Täysjousitettu off-road nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Noniin, se on sitten valmis:

mhelander kirjoitti:

Kun hyppää päälle niin pystympi penkin kulma ja sag tekee maahan yltämisen helpoksi. Keskiö on samalla korkeudella kans joten tutulta pitäis tuntua ajaminen.

Kuva

mhelander kirjoitti:

Joo penkki osuu kohdalleen suunnitellussa paikassa joten kolvasin tynkiin latat. Poraan niihin reiät kun on jostakin löytynyt kumia väliin että saa haettua oikean paikan, ja kokeillaan nyt sitten niin että väännän jengat lattaan. On nimittäin vähän tiukka paikka päästä laittamaan muttereita alle, mutta korjataan jos ei jengallisena pelitä.

Kuva

mhelander kirjoitti:

Kolvasin Nopsan ketjuhaarukasta ja teräksisestä satulaputkesta penkin ylätuen. On ohutta putkea mutta toisaalta kulkee ihan penkin selkänojan mukaisesti. Taidan hitsata vielä latan tueksi ja gummia väliin niin kestänee myös maastossa. On aika stealth kun mahtuu penkin ruotojen väliin ;) eli penkki näyttää pysyvän paikallaan ilman tukea.

Kuva

mhelander kirjoitti:

Näin jäljellä on vain stemmin jatkaminen jotta koivet mahtuu veivaamaan. Pääsee ajamaan kunhan loput nippelit tulee.

Tokenin ohjainlaakeri tuli joten paikalleen ja stemmin tein katkasemalla yhden alumiinisen ja hitsasin siihen jatkot. On vähän lepsua putkea mutta kokeillaan nyt miten kestää ja tarviiko tosissaan tangosta kiskoa.

Koeajotkin on tehty, laskettelin puuterassilta alas, mukavalta tuntuu. Ja sitten pihalta tielle. Ohjautuu hyvin, jännä sekoitus lowracerin pituutta ja Metan ajokorkeutta.

Tossa vielä pari kuvaa iskarin ja vetopuolen taittopyörän ympäriltä:

Kuva

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

Noniin, se on sitten valmis

Sikahieno!

Tulee Commencalin Metan jousitussysteemi mieleen tuosta takaiskarin linkustosta. Se ainakin on erinomaisen herkkä ja mukava maastossa verrattuna perinteiseen singlepivottiin.
Kuva

Tulee varmaan aika kova vääntö tuohon istuimen kannattimeen, jos oikein innostuu ottamaan spurtissa tukea penkin yläosasta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Sikahieno!

Tulee Commencalin Metan jousitussysteemi mieleen tuosta takaiskarin linkustosta. Se ainakin on erinomaisen herkkä ja mukava maastossa verrattuna perinteiseen singlepivottiin.

Kiitos. Tosiaan lähellä on rakenne noissa, suurin ero iskarin asennossa. Ja siinä ettei nojakissa tarvi alkaa kikkaileen haarukan nivelpisteen kanssa kuten pystärissä kun ongelman voi ratkasta taittopyörän sijoituspaikalla.

Nebulus kirjoitti:

Tulee varmaan aika kova vääntö tuohon istuimen kannattimeen, jos oikein innostuu ottamaan spurtissa tukea penkin yläosasta.

Joo. Mutta se ei ole suurin vääntö vaan iskut kun ajaa oikein kunnon koloon tai monttuun. Jos katsoo kuvia oikein tarkkaan niin penkin pohja on sisägummilla pehmustettuna tuettu heti satulaputken jälkeen. Tästä seuraa että käytännössä koko penkin pohja persuksista ylöspäin ottaa vääntöä vastaan, tuon tuen tehtävä on vain hallita kiertymistä.

Ja kun on 150-170mm joustovaraa voi ilmajousen säätää mukavaksi. Syö ainakin terävät iskut kokonaan pois. Ja jos tuntuu että pohjaa niin nostamalla selkä irti selkänojasta on kaikki paino persuuksilla ja näin suoraan rungon ja haarukan nivelpisteen päällä.

Tämä siis teoriaa, käytännön ajo kertoo miten toimii. Nojakkia ei ajeta maastossakaan väännöllä (=runttaamalla) vaan kierroksilla. Ainakin niin minä teen. Siksi 3x7 vaihteisto... (22/36/46 ja 23-32 pakka). Kun ei 34 + 11-32 oikein MP:llä riittänyt tiukemmissa ylämäissä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

En vaan saanu päänsisäisellä 3dcadilla sisäistettä tuota jousitusta vaikka se täällä on selitetty :D Mutta hyvä jos toimii.

Taakse ainaki näyttäs mahtuvan vaikka läski mut kuinka leveen tuo etuhaarukka ottaa?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

En vaan saanu päänsisäisellä 3dcadilla sisäistettä tuota jousitusta vaikka se täällä on selitetty :D Mutta hyvä jos toimii.

Juu piti sitä itsekin pähkäillä aika lailla ennen kuin avautui. Parhaiten toki kun nippelit oli tehty ja näki käytännössä miten osat liikkuu. Pitäisköhän tosta tehdä vähän videota ? Kunhan tuo lumisade taukois...

Syväri kirjoitti:

Taakse ainaki näyttäs mahtuvan vaikka läski mut kuinka leveen tuo etuhaarukka ottaa?

Takahaarukka on käytännössä melkein yhtä leveä kuin MetaPhysic:ssä. Etuhaarukka on standardi 26" maastokeula, 57mm:n gummi jättää vielä jokusen sentin puolelleen tilaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja kun vehettä valmiiksi kuulutettiin niin nyt se on valmis ja ajokuntoinen:

Kuva

Tässä kunnossa, pussissa kilokaupalla työkaluja varalle, kävin ensimmäisen lenkin heittämässä. Sopivasti alko lunta pyryttään ja reippaasti tuuleskelemaan. Ihmettelinkin ennen takaisin kääntymistä miten tämäkin kulkee 25-27 km/h näillä sykkeillä, kunnes paluumatkalla totuus selvisi ja vauhdit tippu tuonne 20:n kantturoihin.

Hyvää oli ettei mitään menny rikki, lopulta kaikki toimii pääosin ja ajettavuus on ihan ok.

Samaa ei voi sanoa simpan SPD-polkimista, ihan paskat. Kiitos polkimien ja klossien huonon pysymisen ja tarttumisen tuli näköjään potkittua paluurissan lyhentämätön tappi vinoon ja se ei loppumatkasta pyöriny lainkaan.

Ja samat 90-luvun 26" maasturin vaihteistosta, 22/36/46 on ihan toimimaton kokonaisuus 12-32 pakan kanssa, toimivia vaihteita on pari kolme mun pyörätienopeuksilla. Isoa lehteä ei tule koskaan tarvimaan, kuten ei Metalla tarvinnu 50-piikkistä paksukumipolokasussa. Mietintämyssy päähän minkä kokoset lehdet tuohon pitäis tehdä, samalla tulis ovaalitkin...

Muuten nuo vaihteet vaihtuu todella hyvin, varmaan paremmin kuin Kuwaharassa koskaan. Auttaisiko kunnolliset (uudet tällä kertaa) vaijerit hyvin silikoniöljyllä rasvattuna, uusi 7-lehtinen pakka ja 9-vaihteinen ketju SRAM:lta. Ja tietysti pidemmät matkat kulmapisteisiin kuin maasturissa.

Mutta sekä Hayes:n nestejarrut edessä että BB7 vaijeritoiminen takana toimii hyvin. Nippa-nappa ylsi takajarrun putki etuhaarukasta tangolle. Ja gummit, ne pitää hyvin mutta kuitenkin vierii ihan kivasti lumisella pyörätiellä. Melkein yhtä hyvin kuin Metan 30mm:n kitkarenkaat. Ei minkäänlaista vaikeutta tällasella -1..0 kelillä puuskaisessa lumituiskussa.

Stemmiä päädyin ajellessa taittamaan vähän eteenpäin että sai tangon lähemmäs jalkoja. Ajoasento tuntuu vähän erikoiselta mutta äkkiä siihen tottu. Kääntösäde on vähän iso mutta eiköhän sen kanssa opi treenamalla pärjäämään. Ottaa eri lihaksiin ajaminen tällä, penkki kun on pystympänä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Räyhän näkönen. Ei muuta kuin metallilakka pintaan . Niin jätä luovuttajat näin näkyviin . :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Räyhän näkönen. Ei muuta kuin metallilakka pintaan . Niin jätä luovuttajat näin näkyviin . :wink:

No se pitäis ainakin pitkäkyntiset katselemassa muita vekottimia.

Mutta taidan kuitenkin käydä autokatoksessa hiekkapuhaltamassa ja ainakin pohjamaalaamassa, kunhan jenkin saan ensin mallilleen. Muutaman testilenkin ajan vielä tollasena että jos tulee tarvetta hitsata ei vaivalla laitetut maalit käryä sitten veks.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Mitenkäs kun mulla meni vähän ohi tämän makean fillarin rakennusta seurattaessa että mikä oli se perimmäinen syys pitkään akseliväliin?

olisiko lyhyemmän akselivälin tuoma istuinkorkeuden muutos ollut liikaa vai oliko pidon menetys uhkakuvana?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mitenkäs kun mulla meni vähän ohi tämän makean fillarin rakennusta seurattaessa että mikä oli se perimmäinen syys pitkään akseliväliin?

olisiko lyhyemmän akselivälin tuoma istuinkorkeuden muutos ollut liikaa vai oliko pidon menetys uhkakuvana?

Lyhyt on kyllä ketterä maastossa mutta kiikkerä myös. Ja jos meinaa saada jousituksen taakse niin penkkiä pitää joko nostaa tai akseliväliä pidentää. Ja missä Metalla on etuhaarukka niin kantapäät on heti tiukemmassa paikassa renkaassa kiinni, maastorenkaalla se tarkoittaa käytännössä aina kaatumista.

Ja kun vedetään takapyörää vähän kauemmas taakse niin saadaan tehoa lisää ylämäkeen. Laittamalla joustohaarukka kantapäiden väliin ei ne kopise ainakaan eturenkaaseen.

Mutta spekulointia tämä vielä on, paitsi kun tuli pienosen lumimyrskyn jälkeen suojasäät niin kohta pääsee taas ajamaan "kesäoloissa" maastoon. Sitten tietää enemmän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No siinä ei sitten lopulta kauoa nokka tuhissut vaikka "esikuva" vaikutti hyvinkin monimutkaiselta. Painojakauma "näyttää kivalta", eli on oletettavasti jonkun verran takapainoinen ja kipuaa esteille normi SWB.tä paremmin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2058
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

mhelander kirjoitti:

....

Stemmiä päädyin ajellessa taittamaan vähän eteenpäin että sai tangon lähemmäs jalkoja. Ajoasento tuntuu vähän erikoiselta mutta äkkiä siihen tottu. Kääntösäde on vähän iso mutta eiköhän sen kanssa opi treenamalla pärjäämään. Ottaa eri lihaksiin ajaminen tällä, penkki kun on pystympänä.

Saattaisi jopa toimia suoralla ohjauksella, jos ohjauskulmaa kallistaisi vähän taaksepäin. Jonkun 5 astetta varmaan voisi kulmaa loiventaa ilman ongelmia - suunnilleen samaan kulmaan kuin sulla nyt on etäohjauksen laakeri. Samalla kampien ja haarukan väli kasvaisi eli pelkkää plussaa.

On muuten pahuksen tyylikäs maastokone! 8)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jarcco kirjoitti:

Saattaisi jopa toimia suoralla ohjauksella, jos ohjauskulmaa kallistaisi vähän taaksepäin. Jonkun 5 astetta varmaan voisi kulmaa loiventaa ilman ongelmia - suunnilleen samaan kulmaan kuin sulla nyt on etäohjauksen laakeri. Samalla kampien ja haarukan väli kasvaisi eli pelkkää plussaa.

Nyt ei kannata unohtaa että mulla oli nimen omaan tarkoitus kokeilla etäohjausta tässä. Ja pitää keulakulma kohtuullisen pystyssä ettei floppia tule ohjaukseen liikaa. Ja saada etupyörä pois kantapäiden alta.

Ehdottamasi muutokset ovat vasten jokaista yllä mainittua kriteeriä jotka tähän suunnittelin. Se on sitten eri asia onko tämä lopulta hyvä ja miten toimii. Vain aika näyttää.

Jarcco kirjoitti:

On muuten pahuksen tyylikäs maastokone! 8)

Kiitos. Niin on omasta mielestäkin. Kunhan keksii vielä jonkun pirullisen värin pintaan niin avot.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tein viimeiset korjaukset koeajolenkin perusteella. Ja säädin jousituksen eli takajouseen lisää painetta että sag on 5mm 50mm:n joustovarasta ja keulan säädin löysimmälle, eli kun kävin päällä ja vähän pukkasin etujarrun kanssa tuli sagia jotain 10-15 mm. Nippusiteet jätin paikalleen joten näkee lenkin aika kuinka syvälle on jousitusta pohjattu.

Ja punnersin vekottimen puntariin. Ei ihan tullu 15 kg:n unelmapainoa, vaaka näytti 19.95 kg. Tässähän on melkein kilon painavammat navat kuin Metassa mutta ei tämä tästä varmaan kiloa enempää kevene vaikka mitä tekisi.

Tällä mennään... ja jos on muuten hyvä niin sitten harkitaan runkoa tai sen osia alumiinista tai jopa komposiiteista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Ja samat 90-luvun 26" maasturin vaihteistosta, 22/36/46 on ihan toimimaton kokonaisuus 12-32 pakan kanssa, toimivia vaihteita on pari kolme mun pyörätienopeuksilla. Isoa lehteä ei tule koskaan tarvimaan, kuten ei Metalla tarvinnu 50-piikkistä paksukumipolokasussa. Mietintämyssy päähän minkä kokoset lehdet tuohon pitäis tehdä, samalla tulis ovaalitkin...

Muuten nuo vaihteet vaihtuu todella hyvin, varmaan paremmin kuin Kuwaharassa koskaan. Auttaisiko kunnolliset (uudet tällä kertaa) vaijerit hyvin silikoniöljyllä rasvattuna, uusi 7-lehtinen pakka ja 9-vaihteinen ketju SRAM:lta. Ja tietysti pidemmät matkat kulmapisteisiin kuin maasturissa.

No eilen jaksoin kattella miten sais vaihteet pelaamaan paremmin. Isoin 32-piikkinen pakassa tuottaa vaikeuksia keskikokoisella häkillä olevalle vaihtajalle jos ketjua ei venytetä lähes suoraksi häkin läpi.

Näin päädyin nappaamaan kaksi linkkiparia ketjusta veks. Toimii paremmin 25 ja 36 piikkisillä ketjurattailla ja suurin 46-piikkinen voi toimia vain loppupään vaihteilla jos niilläkään. Sitä tuskin tarvitaan kun 36 + 12 piikkisillä mennään jo yli neljää kymppiä mun kadenssilla...

Ovaalit on harkinnassa mutta koska tuo 25-piikkinen on 75mm:n PCD:llä niin ei siihen pienempää 10% ovaalia mene. Ja suuremmat on 110:n PCD:llä joten ehkä 34 ja 39-43 piikkiset vois tehdä. Eroa on niin vähän jo paikallaan oleviin että saa jäädä myöhemmälle.

Voipi olla että ennen kevättä tähän tulee SRAM X.7 3x9 vaihtajat, taakse pitkällä häkillä ja trigger kahvoilla. Sitten pelittää koko skaala mukisematta. 7-sarjaa koska hinta-laatu suhde on lompakkoystävällisempi kuin 9-sarjalaisen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin