä ripustettuna, jos paino jakautuu paremmin, sitten enemmän. Pituus kyllä vaikuttaa asiaan ratkaisevasti, arvoin hihasta että se on tasan metrin. Jäykkä se kyllä on, katkeamispisteessä se on taipunut vasta kuusi milliä. Sadan kilon kuormalla joustaisi vain 1,5 milliä, ja jos paino jakautuu paremmin kuin kaikki keskelle, sitten vähemmän.

Eiköhän se käyttöä kestä, mutta ei se mitenkään ylimitoitettu ole. Huomaakohan tuollaista joustoa ajaessa, veikkaan että ei.

Tuo emäputken ja runkoputken kulma pitäisi varmaan laskea erikseen. Ohjauskulma on niin loiva, että jossain siellä on varmaan aika kova vetojännitys, jos sitä ei jotenkin vahvisteta.

Neliskulmaiset runkoprofiilit ovat aina arveluttaneet minua fillareissa, kun äkillisten iskujen suuntia on vähän hankala ennakoida, ja ympyräputki on yhtä lujaa kaikkiin suuntiin. Neliöprofiili on eri luja eri suuntiin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Takahaarukan pystyputki on 35x1,5 mm, vahvikkeet teen jonkinlaiset ainakin alapuolelle. Myös emäputken liitos täytyy vahvistaa. Runkoputken pituus on 1065 mm. Kuormitushuippu ei tule keskelle putkea vaan penkin kiinnityksen kohdalle joka minun pituisella ajajalla on 160 mm takahaarukan liitoskohdasta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Neliskulmaiset runkoprofiilit ovat aina arveluttaneet minua fillareissa, kun äkillisten iskujen suuntia on vähän hankala ennakoida, ja ympyräputki on yhtä lujaa kaikkiin suuntiin. Neliöprofiili on eri luja eri suuntiin.

Kanttisesta on helpompi tehdä, ainoa syy miksi suosin sitä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Kanttisesta on helpompi tehdä, ainoa syy miksi suosin sitä.

Voin kuvitella. Itse asiassa minulla ei ole harmainta aavistusta miten pyöreän putken saa työstettyä kunnon toleransseilla sopivaksi. Varmaan kärsivällisyydellä ja viilalla...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jarcco kirjoitti:

Runkoputken pituus on 1065 mm. Kuormitushuippu ei tule keskelle putkea vaan penkin kiinnityksen kohdalle joka minun pituisella ajajalla on 160 mm takahaarukan liitoskohdasta.

Okei, kuorma tulee niin lähelle päätä että putken katkeaminen on täysin teoreettista, heikoin kohta on jossain muualla. Jos saumat kestävät, tuo kestää Mitä Vain.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pyöreän putken työstäminen vaatii tosiaan kärsivällisyyttä. Tadpolen runkoon liitoskohdat tehtiin kaverin jyrsimellä, nyt lwb:hen ihan lentävällä, viimeistely smirgelillä. Eri kulmiin aseteltava metallisaha olisi kova sana näissä hommissa. Eräs ongelmakohta on pyöreän putken päihin tulevien liitosten saaminen yhdensuuntaiseksi, siinä käytin n. 0,5 x putken kokoista kulmarautaa apuna. Sen avulla saa sivua pitkin piirrettyä putken suuntaisen apuviivan.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Jos nyt laskin oikein, tuo vaakaputki kestää 400 kg painon keskeltä ripustettuna, jos paino jakautuu paremmin, sitten enemmän. Pituus kyllä vaikuttaa asiaan ratkaisevasti, arvoin hihasta että se on tasan metrin. Jäykkä se kyllä on, katkeamispisteessä se on taipunut vasta kuusi milliä. Sadan kilon kuormalla joustaisi vain 1,5 milliä, ja jos paino jakautuu paremmin kuin kaikki keskelle, sitten vähemmän.

Eiköhän se käyttöä kestä, mutta ei se mitenkään ylimitoitettu ole. Huomaakohan tuollaista joustoa ajaessa, veikkaan että ei.

Sain saman tuloksen kun teräksen murtoraja on 355 MPa. Myötörajaan 235 MPa nähden kestää 260 kg- siis jos kuorma olisi keskellä. Kiinnostavaa olisi myös laskea polkemisen aiheuttama rungon taipuminen, mutta siihen ei taidot riitä :?

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Jarcco kirjoitti:

Pyöreän putken työstäminen vaatii tosiaan kärsivällisyyttä. Tadpolen runkoon liitoskohdat tehtiin kaverin jyrsimellä, nyt lwb:hen ihan lentävällä, viimeistely smirgelillä. Eri kulmiin aseteltava metallisaha olisi kova sana näissä hommissa. Eräs ongelmakohta on pyöreän putken päihin tulevien liitosten saaminen yhdensuuntaiseksi, siinä käytin n. 0,5 x putken kokoista kulmarautaa apuna. Sen avulla saa sivua pitkin piirrettyä putken suuntaisen apuviivan.

Oletko tutustunut tuohon Tubemiter.exe ohjelmaan? Quukkelilla varmaan löytää. Ite oon kaikki putkiliitokset väsännyt sen avulla, on se vaan kätevä laite.

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hyvä vinkki, se näyttää pätevältä ohjelmalta. Täytyy kokeilla joskus.
Tuolla muuten on muitakin hyödyllisiä apuohjelmia rakenteluun:
http://www.ihpva.org/tools/index.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Kun on suht vähän käyttöä niin suojakaasupullon vuokra tuntuu kovalta, 3 v muistaakseni 200 euroa ja kaasun hinta päälle.

Tuon takia minulla on oma hiilidioksiidi pullo. Vanhasta happipullosta maalaamalla tehty. Paljonko lie vetää kaasua, pituutta n.150cm. Kahdesti on pitänyt 15v aikana täyttää, molemmilla kerroilla jäänyt hana auki ja jossakin letkuliitoksessa pieni vuoto. Täyttö koeponnistuksineen oli n.100Euroa(+/-30Euroa)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

CO2:ta on kokeiltu ja mä en sillä saanut jostain syystä kunnon jälkeä. Ehkä sen suuri jäähdyttävä vaikutus haittasi? Virtaa oli laitettava paljon enemmän silti jäi korkea kupu. Voi tietysti olla että vika oli artistissa :?

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Viesti Kirjoittaja JTH »

Mä meinaan opetella tuon messinki juottamisen tähän Tour Easy- klooniin. Paikallisen koulun teknisentyön ope on tuttu ja siellä on pelit ja vehkeet juottamiseen. Aluksi meinasin TIGillä hepata, mutta täytyyhän tuo klassinen pyörän rakennustapakin opetella.
Ja etupleksi täytyy kans tehdä. Tavoite olis tän näköinen:
Kuva

Tämä on nätimpi, kuva vaan on liian iso:
http://www.recumbentblog.com/images/te-side.jpg

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kun on suht vähän käyttöä niin suojakaasupullon vuokra tuntuu kovalta, 3 v muistaakseni 200 euroa ja kaasun hinta päälle.

Tuon takia minulla on oma hiilidioksiidi pullo.
Jukka

Mullakin on nykyään oma CO2 pullo.
Joku vuosi sitten meni 10 vuoden vuokrasopimus vanhaksi Voikosken kanssa. Eivät ilmoittaneet mitään, muuttivat vain pullon päivävuokralle ja lähettivät siitä parin vuoden päästä päätä huimaavan laskun. Väittivä kadottaneensa yhteystietoni ja siksi jättivät ilmoittamatta sopimuksen loppumisesta. Vältin maksamasta moista laskua ilmoittamalla, että yhteystietoni löytyvät helposti googlaamalla nimellä. Ei siellä muita saman nimisiä ole, ainakaan toistaiseksi.
Sitten selvisi, että nykyään on paljon halvempaa ostaa oma pullo varsiknkin yksityiskäyttöön. Eihän sitä tavallisella kotihitsarilla koskaan ole niin kiire, että ei ehtisi odottamaan pullon täyttämistä. Lopetin vuokrahommat.
Hiilidioksidipullo oli mulla jo ennestään, koska tarvitsen hiilidioksidia sahtin tarjoiluastian paineistukseen. Samallahan sitä voi hitsailla.

Hiilidioksidi tarvitsee tosiaan vähän poikkeavat jännitteen ja langansyötön arvot, mutta suurempi syy korkeaan hitsikupuun on liian nopeassa kuljetuksessa. Täytyy malttaa odottaa, että perusainekin ehtii sulaa. Yllättävän paljon vaikuttaa myös kappaleiden esilämmittäminen. Kosanilla kylkeen, niin että sylki sihahtaa. Harjoitus tekee metsurin!

Jori

Vastaa Viestiin