Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.
Aika kätsy idea on silpaista renkaat kiinni polkimiin jotka on kiinni keskiössä. Tämä rakenne korvaa takosan pyörästä.
Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.
Aika kätsy idea on silpaista renkaat kiinni polkimiin jotka on kiinni keskiössä. Tämä rakenne korvaa takosan pyörästä.
Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.
Kaverihan kirjottaa ett lukitus systeemi olis hyvä olla ja helpottas lähtöjä, jos ymmärsin oikeen. Tää kaveri on varsinainen "pellepeloton", kokeiluja varsinkin pythoneista on monenlaisia ja runsaasti.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa rakenteessa ei taida häiritä vaikka takapyörät ei oo samassa kohassa, näytti meno sujuvalta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jotenkin vaan tuntuu että kääntyminen toiseen suuntaan olis luontevampaa. Kun vasemmalle käänyttiin niin oikea takapyörä kulki taenpana. No voi olla vain silmiä mietityttävä ajolinja virhe.
Kyseessän on kuinka eri kaarteet kääntyy toisiinsa nähden. Tuntuu vaan että toiseen suuntaan tuon pitäs olla samallalailla. Kun kaarteessa tuo tukipisteet vaihtelee aika rajusti. Vai mitä Jori tuumaa.
Kyllähän kolmipyöräisessä pitäisi akselien suuntaisten suorien kohdata kaarteen keskipisteessä. Tuossa ei noin käy. Mahtaako sitten tässä tapauksessa vaikuttaa mihinkään merkittävästi?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Pastori kirjoitti:Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.
Ihan kiva, mutta mitä hyötyä tuon ajoneuvon kolmipyöräisyydestä enää tuolla konstruktiolla on? Eikö kaksipyöräinen aja saman asian?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
tässä saman kaverin edellinen kolmipyörä pythoni. Ilmeisesti kolmipyörä tutkielma menossa nerokkaita oivalluksia ja normipyörän osien käyttöä. Luultavasti herra ei mieti mihin näitä tarvitaan tai miks näitä tehdään vaan tekee vaan "perustutkimusta"
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
ajarmala kirjoitti:Pastori kirjoitti:Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.
Ihan kiva, mutta mitä hyötyä tuon ajoneuvon kolmipyöräisyydestä enää tuolla konstruktiolla on? Eikö kaksipyöräinen aja saman asian?
Ajaa niin kauan kun tuohon kallistumis mekanismiin ei tehdä jarrua. Sitten sillä voi pysähtyä ja lähteä liikkeelle kuten trikellä ja ajossa käyttäytyy kuin kaksipyöräinen.
Itsekkin näin näissä enenmpi haittoja kuin hyötyjä, mutta mun ei tarvikkaan pysähdellä kovin tiuhaan tai jos ajan trikellä ei tarvi pelätä kaatumista kun ei kova vauhtisia kaarteita ole ainakaan 100km säteellä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jori kirjoitti:Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.
Tuossa voisi riittää pelkkä rataskehää vasten tuleva salpakin; sopivan kokoinen pyöreä tappi vain hampaiden väliin tarvittaessa; palautinjousi nostaa pois.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili
tavara versio samata ideasta kaverin pyörät syntyy yleensä normipyörä osista tai siis lasten pyörien
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.
vetu kirjoitti:Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.
Kallistuksenvaimenninjousi tekee ajosta mahdottoman vaikeaa. Kallistaaksesi pyörän kurvissa täytyy sitä vastaohjata, Jos kallistumista rajoittaa jousi, täytyy vastaohjata paljon enemmän. Pystyasennossa ajaminen tuollaisen jousen varassa ei onnistu sekään, sillä pienikin kaartaminen kallistaa ulkokaarteeseen päin, eikä sieltä pääse takaisin muutoin, kuin vastaohjaamalla rajusti, jota taas kallistuksenvaimenninjousi vastustaa jne. Ajo on aivan hervotonta huojumista, eikä voi ajaa, kuin aivan hiljaa.
nimimerkki: kokeiltu on
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:vetu kirjoitti:Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.
Kallistuksenvaimenninjousi tekee ajosta mahdottoman vaikeaa. Kallistaaksesi pyörän kurvissa täytyy sitä vastaohjata, Jos kallistumista rajoittaa jousi, täytyy vastaohjata paljon enemmän. Pystyasennossa ajaminen tuollaisen jousen varassa ei onnistu sekään, sillä pienikin kaartaminen kallistaa ulkokaarteeseen päin, eikä sieltä pääse takaisin muutoin, kuin vastaohjaamalla rajusti, jota taas kallistuksenvaimenninjousi vastustaa jne. Ajo on aivan hervotonta huojumista, eikä voi ajaa, kuin aivan hiljaa.
Näin juuri. Auton on tarkoitus olla kallistelematta ja tällaisen pyörän taas pitäisi kallistua suhteellisen herkästi. Tavoitteet siis päinvastaiset.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Niinpä!
Trike moottoripyöriä on rakennettu kallistuvaksi juuri vääntöjousien avulla. Muistaakseni TM:ssä on ollut juttu niistä.