TW-Bents

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Ajattelin samalla vaihtaa kasettikeskiön ja lyhemmät kammet ,olisiko kenelläkään jäänyt varastoon ylimääräistä keskiö putkea ?

Joo, jos tuut ite hakemaan ja irroittamaan... Oletan että tarkoitat "keskiömuhvia", siis osaa jonka sisään kampilaakeri/akseli tulevat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Nyt on takahaarukka istutettu, huomenna laitan kuvan millainen on tulossa. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Tässä Kuva :D , antakaa kommentia.

2012-10-07 09.17.58.jpg
2012-10-07 09.17.58.jpg (164 KiB) Katsottu 2030 kertaa

rake nyt 32mm ja istuimen alin korkeus 52cm.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

oki kirjoitti:

Tässä Kuva :D , antakaa kommentia.

Näyttää että keula on niin pystyssä että haarukkaa pitää taivuttaa taaksepäin jotta saa toimivan jätön :roll:

oki kirjoitti:

rake nyt 32mm

Onko haarukkaa siis taivutettu kuvan oton jälkeen, tuossa se on ainakin kaksi kertaa isompi.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 07 Loka 2012, 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kommentteja.

Sehän onnistui sujuvasti tuo perän asennus....

Ketju linjan kanssa tulee varmasti haastetta, ja mietisin ainakin itse pitäisikö etuhaarukkaa muokata epäsymmetriseksi jotta saataisiin vetopuolen ketjulle lisää tilaa.
Ja tällä virityksellä sitten mahdollisimman vähän putkea vetopuolen ketjuun, mieluiten ei ollenkaan..
Ohjaus kulma on kai renkaan leveyden verran väärään suuntaa, tälle en tekisi kuitenkaan mitään ennen kuin olet koe ajanut...

ehditkö vielä ohjauksen laakereita käpistelemään?

Ihan näpsäkän näköinen hän tuo on...
Toivotaan että penkki ei noussut nyt liian pystyyn, mutta siihenkin tottuu, selälle voisi olla kivempi jos se olisi loivempi mutta sitäkään on turha muuttaa ennen koe ajoja...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Ojauskulma on nyt tosiaan niin jyrkkä, että haarukan pitäisi olla takaperin. Offset/rake, eli tuo lyhyt viiva etupyörän navasta ohjausakselille pitäisi olla taakse päin, eli raken negatiivinen, jotta pyörä olisi stabiili ajaa. Ilman kuormaa jättö on luokkaa 40 mm negatiivista.

Negatiivinen jättö = Kuvassa emäputken suuntainen viiva kohtaa maan eturenkaan ja maan kosketuspisteen takapuolella. Tuon viivan pitäisi kohdata maa vähintään saman verran kosketuskohdan etupuolella.

Ohjausgeometria kyllä osittain korjaantuu, kun pyörän päälle istuudutaan ja perä laskee, jolloin emäputken linja ampuu edemmäs.

Taitaa kuitenkin laskea liikaa. Takajousen yläpään paikka on nimittäin sellainen, että siihen muodostuu hyvin loiva polvikulma, joka tekee joustosta erittäin löysän ja saattaa jopa muljahaa yli, jolloin takahaarukka alkaa pönkiä ylös päin. Tuohon auttaa iskarin ylemmän nivelen siirtäminen runkoputkessa alemmas, jopa vaakasuoraan voisi iskarin tuossa kuvitella olevan.

Liitteet
Oki 1-1.png
Oki 1-1.png (203.07 KiB) Katsottu 2016 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 07 Loka 2012, 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Takajousen yläpään paikka on nimittäin sellainen, että siihen muodostuu hyvin loiva polvikulma, joka tekee joustosta erittäin löysän ja saattaa jopa muljahaa yli, jolloin takahaarukka alkaa pönkiä ylös päin. Tuohon auttaa iskarin ylemmän nivelen siirtäminen runkoputkessa alemmas, jopa vaakasuoraan voisi iskarin tuossa kuvitella olevan.

Hyvin huomattu, jousen pitäisi olla siis näin:

Kuva

Onko muuten joku syy miksi lähdit noin radikaalisti poikkeamaan tuosta aloitusviestin pyörästä? Siinähän on ohjauskulmiin ja jousitukseen tismalleen oikea mitoitus ja hyvä malli.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Onko haarukkaa siis taivutettu kuvan oton jälkeen, tuossa se on ainakin kaksi kertaa isompi.

Jukka

Oisko nyt vain niin että Rake ja Jättö on mennyt ajatuksissa sekaisin...
Eikös Rake ole ainoastaan haarukan ominaisuus? ja Jättö emäputken kaltevuuden,haarukan, ja renkaan yhteinen ominaisuus?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Oisko nyt vain niin että Rake ja Jättö on mennyt ajatuksissa sekaisin...
Eikös Rake ole ainoastaan haarukan ominaisuus? ja Jättö emäputken kaltevuuden,haarukan, ja renkaan yhteinen ominaisuus?

Ei kai se enää voi mennä sekaisin, jori pisti vielä 2.10. tuonne hyvän kuvankin jossa on Rake(offset) ja jättö(trail) selvitetty hyvinkin tarkasti.
Rake on siis yksi haarukan mitoista ja siitä ei yksistään voi päätellä pyörän käyttäytymisestä mitään. Jättö on se mikä vaikuttaa ajokäyttäytymiseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Mittailin kuvasta, että etuhaatukan akselinpaikan etäisyys haakukkaputken akselilta (kuvassa vihreä viiva = rake = offset) on summittain sama, kuin viimeeksi. Jättö, eli kuvassa nyt punainen viiva mustan ja valkean täplän välissä maassa (mustan haaukkaputken akselilinjan ja renkaan maakosketuskohtien välinen etäisyys) on vähentynyt niin paljon, että se on siirtynyt akselilinjan takapuolelle (punainen alue). Oikea paikka haarukan ohjausakselilinjan maakosketukselle on sinisellä alueella mustan maakosketuspisteen etupuolella. Sinne pääsee kallistamalla ohjausakselia taaksepäin esim perää laskemalla. Saman vaikutuksen tekee offsetin = raken pienentäminen eli haarukan käyryyden oikaiseminen.

Liitteet
Oki 1 -1.png
Oki 1 -1.png (203.14 KiB) Katsottu 2002 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Saman vaikutuksen tekee offsetin = raken pienentäminen eli haarukan käyryyden oikaiseminen.

Eikös tuota vois helposti testata tai miksei vaikka jättääkkin siten että yksinkertaisesti kääntäisi haarukan takaperin?

jviirret kirjoitti:

Ei kai se enää voi mennä sekaisin
Jukka

Miksei? helposti uudet jutut menevät sekaisin...
Mulla menee vieläkin positiivinen ja negatiivinen jättö välillä sekaisin kun se tuntuu jotenkin nurinkuriselta :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä sitä testata voi, mutta haarukan kääntäminen ympäri muuttaa jättämän (trail) aika rajusti positiivisksi. Jos tuo nykytilanne on, kuten kuvassa: ohjauskulma 81 astetta, ja rake 61, on jättö nyt -22 mm. Jos tuosta vaan käännetään haarukka nurin päin, tulee jätöksi 102 mm, joka on kyllä ajettavissa, mutta saattaa aivan hitaassa ajossa haukkailla. Perä tulee kuitenkin tuosta jousituksen takia laskemaan ainakin pari astetta kulmana mitattuna, joten nuo jätön arvot muuttuvat haarukka oikein päin -13 mm ja väärin päin 112 mm.

Suosittelen leikkimään tuolla jättölaskurilla. Se on hyvin opettavaista. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Siinä vasemmalla siniseen ruutuun kirjoitellaan pyörän perusmittoja:
Head Angle: Ohjausakselin kulma (vasemmalla kuvassa selitys)
Fork Offset: =rake = etukiekon akselin etäisyys ohjausakselista
Bead-Seat Diameter: Etukiekon koko valitaan valikosta. 406=20" 559=26" ja 622=28"
Tire Width: Eturenkaan paksuus milleinä. Löytyy siitä renkaan merkinnästä tuon halkaisijamitan edeltä esim 47-406, 50-559 tai 28-622 noiden renkaan leveydet ovat siis 47 mm,50 mm ja 28 mm.
Sitten vain painetaan nappia "Calculate".

Oikealle puolelle ilmestyy numerot:
Tire Diameter = Renkaan ulkohalkaisija
Tire Circumference = Renkaan ympärysmitta
Trail = Jättö (selitys löytyy kuvasta oikealta)
Wheel Flop = Vinon ohjausakselin ja jätön aikaansaama korkeusero, joka saa etupyörän lopsahtamaan vinoon, kun sitä kallistetaan.
Mechanical Trail = Jättö mitattuna kohtisuoraan ohjausakselia vastaan.

Kuvassa haarukka on käännetty takaperin, eli "Offset" arvo on kirjoitettu negatiivisena.

Liitteet
Jättölaskuri.png

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

Onko muuten joku syy miksi lähdit noin radikaalisti poikkeamaan tuosta aloitusviestin pyörästä? Siinähän on ohjauskulmiin ja jousitukseen tismalleen oikea mitoitus ja hyvä malli.

Jukka[/quote]

Juu taka akseli ja vaihteensiirrin ,sekä useampi taka vaihde ja hiemman pystympi istuin asento.
Tuon jousituksen kans minulla olikin ajatus, että ei ole oikeassa kulmassa . Se miten jousitusta muutan riippuu siitä saanko mahtumaan sitä enemmän vaakaan, että pyörä ei enään nousisi korkeammaksi.
Jos ei onnistu ,poistan koko jousen ja laitan tönköksi sekä lasken 5cm runkoa alemmas. :D

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo ohjausgeometrian selostaminen on mennyt niin monimutkaiseksi, että laitan tähän vielä kootut ohjeet, miten saat pyöräsi kuntoon.

Haarukan linjan pitäisi, kun pyörässä on kuorma päällä, ampua etupyörän maakosketuspisteen etupuolelle 40-60 mm. Yleensä sopivana jätön määränä pidetään 1,5 kertaa eturenkaan leveyttä. Leveämpi eturengas sietää enemmän jättöä limpsahtamatta paikoillaan poikittain.

Sinun pyöräsi ongelma on etuhaarukan runsas käyristys yhdistettynä melko pystyyn ohjausakseliin. Käyryyttä on yli 60 mm, vaikka 30 mm riittäisi, eikä vähempikään ole vielä haitaksi, kun tuo ohjauskulma on noin jyrkkä.

Haarukan käyristyksen määrää (offset tai rake) voit mittailla oikaisuoperaation aikana asettamalla haarukka pöydälle haarukan käyryys ylös päin. Vatupassilla sitten voit mitata, että molemmat haarukan puolet ovat yhtä korkealla.

Haarukka oikenee nätisti jämäkän ruuvipenkin välissä puoli kerrallaan metrisellä putkella vääntäen. Tai jos on hydraulipuristin, niin puupalikoiden välissä painamalla.

Samalla, kun irrotat haarukan, muista varmistaa, että laakerinpitimet ovat molemmat oikein päin, jotta laakeri istuu nätisti, eikä takeltele.
Kuva
Sekä ylä-, että alalaakeriin kuulanpitimet näin päin, selkä alas ja kuulat ylös.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: TW-Bents

Viesti Kirjoittaja oki »

2012-10-08 08.45.37.jpg
2012-10-08 08.45.37.jpg (168 KiB) Katsottu 1927 kertaa

Muutin jousitusta, olisiko nyt parempi. :?:

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Vastaa Viestiin