Miksi noita tankoja on kaksi? Olisi paljon siromman näköinen rakenne kun olisi vain yksi keskellä joka menisi tuon kumin läpi. Ja kevyempi. Tangon toiselle päälle kun tekisi kiinnikkeen tuonne haarukkaputkien väliin niin saisit sen parempaan kulmaan kumiin nähden.
Ehkä näinkin, mutta tää mielytti silmää. Ei aina se mikä olisi yksinkertaisin, ole silmälle sitä. Jos jonkun asian voi tehdä monimutkaisemmin, niin sit mää ainakin sen teen. Näin sanoo nuo aika pojat Isälleen.
Tämä on se niin kutsuttu mallaus asu, nyt se tarvitsee sit viimeistellä ja saada siihen jotain silmän ruokaa.
Eilen ei paljon saatu aikaseksi. Vähän viimestelyä ja parin osan muotoilua ja keventämistä. Penkiä saan laskettu nyt 15mm alemmaksi ja tein päätöksen että haarukasta otan tuon 25mm joutavaa tyhjää tilaa pois , jo pelkän ulkonäön vuoksi. Tässä kävi niin että kun asensin penkin paikalleen , huomasin että ei siinä paljon tota kallistuksen säätöö tarvita. Ei muuta kuin ylimääränen rauta pois ja jättää muutama senti siihen varaa säätää.
Kun penkin säärin alimpaan asentoon niin se tuntui parhaalta asennolta ,on riittävän makaava.Samalla muuten istuin korkeus on pudonnut huomattavasti, täytyy mitata kun saan sen uudelleen kasattua. Nyt se on varmaan jo 600mm luokkaa, seon hyvä pointi paikalla olemisen takia. Saa jalan helposti tukeen maahan kun pysähtyy. Mutta tuo vaneri menki on mukava. Siinä on yksi vika , se joustaa keskikohdaltaan liikaa, siinä ei ole jäykistettä , tai tukea runkoon sille pitää nyt tehdä jotain .
Omasta mielestä penkin ei tarvitse joustaa, sitä varten pyörässä on takajousitus. Vie vain poljin voimaa ylämäkeen kun yrittää runtata. Vaikka joku väittää, että ohjaustankosta saa voimaa siihen , niin itse en sitä tyyliä harrasta. Ei muuta kuin laittaa kädet rennoiksi ja ottaa tukee penkistä selällä . Vaihtaen vähän istuma asentoa . Niin saa kaikki poljin voiman sinne petaamille. Niin ja tietysti virnistys naamalle,kyllä tää mäki P:le nyt mennään ylös.
Maatakohtin on nyt tavote. Tänään olen rakennelut etuhaarukkaa niin että siinä olisi ylhäällä mahdollisimman pieni rako .Kun vanteessa ei saa olla päittäistä , niin tein raon noin 8mm ja viellä kun sorvaan laakerikohran syvemmälle , niin ollaan saatu liki 40mm etupäätä alemmaksi. Penkin sain pudotettu etupäästään , viellä pitää takapäätä alentaa, niin rupee silmää mielyttään. Sillä silmän mielyttäminen on osa rakentamisen viehätystä ja harjaannuttaa tätä rakentamista .
Mielessä pyörii jokin hullu idea, kun katselin kerran pojan motorossipyörää ja ihmettelin noita pulteja. Jokainen oli porattu reikä keskelle. Ei varmaan painon takia , myös silmän takia. Onhan sellaiset pultit rungossa aika kivan näkösiä ainakin.
Mielessä pyörii jokin hullu idea, kun katselin kerran pojan motorossipyörää ja ihmettelin noita pulteja. Jokainen oli porattu reikä keskelle. Ei varmaan painon takia , myös silmän takia.
Kyllä ne tuossa lajissa on painon takia reijitetty. Ne on uskomattoman keveitä ja pitää olla jotta kuski pystyy edes jotenkin esim. ilmalentoja yms. hallitsemaan.
Tässä rupesin välillä hifisteleen tuo pyörän kansa . Sain etupäätä pudotettua radikaalisesti. Nyt renkaalla on tilaa kulke 6mm , kun haarukan kaikki ykimääräinen tila otettiin pois , lisäksi upototin ohjainlaakeria 8mm syvenmälle . Sieltäkään ei voi ennenpää ottaa pois. Viellä olisi mahdollista lyhentää tuota laakeriputkea noin 10mm, se jää nyt nähtäväksi teenkö senkin viellä . Nyt istuimen korkeus on 620mm maanpinnasta ja istuimen kulma asetettu 30 asteeseen. Pitäskö tuo olla viellä makaavampi, mitä mieltä porukat on.
Tuon 10mm pudottamisen esteenä rupee oleen ketjun ohjuri , ettei se ota renkaaseen kiini missään vaiheessa . Siksi pitää nyt harkita mitä tekee.
Nyt on ongelma siinä että tuo penki , jonka koivuvanerin osuus on 8mm . Tuntuu vähän liian joustavalta kun siinä istuu. Pitää kehittää sille väliin jokin jäykiste . Harkitsin sitäkin , jos sen kuiduttas päältä hiilikuitukankaalla , niin jäykistäisiköhän penkiä lisää ja tarpeeksi. Vai riittääkö että tekee penkille kolmesta paikaa tuennan. Vai teenkö molemmat.
Tietysti tuo hiilari lisäisi vähän ulkonäköö,on silläkin jotain merkitystä.
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 2170817153 Nyt on sit etuhaarukan korvat vahvistettu.
Tulevan kallistuvan takapään lukitusmekanismi rupee oleen valmis, siinä on hyödynnetty mopon etunapaa.
Tämä mini V-jarru sai pienen muutoksen , kun vein sen kääntöpyörän kautta toiselle puolelle. Näin vaijerit ei tule kulkeen ketjujen tiellä.
Sitten olen sahaillut ja viilaillut kaiken näkösiä apukorvakkeita runkoon. Saadaan vaijerit ja johdot kiini runkoon nätisti.
Tänään sitten pitäs tehdä viimeiset hitsaukset runkoon ja oikaistaan puomi , joka lämmöstä veteli vähän vinoon. Tänään tehdään kaikki vaijerin ohjaimien korvakkeet ja puomin jäykkyyttä lisätään huomattavasti.
Sitten kojeajo kasataan pyörä ja otetaan tyypit kauppojen parkipaikalla kun tuota lunta ei onneksi viellä ole tullut. Sit alkaa viimestely ja vikojen hiominen pois. Eikä muuta kuin maalia pintaan.
http://www.polkupyoraetappi.fi/varaosat ... group2=239 Tässä etin tosissaa ,noin 30 hampaista eturatasta kampisarjana . Ei sit millään taho löytyy . Löysin kyllä noita liian lyhyitä kampia. Niin päätin laittaa ne samalla tähän omaan pyörä rakentelu osioon. Nyt näyttää että tarvitsee tyytyä aluksi noihin Nissikin 42hampaiseen 170 kampiin ,jotka ostin Pyörätohtorilta. On tuossa toisetkin ,mutta rattaan koko on 38 ja vääntää ketjua liikaa . Pitäs löytää jus yhdelle rattaalle suunitellut kammet , tietysti sais niissä olla pituutta 175mm ja nelikulmio tietysti.
Pyörä rupee oleen kojeajo kunnossa , kunhan muutaman pikku helan sorvaan .
Pittäks sen olla just 30 piikkinen, tuolla sivustollahan oli 32 170 mm kammilla ?
Lanseerasit ihan uuven käsitteen "liian lyhyet kammet" - onko semmosia olemassa ?
Ihan uus sivusto miulle - ja vielä kotimainen noita "liian lyhyitä" oli runsaasti - onkohan nuo ihan aikuisten kampia vai ehkä lasten ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
https://plus.google.com/photos/11823088 ... 1749659921 Tänään sit on suoritettu ensinmäinen kojeajo . Ensin tuntu että ompa hempula. Ei muuta kuin suorittaan ajoo. Ei mennyt pitkääkään , kun huomasi että mistä tuo ketju noin väristää. Pelkä vaihtajan kireyden säätö näköjään. Ei muuta kuin ajoon. Tuo kiertovaihtajan tunnottomuus oli aluksi outo. Mutta hyvä kuitenkin on napavaihto , täsmällinen mutta tunnoton . Siinä tunti tuossa pyörittelin ja naatiskelin makaavmmasta asennosta. Pirskasti kun tuntu että voimaa on enenmän käytössä , kuin Nazcassa. Ajoasentoko sen tekee, vai mikä. Aika näkee . Nyt vaan lisää kilometrejä ja hiomaan yksityis kohtia kuntoon. Keväällä maalia pintaan , sekä niskatuki . Sen se tarvitsee , sekäpenkiä on jäykistettävä aika paljon. Eipähän ensi tuntumalla voi muuta sanoo että hyvä se on ajaa.