Teemapyörä: SuomiTrike13

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
marjula
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 20:48
Paikkakunta: Seinäjoki

Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja marjula »

Vuosi 2012 ajokausi lopuillaan, josta suurin osa kului pyörää rakentaessa. Nyt edessä syksy ja talvi, sekä uudet haasteet. Rakentelusta innostuneena ja sen verran ajamisen makuun päästyäni aion ryhtyä muuntamaan/parantamaan rakentamaani trikea. Tarkoitus on tehdä olemassa olevasta hyväksi ja havaittua runkoa hyödyntäen Suomi- aiheinen trike. Uusintaan menevät lähes kaikki paitsi runko ja ohjauksen osat. Pyörä saa myös takajousituksen.

Tarkoitus on kunnioittaa pyörän ulkonäöllä Suomea ja suomalaisuutta olematta kuitenkaan ryppyotsainen eli huumoriakin mukaan mahtuu jos jotakin mieleen välähtää. Projekti on tarkoitus valmistua huhtikuussa 2013. Päivitän rakentamisen vaiheita vähintään kuukauden välein ja ensimmäiset muutokset kuvineen lienee tämän otsikon alla lokakuussa 2012. Otan mielelläni vastaan ideoita projektin edetessä, vaikka suunnitelmia on jo roppakaupalla yksityiskohdista. Valitettavasti raha ja työskentelytilojen vaatimattomuus estää hurjimmat haaveet.

Tässä pyörän tämän hetkinen tilanne. Viimeisissä kuvissa eletään tätä päivää 16.9 2012.
https://plus.google.com/u/0/photos/1095 ... 2065?hl=fi

Avatar
MikaL
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 434
Liittynyt: 18 Helmi 2012, 12:44

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Komia on, niin kuin teillä sielläpäin on tapana sanoa.

MetaPhrastic 2012

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja jupet »

kaukaa komia niinq kyröölääne naine
no ei kylhä tota katselee lähempääkin. Onnea uudelle kulkupelille, kelpaa todellakin esitellä.

mun nojailu alkoi kans räkätekeletrikestä, se jäi orsilleen ootteleen parempia päiviä.
lupaan tulla kylään jos se vielä liikkuu :p

marjula
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 20:48
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja marjula »

SuomiTrike13 teemapyörän rakentelu on vierähtänyt käyntiin. Vanha trike on purettu melkein kokonaan. Oli jätettävä tiettyjä osia runkoon, että sain mitoitettua takarenkaan asennon. Maavara tippuu n. 5cm, mutta lienee riittävä 17 cm ??? Ulkonäkö muuttuu yllättävän paljon madalluksen ja renkaiden koon muutosten myötä. Eteen 20" ja taakse 28" on tällä hetkellä aikomus.

Jousituksen suhteen nyt vähän pähkäilyä. Monojousi vai taakse kaksi Tunturi-mopon iskaria? (huom! tämän ei sitten kuitenkaan ole tarkoitus olla mikään kiituri, vaikka painoa koitetaan olla turhaan lisäämättä) Kahdella varmaan tukevampi kun rengas on aika iso ja akseliväli piteni jopa 19cm!!! On nyt siis 119cm.

Edelleen pukkaa tämä kierrätys olemaan rakentelussa vahva tekijä. Tuokin yhdyspala rungon ja haarukan välillä on jonkinlaisesta kuntolaitteesta.

Kuvassa takahaarukan lisäksi siniset ketjut (tarkoittaa valitettavasti napavaihdetta, mutta onhan niissä hyötynsäkin), siniset venttiilinhatut ja valkoiset vaijerit. Pakolliset pinnaheijastimet myös.

https://plus.google.com/u/0/photos/1095 ... 7649?hl=fi

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Maavara 17cm kyllä riittää.. 2 pyöräiseen katettuun ite suunnittelin 10cm ja sen pitäs rotvallin reunoista vielä mennä yli.
Varmaan se jousitus kahella jousellakin menee, hyvä myös jos jousituksen nivel ei ole ihan jämpti.. Se vaan että 2 jousta on helposti liian jäykkä? Minkälaiset tunturi mopon iskarit on, veikkaisin että jäykemmät ku fillarissa käytetyt?

Muutokset vaikuttaa hyviltä ja hienosti on kierrätysosista kasattu. (toivottavasti kestää) :D Ei mulla vaan hermo riittäis, hakisin vaan kaupasta putkea ja tilaisin netistä uuet osat :)

marjula
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 20:48
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja marjula »

Tunturin iskarit varmaankin on liian jäykät paitsi jos ei lyhentäisi hieman jousta tai muuta sellaista. Pitäisi kai olla muutenkin säädettävissä. Mutta entäpä nämä, vaikka eivät olisikaan ihan suomalaisesta vehkeestä peräisin :-)

http://www.huuto.net/kohteet/simson-sr- ... /237586236

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja jori »

marjula kirjoitti:

Tunturin iskarit varmaankin on liian jäykät paitsi jos ei lyhentäisi hieman jousta tai muuta sellaista. Pitäisi kai olla muutenkin säädettävissä. Mutta entäpä nämä, vaikka eivät olisikaan ihan suomalaisesta vehkeestä peräisin :-)

Tunturin, jos siis tarkoitetaan vanhaa mopoa, iskunvaimentimet kiinnittyvät lähelle takapyörän napaa ja niitä on kaksi. Väittäisimpä, etteivät yksin kappalein ainakaan liian jäykät olisi. Jousen lyhentäminen muuten jäykentää jousta. Samaa puristumaa varten tarvitaan kovempi voima.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

marjula
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Helmi 2012, 20:48
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teemapyörä: SuomiTrike13

Viesti Kirjoittaja marjula »

Tähän asti homma edennyt seuraavasti: vanha maali melkein kokonaan poistettu, etupää tuettu uudelleen (jälleen ilman hitsausta..hitsauskammoinen varmaan olen), takajousi asennettu, takaloksu suurin piirtein tulevalla paikallaan.

Takajousen tilasin käytettynä netistä. Eihän tuo hääppönen ole, mutta saahan koeasentaa. Samalla sain joitakin Deore-vaihtajia, en tiedä käytänkö. Jouseen piti vain tehdä taimmainen kiinnityspala neliöputkesta. Kiinnitys putkeen on omalaatuinen, mutta pyörämaailmaan sopiva eli ohjaustangon pidikkeen kiinnitykseen käytetty keskipultti. Jos tuo on löysällä se saatta pätkähtää kuskinpenkkiin... Penkki tulee myötäilemään runkoa loppuun asti eli melko makaava ajoasento. Joustovaraa on n. 100mm renkaasta penkkiin asti, mutta tuskin tuo edes yltää sinne asti. Jousessa noin tuuma iskuvaraa. Mikään iskarihan tuo ei varsinaisesti olekaan. Tarkoitus on saada takapää mahdollisimman matalalle ison renkaan takia.

Olisiko syytä tukea takahaarukkaa vielä paremmin???

Myös etupäätä on paranneltu. Ohjauksen yhdysakselin paikkaa on muutettu hieman ylemmäs. Yhdistämällä yläpään "hantaakin" akseliin saadaan tukevuutta ohjaukseen. Tästä kuvaa myöhemmin. Tykästyin vaakamalliseen ohjaustankoon siinä määrin, että haluan sen tähänkin eli se näkyy vanhemmissa kuvissa. On jotenkin leppoosampi... Etujarru on tätä kirjoittaessa työn alla. Vanhan kansan miehenä luotan U-jarruun. Riittävän tukevuuden saavuttaminen on suurin kysymys, sillä en halua mitään ylimääräisiä osia renkaan ulkosivulle. Jarruun tulee mahdollisuus säätää se 20 - 24" renkaalle.

En ollenkaan epäile kuntoilulaitteiden osien kestävyyttä pyörissä. Ne ovat uskomattoman lujia ja hyvin hitsattuja. Niitäkin käytetään ihmiskehon suurimmilla lihaksilla. Tietenkin pitää käyttää tervettä järkeä mitä voi käyttää mihinkin tarkoitukseen. Tein edellisen penkin kaljakärrystä ja sekin kesti yllättävän hyvin...

Tässä jälleen kuvia! https://plus.google.com/u/0/photos/1095 ... 8135527649

Kuvassa näkyvät puupalat ovat asennustukia, jotka säätävät maanvaran 20" renkaalle.

Vastaa Viestiin