jori kirjoitti:Selvisikö jollekin, miten se väännön mittaa. Keskiön sisältä voi mitata vain vasemman jalan väännön tai ketjun aiheuttaman taipuman akselissa ja sitä kautta ketjuvoiman ja verrata sitä vasemman jalan aiheuttamaan taipumaan ja korjata signaalia tällä suhteella. Tuo on erittäin riippuvainen polkemistekniikasta. Minä en keksi, miten vääntömomentti tai teho mitattaisiin keskiön sisään sijoitetulla anturilla. Oikea jalkahan pyörittää suoraan ketjupyörää. Pelkään, että on mainosmiesten puheita vääntömomentin mittaaminen. Toki sieltä joku arvo tulee, mutta miten se riippuu polkemisvoimista ja tehoista taitaa olla enempi arpapeliä. 
Nyt on tullut useammalta valmistajalta tehomittareita joissa mitataan keskiöstä vääntö. Kahden tyyppisiä, toisessa mitataan venymää ketjurattaiden sormien ja kammen välistä, toisessa joko keskiöakselin tai vasemman kammen venymiä.
Jälkimmäiset mittaavat suoraan siis vain vasemman jalan vääntöä ja laskennallisesti tuottavat siitä tehon. Näissä on myös yleensä kiihtyvyysanturi tarkkuutta parantamassa ja samalla sillä saa kadenssin
Interbike-tapahtumassa esiteltiin useita jälkimmäisen tavan edustajia. Hinnat alkaen 700 $ joka on siis alle kolmannes tähän asti ainoasta keskiöstä mittaavasta systeemistä (Quark) ja hinta pärjää vielä PowerTap takapyörästä mittaaville.
Tuosta keskiösarjasta joka mittaa kadenssin ja väännön on tulossa 2.0 versio jossa joku langaton liityntä datan saamiseksi. Kamppeen vaan pitäisi olla aika halpa kun on noinkin työläs asennettava ja jos joutuu siirtämään pyörien välillä. Jos olisi ANT+ niin ehkä lowraceriin, siinähän on Campyn kammet ISO-neliöakselille, melkein sopii JIS-keskiöön...
Etenkin kammesta mittaava olisi erityisen kätevä: mulla on kolme nojakkia joista kahdessa on SRAM:n GXP-keskiöt saman mittaisilla kammilla. Hankkimalla SRAM-yhteensopivan kammesta mittaavan niin helpolla saisi tehon mittauksen siirrettyä pyörästä toiseen. Tiedot näyttää ja rekisteröi Garmin Edge 500 ja siirtotapa on ANT+.