Olisko tää uusi laji kilpailuihinkin. Ihmettelen että alaohjaus. Vaikka ei se minua ole haitannut pikkuteillä ajaessa.
Tää vois saada , ihan kokeilu luontoisesti sian syksyn jatkeeksi. Kun maantielläajaminen alkaa olla kiinostavuudeltaan loppusuoralla.
Vai mitä mieltä ovat muut , jo kokeita suorittaneet.
Maasto ajoa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Maasto ajoa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Maasto ajoa.
Tässä lisää aiheeseen.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto ajoa.
No ei vaikeita pätkiä. Todennäköisesti Metalla olis onnistunu, hiukkasen paksummilla gummeilla kuitenkin kuin 33mm:n nakeilla.
Ja on helpompi tasapainoilla, ainakin mun mielestä, yläohjauksella.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Maasto ajoa.
Niin luulisi ainakin. Kun ohjaustako ei ole niin vaara etäisyydellä aluskasvillisuuren suhteen. Kun muutenkin , jo kaatuessa alaohjaukseen tulee enenmän noita vahinkoja. Tasapainosta en sit sano mitään, kun itse olen alalla ajannut eninmät kilometrit. Niin olen jäävi arvosteleen tässä suhteessa. TM:llä taitaa nyt olla kummastakin jotain kokemusta.
Re: Maasto ajoa.
Nojanalle kirjoitti:TM:llä taitaa nyt olla kummastakin jotain kokemusta.
No yläohjausta (Slyway) en ole maastossa kokeillut. Eikä puoliläski-Optimallakaan (alaohjaus) "oikeaan" maastoon tullut uskaltauduttua.
Itse asiassa yllättävän hyvältä tuo Optiman penkin alla oleva ohjaustanko (leveä prätkätanko mallia Biltema) tuntui, kyllä sillä voisi kuvitella pahemmassakin paikassa ajavansa. Alkuperäinen tanko oli selvästi huonompi.
Yksi yläohjauksen plussa tuli mieleen, mikä varmasti auttaa maastoajossa: jos yläkroppaa nostaa irti selkänojasta, niin ajotuntuma on tukevampi käsien ollessa ylhäällä edessä kuin alhaalla pehvan tienoilla. Johtuen siitä että penkki ja ohjaustanko ovat tällöin kauempana toisistaan ja eri suunnissa kuskin suunnasta katsellen. Nyt kun tässä yritti asiaa ajatella ja sanoiksi pukea, niin alan kallistua minäkin yläohjauksen suuntaan maastoajokissa.
Näin siis tuntuma meikäläisen pyörillä, joku voi kokea omilla pyörillään toisin. Normaalissa leppoisassa ajossa alaohjaus on rennomman tuntuinen, kun taas nopeassa maantieajossa yläohjaus kapealla tangolla tuntuu paremmalta (mm. pienempi poikkipinta-ala).
Mhelander ja Wacky taitavat omata tällä foorumilla eniten maastoajokokemusta: teillä kun on "normaali" nivelöity ohjainkannatin, niin miltä kuulostaa ajatus kiinteästä kannattimesta maastoajossa? Saisiko sillä enemmän tukea ja kontrollia maastossa kuin nivelöidyllä? Itsellä on kiinteä kannatin Slywayssä, siitä on hyvä ottaa tukea ja ponnistaa tarvittaessa. Äkkiseltään luulisi olevan ihan mukava ominaisuus maastossa. Tällöin tankoa ei kylläkään saa käännettyä pois tieltä tarvittaessa (pyörän päälle/päältä noustessa), eikä tankoa toisaalta saa ajossa niin syliin kuin kääntyvän kannattimen kanssa.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto ajoa.
tm kirjoitti:Yksi yläohjauksen plussa tuli mieleen, mikä varmasti auttaa maastoajossa: jos yläkroppaa nostaa irti selkänojasta, niin ajotuntuma on tukevampi käsien ollessa ylhäällä edessä kuin alhaalla pehvan tienoilla. Johtuen siitä että penkki ja ohjaustanko ovat tällöin kauempana toisistaan ja eri suunnissa kuskin suunnasta katsellen. Nyt kun tässä yritti asiaa ajatella ja sanoiksi pukea, niin alan kallistua minäkin yläohjauksen suuntaan maastoajokissa.
Juuri näin. Jouduin runttaamaan tiukimmat ylämäet niin että vedin rinnan kiinni Metan ohjaustankoon. Samoin jos oikein piti tasapainoilla niin vetämällä selän irti saa vähän yläkropalla autettua, silloin ajaminen on kuin kananmunan päällä istuisi.
tm kirjoitti:Mhelander ja Wacky taitavat omata tällä foorumilla eniten maastoajokokemusta: teillä kun on "normaali" nivelöity ohjainkannatin, niin miltä kuulostaa ajatus kiinteästä kannattimesta maastoajossa? Saisiko sillä enemmän tukea ja kontrollia maastossa kuin nivelöidyllä? Itsellä on kiinteä kannatin Slywayssä, siitä on hyvä ottaa tukea ja ponnistaa tarvittaessa. Äkkiseltään luulisi olevan ihan mukava ominaisuus maastossa. Tällöin tankoa ei kylläkään saa käännettyä pois tieltä tarvittaessa (pyörän päälle/päältä noustessa), eikä tankoa toisaalta saa ajossa niin syliin kuin kääntyvän kannattimen kanssa.
Teen omaan vekottimeen tuumaisella ohjainkannattimella kiinteän ylä-etä ohjauksen. Maasturin lähes suoralla kapealla tangolla. Sen verran tukevan että siitä voi kiskoa. Ja ilman niveltä. Nimittäin kun on nivel ja tarpeeksi keikuttelee ajaessa niin nivelen oijetessa katoaa ohjauskyky kokonaan, samoin on klappia jos ei ole "pohjassa".
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Maasto ajoa.
Jatkokysymys: millaista "ohjainkulmaa" suosittelette tuohon etäohjaukseen? Eli onko parempi, että ohjaustankoa käännellään pystysuoran akselin ympäri, vai voiko tuota ohjainakselia kallistaa paljonkin taaksepäin ilman, että alkaa tuntua hankalalta ajettavalta (esim. kuskin kropan ja käsien heilahdusten vaikutus ohjaukseen)?
Pystysuoran ohjainakselin kanssa kädet liikkuvat ohjattaessa eteen ja taakse, kun taas toisessa ääripäässä eli vaakasuoran ohjainakselin kanssa kädet liikkuisivat vain ylös ja ala. En nyt heti osaa sieluni silmin kuvitella, millainen ajettava esim. 45 asteen kulmalla varustettu pyörä olisi maastossa verrattuna pystysuoraan (90 astetta).
Tässä kyselen kun ei ole kokemusta kuin noista "tilleri"-tyylisistä yläohjauksista. Etäohjauksessahan tilleri jäisi pois ja ohjaustanko olisi jotakuinkin tuon ohjainakselin päässä ilman mainittavaa offsettia. Jonkinlaista ajatusta olen alkanut hautoa mielessäni täysjousto-fatbike-nojakista . Tällä hetkellä vahvoilla olevan version rakennetta saisi yksinkertaistettua, jos ohjainakselia kallistaisi selvästi taaksepäin.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Maasto ajoa.
tm kirjoitti:Tässä kyselen kun ei ole kokemusta kuin noista "tilleri"-tyylisistä yläohjauksista. Etäohjauksessahan tilleri jäisi pois ja ohjaustanko olisi jotakuinkin tuon ohjainakselin päässä ilman mainittavaa offsettia.
Itse lähtisin kokeilelemaan ohjausta jossa tanko on ohjausakselin etupuolella kuten maastopyörissä. Tällöin käsien paino siirtyisi ohjatessa sisäkurviin päin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maasto ajoa.
jviirret kirjoitti:tm kirjoitti:Tässä kyselen kun ei ole kokemusta kuin noista "tilleri"-tyylisistä yläohjauksista. Etäohjauksessahan tilleri jäisi pois ja ohjaustanko olisi jotakuinkin tuon ohjainakselin päässä ilman mainittavaa offsettia.
Itse lähtisin kokeilelemaan ohjausta jossa tanko on ohjausakselin etupuolella kuten maastopyörissä. Tällöin käsien paino siirtyisi ohjatessa sisäkurviin päin.
Tässä yksi näkemys:
Itse ajattelin että laitan molemmat emäputket, etuhaarukan ja etäohjauksen, samaan kulmaan. Jälkimmäisen paikka sitten niin että tulee suurin piirtein halutulle kohdalle. Loput säädöstä sitten tankoa kiinni pitävällä stemmillä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.