Talvi nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Talvella ajan tuommoisella maastopyörällä. Kuva on kehäI:n pyörätiestä, jota ei viitsitä aurata viikonloppuna. Pyörä seisoo pystyssä lumihangen tukemana.

Liitteet
talvipyörä.jpg
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen varustanut nastarenkailla SFpyörän (vai mikä se oli tyypiltään) eli SH17:n talvipyöräksi.

05112012 SH17.jpg
05112012 SH17.jpg (72.34 KiB) Katsottu 2797 kertaa

Otin pois selkänojan, kun oli enemmän haitaksi. Asento on pysty ja selkänoja haittasi liikkeelle lähtöä, kun jalkaa ei voinut heittää pyörän takaosan yli. Toimii ihan letkeesti. :mrgreen:

Pitkän rungon vuoksi takavaihteen vaijerin kuori kävi lyhyeksi. Kun en ruvennut hankkimaan pitempää, asensin vaijerin jatkeeksi V-jarrussa käytetyn kaarevan putken. Toimii hyvin. :D

Sakari

Liitteet
05112012 SH17.vaijerin jatke.jpg
05112012 SH17.vaijerin jatke.jpg (194.07 KiB) Katsottu 2797 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Pitkän rungon vuoksi takavaihteen vaijerin kuori kävi lyhyeksi. Kun en ruvennut hankkimaan pitempää, asensin vaijerin jatkeeksi V-jarrussa käytetyn kaarevan putken. Toimii hyvin. :D

Ja modulaattori hoitaa, ettei mene vaihde väkisinkään painamalla isolta rattaalta yli pinnojen väliin. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pyörä on ihan viksun olonen. Mutta tuo takavaihtajan tilapäinen ratkaisu on vähän hullu, kun siellä sisällä on systeemi joka estää lukkojarrutuksia. Voi olla että se ei toimi vaihteensiirossa, kun kyseessä on pienenmät voimat. :lol:
Palataaan tuohon SH17:ta , siinä on paljon apinoitavaa minun projekstiin. Sillä erolla että itse laitan joustoa takapäähän. Tuovanhojen runkojen kierättäminen on hyvä idea, sillä kuka nyt maasturia kaipaa . Kun pyörätkin on keksitty. :mrgreen: :mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on kolme maastopyörää kohdanneet karmean kohtalon. Minun kynsi rälläkkä raasto ne palasiksi. Nyt sit on kolme vähemmän noita halpis nojaria tienpäällä. :mrgreen:
Jotenkin siittä tuli hyvä olo , kuin mestauslavan olisi kaatanut. :o
No asiaan . Onko parempi tehdä yläohjaus niin että siihen laittaa ristinivelen ja kääntää ohjausta sen kautta. Vai tuo pitkä heiluri ohjaustankojen välissä. Tämmöstä tässä mietiskelen. Te jotka tähän oravapyöräilyyn olette jo tottuneet, niin kertokaa mielipiteitä. Kohta laitan kuvia kun saan nuotelotetut maasturit kasattua jikinväliin. Niin pääsette sanoon ratkaisusta mielipiteitä. :wink:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt on kolme maastopyörää kohdanneet karmean kohtalon. Minun kynsi rälläkkä raasto ne palasiksi. Nyt sit on kolme vähemmän noita halpis nojaria tienpäällä. :mrgreen:
Jotenkin siittä tuli hyvä olo , kuin mestauslavan olisi kaatanut. :o
No asiaan . Onko parempi tehdä yläohjaus niin että siihen laittaa ristinivelen ja kääntää ohjausta sen kautta. Vai tuo pitkä heiluri ohjaustankojen välissä. Tämmöstä tässä mietiskelen. Te jotka tähän oravapyöräilyyn olette jo tottuneet, niin kertokaa mielipiteitä. Kohta laitan kuvia kun saan nuotelotetut maasturit kasattua jikinväliin. Niin pääsette sanoon ratkaisusta mielipiteitä. :wink:

Kyllä ainakin SH17:ssa on suora yläohjaus ilman nivellystä toiminut ihan hyvin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Pyörä on ihan viksun olonen. Mutta tuo takavaihtajan tilapäinen ratkaisu on vähän hullu, kun siellä sisällä on systeemi joka estää lukkojarrutuksia. Voi olla että se ei toimi vaihteensiirossa, kun kyseessä on pienenmät voimat. :lol:

Kyllä se toimii vaihteensiirrossa ihan hyvin. Millähän systeemillä tuollainen modulaattori voi estää lukkojarrutuksia? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Kyllä se toimii vaihteensiirrossa ihan hyvin. Millähän systeemillä tuollainen modulaattori voi estää lukkojarrutuksia? :roll:

Siellä on sisällä siihen putkeen esipuristettu jousi. Jos vaijerivoima nousee esipuristusvoiman yläpuolelle, nousee myös vaijerikuoren puristusvoima ja painaa jousta kasaan, mikä estää läpi menevää vaijerivoimaa nousemasta juurikaan jousen esijännitysvoimaa suuremmaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 9837103473 Tämän verran sain tänään aikaiseksi ja vähäsen Stern3:ta. :lol:
Tiisataina hitsaan ja pähkäilen sen jälkeen lisää, mitä muutetaan . Uutta putkea meni 50cm noin , kaikki muu kierätystä. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 9837103473 Tämän verran sain tänään aikaiseksi ja vähäsen Stern3:ta. :lol:
Tiisataina hitsaan ja pähkäilen sen jälkeen lisää, mitä muutetaan . Uutta putkea meni 50cm noin , kaikki muu kierätystä. :wink:

Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.

Nyt tuo rakenne on sellainen, että kulma on jo kuormittamattomana yli 90 astetta ja puristettuna kulma vielä suurenee, vipusuhde pienenee ja painuma kasvaa lisää. Tee pahvimalli ja kokeile. Liioitella ei tarvitse, mutta kannattaa käyttää progressiivisuuden mahdollisuus, kun sellainen on. Iskarilinjan kohtisuora etäisyys haarukan nivelestä on se ratkaiseva mitta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 7561305809 Olisko tää parempi. Laskin 35mm alemmaksi. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.

Saako suomentaa? Eli laita korvakot niin että silmukat osuu yhteen kun haarukka käännetään yläasentoon ilman jousta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos haluaisi että kiertoliike oli yhtä suuri kuin tuon iskarin korvan kiinityskohta , joustoliikkeen lähtöpisteestä . Pitäs rungon korvan pistettä laskea viellä noin 20mm. Että oltaisiin tuossa ihanne progresiivi pisteessä johon Jori viittaa. Eli nyt mennään tällä ja kokeillaan , tehdään lisä korva jos liian velton tuntunen. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talvi nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ennen kuin hitsaat, kannattanee iskarin yläpäätä laskea alemmas ja edemmäs, enemmän vaakasuoraan siis, jolloin joustomekanismista tulee progressiivinen. Nyt se on hiukan regressiivinen. Iskarin asento kannattaa laatia niin, että aivan pohjaan painettu iskari istuu alapäästään tasan 90 asteen kulmassa takahaarukan nivelpisteeseen piirrettyyn linjaan. Pidempänä se on siis vinossa ikään kuin sisään päin, mutta painuman myötä kääntyy enemmän kohtisuoraan. Tämä tekee mekanismista progressiivisen ja rakenne toimii hyvin myös lineaarisella kierrejousella. Kaasujousella progressiivisuus vielä lisääntyy.

Saako suomentaa? Eli laita korvakot niin että silmukat osuu yhteen kun haarukka käännetään yläasentoon ilman jousta.

:oops: Joo, hemmetti, kun on vaikea selostaa geometrisia asioita sanallisesti. :oops:
Kaikille rakentelijoille neuvo: Ottakaa ainakin yksi kuva pyörästä suoraan sivulta, niin nämä ohjaus- ja joustogeometria-asiat on paljon helpompi selittää ja piirtää kuvaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin