Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirros

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirros

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Panin tekemäni kokeellisen nelipyörän runkopiirroksen polkuautosuunnitelmaan malliksi A1.

Tarvittaisiin jonkinlainen wiki-cad, jotta voitaisiin suunnitella oikeasti porukalla.

Lataa isompi .png
Lataa täyskokoinen .svg (saattaa näkyä rikkinäisenä näyttöohjelmasta riippuen)

Liitteet
PA-A1-20120312-2025-thumb.png
PA-A1-20120312-2025-thumb.png (207.77 KiB) Katsottu 4869 kertaa
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2756
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ydinlaskeuma kirjoitti:

Tarvittaisiin jonkinlainen wiki-cad, jotta voitaisiin suunnitella oikeasti porukalla.

1) Google docsissa on piirros-ohjelma, ei tietysti mikään cad

2) Erilaisiin wiki-alustoihin on olemassa piirros-plugineita, joilla pääsee piirtelemään. Eivät nekään cadiä korvaa, mutta kimpassa edioitavia. Tuo meidän nojakki-wiki on roiskaistu ilmais-palveluun, jossa ei taida moista ominaisuutta olla.

Ja varmaan jotain muutakin löytyisi? http://sixrevisions.com/tools/15-free-t ... aboration/

Googleen 'collaborative web drawing' tms hakuja, niin ehkä sieltä kelvollinen vehje löytyy?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

Onko tämä suunnitelma edennyt?

Sain tästä vihiä ja kiinnostaa.

Yksi tyhmä kysymys: mikä on se perustavaa laatua olevan parannus kolmipyöräiseen nojakkiin (joka siis olisi varustettu samantyyppisellä korilla)?

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2046
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Härmäpyörä kirjoitti:

Onko tämä suunnitelma edennyt?

Sain tästä vihiä ja kiinnostaa.

Yksi tyhmä kysymys: mikä on se perustavaa laatua olevan parannus kolmipyöräiseen nojakkiin (joka siis olisi varustettu samantyyppisellä korilla)?

Projektin tilannetta en tiedä, mutta nelipyörässä on periaatteessa parempi kaarrevakavuus ja kätevämmät tilajärjestelyt. Samat edut ja haitat kauramoottorilla varustetulla autolla on kuin muillakin. Nelipyöräinen apumoottori-kinneri olisi varsin kätevä peli kaupunkiliikenteeseen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17833
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja PW »

Onhan niissä se ero ett kolmipyöräsessä on kolmeajolinjaa - kaikki montut löytyy varmasti :D nelipyöräsessä on pyörät kahessa linjassa, löytyy vähemmän monttuja ja tärinäraitoja. Talvella lumessa ehkä kevyempi samasta syystä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härmäpyörä
Viestit: 59
Liittynyt: 10 Heinä 2008, 01:57
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja Härmäpyörä »

En ihan vielä näillä perusteilla itse lähtisi lisäämään takapyörää (painoa ja tekniikkaa) mutta mielenkiinnolla toki projektia seuraan.

nimimerkki: "Coccomobile"

P.S Tätä en ymmärtänyt " parempi kaarrevakavuus". Onko tadpolen kaarrevakavuudessa jotain puutteita?

Tapio Osala
Vaasa
tapioosala.com
tapio.antero.osala@gmail.com

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkuautosuunnitelma-wikissä viimein tarkka rakennepiirr

Viesti Kirjoittaja jori »

Härmäpyörä kirjoitti:

Tätä en ymmärtänyt " parempi kaarrevakavuus". Onko tadpolen kaarrevakavuudessa jotain puutteita?

Käytännössä tätä ei poljettavalla laitteella huomaa, mutta tadpolekolmipyörä kaatuu helpommin kaarteessa kiihdytettäessä, kuin nelipyöräinen tai delta. Vastaavasti delta kaatuu kaarteessa jarrutettaessa helpommin, kuin tadpole. Nelipyörässä on molempien paremmat puolet vakauden mielessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin