Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...
Jukka
Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...
Jukka
Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.
Toiset ostaa "kaupasta" ja toiset tekee ite. Hampaat vai ei, siinäkin on ainakin kaks koulukuntaa - ilmankin hampaita pärjää kun paremmasta ei kokemusta
Alkuun pääset jollain löytöpylpyrälläkin, vetopuolelle mahollisimman iso.
Ite oon sorvannu polyasetaalista eli POM:ista noin 90 mm tangosta keskellä ihan peruslaakeri, oisko ollu 22 mm ulkomitalla. POMmi tuntuu kestävän kulutusta hyvin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Hei
Pienellä asialla on suuri merkitys, se tuli taas todistettua.
Laitoin eteen 20" renkaan ja ajo ongelmat on taakse jäänyttä elämää, kun ei polkimet ota renkaaseen. Liikkeelle lähtiessä pääsee helposti tasapainoon, eikä mene nurin, joten edistystä tapahtui huimasti.
Tässä kuva tämän hetkisestä tilanteesta.
2012-09-25 08.32.12.jpg (164 KiB) Katsottu 2362 kertaa
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Tänään sain laitettua etujarruun ja vaihteen siirtäjään vaijerit.
Huomenna ois tarkoitus käydä ajamassa ensimmäinen hiemman pitempi yhtäjaksoinen ajo noin 5 km jos vaan sää sallii
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Sain säädettyä vaihteet ,menevät nyt hyvin päälle . Laitan vielä ohjausrullan paluu puolelle, kun on tuo keli niin märkä, niin joutaa askartelemaan tallissa.
5 km lenkki siirtyy kuivempiin olosuhteisiin.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.
Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.
Jukka
Tarkoitus olisi ajaa jokunen kilometri ,ennen kuin puran pyörän ja alanvalmistella sitä maalaukseen.
En siksi laita tukeja , jousitus tulee kun vaan kerkiän tehdä.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Nyt vasta huomasin kuvasta, että tuo sinun taittopyöräsi on aika pieni. Se hukkaa tehoa ja aiheuttaa meteliä tuollaisena. Minä siirtäisin taittopyörän akselin runkoputkeen selkänojan puolelle, jolloin siihen hommaan voisi valita suuremman pyörän. Tuossa pyörässä taittokulma on niin pieni, että ketjuputkikin toimisi melko hyvin, tai kaareksi muotoiltu muovinen liukupala, johon ketju saa hangata oman muotonsa.
Tuolla vielä aiempaa pohdintaa taittopyörien koosta yms. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 82&#p32382 http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 2&start=15&
Isompi taittopyörä siirtää myös vetävän ketjun lähemmäs takahaarukan nivelpistettä, joten polkemisen aiheuttaman pompotustaipumus vähenee. Oikeastaan tuo olisi voinut olla vieläkin isompi tuo taittopyörä, tai ainakin edempänä, niin ketjun kulku olisi vielä lähempää haarukan niveltä.
Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.
Liitteet
Okin bentsi.jpg (53.76 KiB) Katsottu 2157 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.
Laitoin nuo putket parempaan asentoon, tosin en voinut tehdä samaa ratkaisua kun ehdotit ,koska ketju linjat menevät toisinpäin sisempi putki paluu ja ulompi veto, putkien kiinnitys on vain yhdestä kohtaa ,
Keveni jonkun verran tuo polkeminen , mutta se ei ole nyt mun päänvaiva, vaan nuo vaihteet .
Pienillä vaihteella toimii hyvin ,mutta kun mennään nelos, vitos ja kutos vaihteelle ,niin alkaa ketju pomppia.
Lainaus korjattu. T:MSK
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan