Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Eihän sinulla vain ole liian pieni sisärengas. Kyllähän se kapeakin sisäkumi venyy ulkorenkaan sisäpintaan asti, mutta jännitykselle jäänyt sisärengas vuotaa helpommin pienistäkin halkeamista ja valmistusvirheistä. Mitä leveämpi sisärengas, sitä paremmin se pitää ilmaa, mutta sitä vaikeampi se on laittaa suorana paikoilleen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Taas oli takarengas lauennut itsestään parvekkeella :shock: Tällä kertaa edellinen paikka oli revähtänyt reunasta. Pitää ostaa joku kunnon kiinalainen paikkasarja tuon englantilaisen roskan tilalle.

Ei näissä nykyajan sisuskumeissa tahdo paikat pysyä. Aito kumi korvattu kaikenmailman nitriiteillä :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Eihän sinulla vain ole liian pieni sisärengas. Kyllähän se kapeakin sisäkumi venyy ulkorenkaan sisäpintaan asti, mutta jännitykselle jäänyt sisärengas vuotaa helpommin pienistäkin halkeamista ja valmistusvirheistä. Mitä leveämpi sisärengas, sitä paremmin se pitää ilmaa, mutta sitä vaikeampi se on laittaa suorana paikoilleen.

Joo.. vähän ylärajalle menee kun tuo ulkokumi on se reilu 2"... sisäkumi väitti olevansa tuohon samaan kokoon asti oliko 2.125". Yritin etsiä isompaa sisäkumia, mutta ei oikein löytynyt :| Kaikki tuppaa olemaan joko kapeille renkaille tai sitten "universaali" kaikille muille.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Mittarissa about 1300km ja perjantaina poksahti vasemmasta lyhennetystä kammesta molemmat M8 pultit. Onneksi yhdellä jalalla on suht vaivatonta ajaa kun on lukkopolkimet :D ...uusien kampien teko on vähän viivästynyt mutta olen onnistunut virittää tavaratelineen paikalle korin ja korin yläpuolelle auton varoituskolmion niin että kulmat jää hartioiden, ja kärki pään taakse edestä katsottuna.

Arvon hartaasti, että pitäiskö tehdä huolella uusi pyörä siististi väännetystä putkesta jne. vai pitäiskö vaan fiksata nykyinen parempaan olomuotoon :| Kivasti kulkee nyt niin että matkanopeus on 28-32km/h.

Olen myös ajanut 5 baarin paineilla. En nyt suoralta kädeltä huomaa suurta eroa kun yleensä maanantaisin täytän renkaat kesken matkan. Jotenkin kuitenkin tuntui että 4,5->5 bar siirtyminen sai renkaat pompahtelemaan levottomammin möykyissä, kuten kiskoja ylittäessä, ja palasin 4,5 baariin.

Ostin myös parilla kympillä pystypyörän talven varalle. Jotenkin jo sadekelillä tuntuu siltä, että pystärillä olis kuitenkin paremmat mahikset pysyä liukkaalla pystyssä... ja jostain syystä jopa tuntuu että pystärillä olis myös kivempi kaatua :? ...ehkä saa jalat maahan tms..

Vai riittääkö nojakkiin nastarengas eteen liukkaille keleille?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Katkesiko vain kammista vain pultit, vai menikö myös kammen reiät pilalle?

Kyllä nojakissa täytyy melkein olla molemmat renkaat nastarenkaita. Tavallisesti nojapyörät ovat niin matalia, että ohjaukseen tuleva virhe, jota luisto aina on, kaataa nojapyörän nopeammin kuin pystypyörän. Toisaalta kaatuminen ei satu nojapyörällä, kun myös kaatumisessa kertyvä energia on pienempi. Sinun nojakkisi on melko korkea, joten tuo edellä kirjoitettu ei pidä aivan kokonaan paikkaansa sen suhteen.

Laita kuva uusista virityksistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie oon ajanu nastarengas vaan edessä mutt siis etuvetosella pyörällä. Tuntuma , ett takarenaalla ei niin väliä - tulee perässä. Nastarenkaan oon kaivanu esiin liukkaille, pakkaslumella ei oo tarvint.
Takavetosessa voi tarvita molempiin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:

Mie oon ajanu nastarengas vaan edessä mutt siis etuvetosella pyörällä. Tuntuma , ett takarenaalla ei niin väliä - tulee perässä. Nastarenkaan oon kaivanu esiin liukkaille, pakkaslumella ei oo tarvint.
Takavetosessa voi tarvita molempiin.

Petri

Tuo nastojen tarve riippuu myös siitä missä asuu. Paikallinen Ilmasto vaikuttaa siihen miten pahasti jäätä muodostuu ja kuinka nopeasti pakkanen kiristyy niin ettei tarvitse nastoja enää. Imatralla pakkanen kiristyy kiitos venäjän mannerilmaston vähän aikasemmin kun esim. pk-seudulla jossa tuntuu yleensä menevän melkein koko talvi 0 tuntumassa jolloin nastoja todellakin kaipaa kun ei tiedä millaisella alustalla joutuu ajelemaan, viime talvet (3) ovat toki olleet poikkeus tähän trendiin, mutta veikkaan että hurjaa lumitalvea ei tule koska olen varustaunut sellaiseen läskirenkailla.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo, ei kylmällä tarvi nastoja. Vaikka etelän eläjät niin väittää. Paitsi jos on pakko joka säällä ajaa ja myös autoteitä pitkin.

Mulla on ollu tähän asti takavetosissa vain vähän karkeammat gummit. Lowraceri kulkee -5 tai kylmemmällä lumisella pyörätiellä oikein kivasti kun edessä on Maxxis DTH 451 ja takana Schwalbe Delta Cruise 28mm:

KuvaKuva

Metalla ajelin kevättalven, kun sain 29er haarukan ja levyjarrut paikalleen, näillä Schwalbe Road Plus 28mm gummeilla:

Kuva

Noilla pärjäs oikein hyvin lumella ja osin liukkaallakin. Eivät pelaa yhtään jos lumen alla on sulamisen jälkeen jäätynyt peilijää... josta ainoa todellinen kaatuminen viime keväälle. Myin nuo kaverille kun tarvi toimivia renkaita... ja tyttärellä on pystärissään nämä 32-millisinä, katsotaan tarviiko ja milloin nastarenkaita.

Ongelmaa ratkaistaan tänä talvena noilla "Continental TopContact Winter II Wired Tire 37-622" gummeilla:

Kuva

Näillä kävin lauantaina ajamassa maantie- ja pyörätie lenkin. Tiet oli sateen jäljiltä märkänä ja pyöräteillä neulasia ja koivun ja muiden lehtipuiden lehtiä. Tämä kitkarengas on 3-6 km/h hitaampi maantiellä mutta pyörätiellä näillä uskalsi puotella kuin slikseillä kesäkuivalla. Nimellinen leveys on 37mm mutta maantie vanteella (DT-Swiss R520) todellinen leveys on 30mm 6 bar:n paineilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Katkesiko vain kammista vain pultit, vai menikö myös kammen reiät pilalle?

Kyllä nojakissa täytyy melkein olla molemmat renkaat nastarenkaita. Tavallisesti nojapyörät ovat niin matalia, että ohjaukseen tuleva virhe, jota luisto aina on, kaataa nojapyörän nopeammin kuin pystypyörän. Toisaalta kaatuminen ei satu nojapyörällä, kun myös kaatumisessa kertyvä energia on pienempi. Sinun nojakkisi on melko korkea, joten tuo edellä kirjoitettu ei pidä aivan kokonaan paikkaansa sen suhteen.

Laita kuva uusista virityksistä.

Joo pultit vaan napsahti vasemmasta kammesta. Ajelin yhdellä jalalla suoraan rautakauppaan ja laitoin uudet pultit, 20min kesti koska hyllyssä oli liian leveereunasia aluslevyjä ja jouduin viilaamaan vähän. Kammet on umpiterästä ja niistä tuskin saa kierteitäkään rikki, vaikka yrittäs.

Pitäs nyt viikonloppuna viritellä pyörää ja koitan laittaa kuvia sen jälkeen.

Pakalliset talvikelit ei oo vielä oikeen tuttuja joten paha sanoa miltä tie tuntuu tammikuussa. Käyttävät suolaa eikä hiekkaa ja on kuulemma, autoilijoiden mukaan, kamalat tiet. Eniten jännittää ylittää epätasaisesti upotettuja viistosti tien poikki meneviä ratakiskoja. Ne vaikuttaa jo märkänä aika liukkalita. Enkä tiedä paljonko on kaatumiseen varaa kun autot ajaa toisinaan ihan perässä kiinni :shock:

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

No en saanut mitään rakentavaa aikaseksi. Tuhosin juuri ostamani maastopyörän, joka oli tarkoitus virittää talviajokiksi ja pystäriksi pikkumatkoille. :oops:

Tarkoitus oli tehdä pyörästä kruiserimallisempi ja ajokorkeuden laskemiseksi pätkäsin satulan takaa takahaarukan yläripustukset poikki sa väänsin takahaarukkaa ylemmäs, hitsasin ja maalasin. Olin ottanut kampikeskiön tyhjäksi puhdistusta jne varten ja systeemi oli antanut periksi kampikeskiön kohdalta :cry: Soikeaan kampikeskiöön paukutin toisen klaakerikupin vasaralla perille ja ajattelin että saan pelin vielä ajokuntoon mutta toinen kuppi ei mennyt millään tarpeeksi syvälle. :( Nyt tajusin että olis vaan pitäny nöyrästi laittaa ripustukset uudelleen poikki ja vääntää takas. Ehkä keskiö olis palannu jotenki muotoonsa.

Melkein mitä vaan saa korjattua, mutta kampikeskiö olis työläs, eikä niitä saa ostettua mistään, vaikka eivät oo minkään hintasia materiaalin ja valmistuksen puolesta :|

Lisäksi selvis ettei paikallinen rakennusmarketti myy enää alumiinivahvistettua vesiputkea josta, kapeammasta, piti tehdä nojakkiin paremmat ketuohjaimet niin että samalla suojaavat, ettei lukko ja kädet tuu rasvasiksi kun pyörää lukitsee tai kun sitä nostaa. Lisää mutkia matkaan siis.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

joonas kirjoitti:

, mutta kampikeskiö olis työläs, eikä niitä saa ostettua mistään, vaikka eivät oo minkään hintasia materiaalin ja valmistuksen puolesta :|

Pyörätohtorilta sai ainakin aiemmin noita kampikeskiömuhveja joihin an kierteet työstetty valmiiksi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:
joonas kirjoitti:

, mutta kampikeskiö olis työläs, eikä niitä saa ostettua mistään, vaikka eivät oo minkään hintasia materiaalin ja valmistuksen puolesta :|

Pyörätohtorilta sai ainakin aiemmin noita kampikeskiömuhveja joihin an kierteet työstetty valmiiksi...

Tai sitten vaikkapa laadukkaasta Bilteman fillarista rälläköi irti ja kolvaa entisen tilalle, sellaisen saa yleensä poisnouto hintaan kun arvostuksensa on lattiassa. Ruosteen irroitusainetta yleensä tarvitaan keskiölaakeroinnin irroituksessa. Mun maastotekeleessä on niitä vain kaksi...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Nonniin nyt kuvia kun sain vihdoin jotain rakentavaa aikaseksi.

Eli tein kammet. Pituutta noin 99mm. Vasempaan tuli vähän väljät kierteet kun oli vähän pää ja kädet ruosteessa :| Pikasesti kävin vähän koeajamassa ja tuo vasen poljin nuljuu hiukan. Siis ei ole ihan suorassa. EI taida ajoa haitata, mutta hitusen ikävää. Porailin reijät luottaen shimanon kammen olevan päästään tasainen ja tasapaksu ja oikea poljin tuli ihan tarpeeksi suoraan. Eli pulttasin suoraan pylväsporakoneen tasoon kiinni alkuperäsestä polkimen reijästä. Kohta tulee koeajoa pidempi lenkki.

Ihmetyttää todellakin että nuo pulttivirityskammet pitää polkimet ihan suorassa :shock: Tästä virheellisesti päättelin, olettaen ettei pulttivirityskammissa polkimet voi olla kovin prikulleen, että pieni heitto ei tuntuisi missään. Voi tietty olla että möhlin vasemmassa kammessa jotain muutakin kun kierteet.

Kypärään on tullu viritettyä tuollanen peili. Tosi hyvä. Päivässä parissa oppi skannaamaan pienellä pään käännöllä mitä takana tapahtuu. Näkökrnttä on huikean hyvä. Vastaavaan katselukulmaan vaadittais aikamoinen jättipeili sarveen. Kypärän remmeissä on korvien päälle ommeltu palat turvaliiviä aurinkosuojiksi kesällä.

Takana pyörässä on verkkokori, jonka viritin vähän paremmin paikoilleen. Hankalaa tehdä tukevia ja kevyitä kiinityksiä. Ja selkänojaan olen laittant tollasen auton varoituskolmion. Kolmion kärjet jää pään ja olkapäiden taakse eli otsa pina-alan ei pitäis olla laajentunut.

Etujarruksi pitäs vaihtaa takas se käännetty v-jarru. Tuo saksijarru on todella laiska ja on jo tullut tilanteita joissa on kaivannu parempaa jarrua. Lisäks Ketju ottaa ykkösellä kiinni penkin kiinnityksiin. Tarttis sekin virittää.

PB070069.JPG
PB070069.JPG (96.52 KiB) Katsottu 3839 kertaa
PB070070.JPG
PB070070.JPG (89.31 KiB) Katsottu 3839 kertaa
PB070074.JPG
PB070074.JPG (88.61 KiB) Katsottu 3839 kertaa
PB070072.JPG
PB070072.JPG (91.11 KiB) Katsottu 3839 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vautsi, mitä innovaatioita. Onneksi kammet voi vaihtaa yksittäinkin. Poraa uusi kampi, jos tuo vasen ei toimi. Olihan sinulla vasemmalla puolella vasenkätinen kierretappi.

Laitatko vielä kunnollisen mieluummin ulkona otetun sivukuvan pyörästäsi. Ota kuva vähän kauempaa suoraan sivulta noin emäputken kohdalta. Tuonne "Pyöräsi kuva" -osastollekin kaivattaisiin kuvaa sinulta ja "Nojakistit kartalle" osastolle täppää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Eiks Jorille ole opetettu, ettei ehjää saa korjata :D ...yllättäen jo 50km ja ei tunnu juur lainkaan muljulta toi vasen poljin. Vain vähän ja niin vähän ettei sitä ajossa huomioi lainkaan. Laitoin kierteeseen telonteippiä jonkun verran siinä toivossa että vähän täyttäisi ja voi olla että poljin on hakenut paikkaansa ja loput on aivojen adaptaatiota. Juuri tuon vasenkierteisen tapin takia tuli väljä kierre kun väänsin sitä hartaasti väärään suuntaan ja viilailin ja ihmettelin kun ei ala ottamaan kiinni :roll: Laitan kuvan kunhan saan aikaseks.

99mm kammet tuntu heti pituuden puolesta mukavemmilta kuin 105mm. Vois laskee sarvia yli 2cm, joka näyttäs pienentävän otsapinta-alaaki. Polkimien leveyden kaventumista parilla sentilla per puoli ei juuri huomannut. Otsapinta-ala laski kaventumisessakin, kun jalkaterien reunat taitaa edelleen olla lantiota leveemmällä.

Pyörään on ilmaantunut kovin levoton ohjaus. Etupyörä uiskentelee omiaan. Hitaassa vauhdissa on vakaa. En muista mitä tein vai teinkö mitään, että tuo ilmaantui ei kovin kauan sitten. Pitää tsekata jättö. Vai voisko talvihanskojen jousto aiheuttaa :shock: Ne on otettu käyttöön tässä näin. Renkaatkin taitaa olla vähän vinksallaan kun runko on hiukan propelli.

Vastaa Viestiin