Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia
Petri
Tai jätä koko etuvaihtaja pois ja siirrä ketjua jalalla tai kädellä rattaalta toisella. Vähemmän säädettäviä, rikki meneviä osia
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kyllä ihan mahdollinen seikka tuo PW mainitsema. Ei sitä etuvaihtajaa tarvita kovin usein käyttää.
Mitenkä puran takavanteesta irti tuon hammasrataspakan.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
Nojanalle kirjoitti:Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
en minä tiedä tuossa on kuva
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
oki kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Onko kasetti , vai kierepakka. Molempiin on omat työkalut . Vaihtaminen on helpo homma , kun muistaa että molempien aukasusuunta on vastapäivään.
en minä tiedä tuossa on kuva
Näyttäis siltä että ulommainen pienin ratas on jengoilla kiinni vapaarattaassa. Kaksi ketjua ja lukkopihdit niin alkaa irrota. Tai ruuvipenkkiin pienin ratas ja ketjulla isoimmasta kiertämään.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille.
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Minulla ei lähtenyt ruuvipenkissä kiertämällä, vaikka hampaat narskuivat sekä vääntäjällä, että pakassa. Kävin hakemassa Biltemasta toisen ketjuruoskan, yksi oli ennestään, asetin ruoskat niin, että niitä pääsi puristamaan toisiaan vasten. Lähti helpon tuntuisesti, vaikka olin ruoskalla vääntänyt ruuvipenkissä pää punaisena. Ruuvipenkki ilmeisesti puristaa pikkurattaan soikeaksi, eikä se sitten niin helposti pyöri. Ruoskaa vaan sille.
Tuo pienin ratas on tavallaan korkkina päällä. Kun sen kiertää aukipäin (vastapäivään pois tieltä, kejupyörät ja niiden välissä olevat prikat nousevat nippuna pois vapaanavan päältä.
Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
oki kirjoitti:Ei lähtenyt ratas minullakaan irti ,oli tiukassa. Ajoin pienen rataan halki lentävällä niin jo irtosi.
Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Öö, miksikäs tuo pakka piti irroittaa? Kuvassa tuo näyttääkin vielä hirveän hyvä kuntoiselta, saako näitä uusia enää mistään? Ei ole 20vuoteen tainnut enää uusissa pyörissä olla?
Jukka
Tein ketjuohjurin.
Lainaus korjattu t:MSK
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Takaiskarin painuma näyttää aika syvältä. Voisi olla aihetta siirtää iskarin kiinnitystä hiukan vielä alemmas ja vaihtaa jäykempi jousi.
Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti?
Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään .
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
oki kirjoitti:Sarjassamme tyhmät kysymykset . Mutta kysyn silti?
Miksi ei saa joustaa paljon, olisi se kuoppaisella soratiellä kivempi ajaa, kun ei iskisi koko ajan selkään .
![]()
Ajaminen ei ole hauskaa jos takavetonen nojakki "bogottaa" eli joustaa polkiessa. Jousituksen tehtävä on yleensä syödä vain terävät iskut. Tämä siis jos on tarkoitus ajaa vähän suuremmilla tehoilla. Mukavuusajoon sitten eri kriteerit...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Tarkoitin, että painuma jo ennen töyssyä perusasennossa on jo aika alhaalla. Tämä syö tietenkin joustomatkaa, jota tarvitaan töyssyssä esim. rotvallin ylityksessä. Tuo pompottaminen on toinen juttu. Jos painuma on jo alkujaan syvä, liikkuu iskari paljon ja vatkaa vanha ilmaa saanut iskari helposti vaimennusöljyn vaahdoksi ja polkeminen alkaa pompottaa perää.
Eihän tuossa paljon muuta ole tehtävissä, kuin lisätä iskarin vipusuhdetta (kauemmas haarukan akselista) tai jäykentää jousta. Jos jousta jäykennetään iskarin perusasento muuttuu pidemmäksi, jolloin se etupään siirtäminen alemmas on tarpeen, jottei perä ajotilanteessa nouse ylemmäs ja muuta ohjauskulmia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jäykennän jousta ensin .
Nyt olisi hyvät neuvot kultaakin kalliimpaa ,miten vedän ketjut?
Tässä kuva.
Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan
Siinähän tuo jo on. Paluuketjulle suora putki, jonka ripustat narulla tai muuten joustavasti istuimen etureunan alle, taipuu nätisti loivalle kaarelle kiertämään etupyörän. Siinä kaikki. Saa ne meno- ja paluuketjut mennä ristiin vaikka useastikin. Monessa nojakissa menevät.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma