Ikuisuusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja KPS »

Heittona ... "kopioi" Vendetan etupää .... jos vielä voi muuttaa suunnitelmia !?

KPS

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kuinka lähellä sulla polvet menee tota väliratasta?
Meinaan eikö tuo olisi aika simppeli muuttaa vielä yhdenketjun etuvedoksi?
Välisratas siten että pääsee akselillaan liikkumaan sivusuunnassa, eikö se poistaisi ongelman ilman älyttömän isoja muutoksia..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

KPS kirjoitti:

Heittona ... "kopioi" Vendetan etupää .... jos vielä voi muuttaa suunnitelmia !?

KPS

Ei mahtuis katteen sisälle mbb tyylinen. Pitäs kyllä sellanenkin tehdä

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kuinka lähellä sulla polvet menee tota väliratasta?
Meinaan eikö tuo olisi aika simppeli muuttaa vielä yhdenketjun etuvedoksi?
Välisratas siten että pääsee akselillaan liikkumaan sivusuunnassa, eikö se poistaisi ongelman ilman älyttömän isoja muutoksia..

Aika lähellä huitoo. Saishan tuosta yhden ketjun etuvedon vielä joo. Muttamutta, kun katteen teen niin jos haluan vakiorattailla oikeat välitykset väliakseli on pakollinen. Tai jos joku myy mulle 70 hampaisen eturattaan 9-ketjulle niin ostan kyllä :D

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja KPS »

Selvä, tossa nyt kuitenkin skissi aiheesta, suora tai välirattailla.

Mistäs muuten tollasia Velocityjä saa ?

KPS

Liitteet
Skissi_Vendettakopio.tif
Skissi_Vendettakopio.tif (1.08 MiB) Katsottu 1559 kertaa
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

KPS kirjoitti:

Selvä, tossa nyt kuitenkin skissi aiheesta, suora tai välirattailla.

Mistäs muuten tollasia Velocityjä saa ?

KPS

20" etu(taka)kiekko on recumbentparts.com ostettu. Kehä on velocityn, napa sram x-jotain

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kylläpäs painuu topicit nopeasti. Voisin väittää että nojapyöräharrastajien aktiivisuus foorumilla on lisääntynyt...

Tuli umpikuja vastaan tuon rungon kanssa, näin se vaan menee että rungon geometria osoittautui toimivaksi vain peräpään osalta ja siitä pitäs ottaa opiksi. Etuvedon ja ohjauksen kanssa aivan liikaa ongelmia.

Nyt sitten ajattelin muuttaa rakenteen täysin, ja ostaa "alihankintana" kopan Nojailijalta. :D

Väliakseli lähtee. Toimi hyvin muuten mutta etuvedossa ketjulinja menee aivan liikaa sivuun -> hyppii.
Vetävästä pyörästä en oo aivan varma enää, mutta taidan laittaa takavedoksi 406 vanteella. Tarviiko sitten jousituksen..

Aika hyvin menee runko uusiksi, ohjauslaakerikin osoittautu kestämättömäksi. Pakko laittaa 1 1/8 headsetti ja löytää sille haarukka.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Ikuisuusprojekti

Viesti Kirjoittaja KPS »

Minusta etuveto olisi kuitenkin järkevä lähtökohta !!! Monestakin syystä, erityisesti siksi että se näyttää sangen simppeliltä ja kevyeltä toteuttaa ... siis vastaavat kaupalliset vermeet.

Ohjainlaakerin voi (ainakin periaatteessa) korvata parilla "standardilaakerilla", mitkä lienevät erityisesti Vendetta-apinoinnissa suositeltavia, jossa mutuna kuormitukset ovat tavallisia fillareita suuremmat. Esimerkiksi tuollainen SKF:n "single angular contact ball bearing" saattaisi toimia ... tosin ei pelitä vakiokomponenttien kanssa => lisää duunia ohjauksen "uniikkiin" toteutukseen.

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... Name=1_3_1

Noiden ilmanvastusoppineiden kuvatuksista jäi sellainen mielikuva että pikku patti katteen alkupuolella (riittävä tila ohjaukselle) ei välttämättä olisi ihan p....ta vaan jopa ok. Samalla luetun ymmärryksella konstruktiosi mahdollistaa takapäähän "suipon hännän", siis ylhäältä päin katsottuna ... molemmat.

KPS

Vastaa Viestiin