Lizard100 kirjoitti:En aio esitellä yhtään laskelmaa. ...
No kuinkas nyt näin kävi. Ehdotit, että oululaiset henkilöt sijoittaisivat rahaa ja satoja työtunteja projektiin ajaakseen laitteella nopeudella 100 mailia tunnissa .
Ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavan tehon voi laskea tietyin edellytyksin näin:
teho = rhoAcd*v3/2
jossa
rho = ilman tiheys, esim. merenpinnan tasolla noin 1.23 kg/m3
A = poikkileikkauksen pinta-ala (otsapinta-ala) , esim. 0.82 m2
cd = ilmanvastuskerroin (laaduton, taulukoista yksinkertaisille kappaleille)
v = nopeus m/s, esim. 44.7 m/s (= 100 mailia tunnissa)
Näillä yksiköillä laskien tehon yksiköksi tulee wattia
Kerroin cd on ollut maailmanennätyspyörälle "Vector" noin 0.11
Jos sijoitetaan nämä luvut ylläolevaan tehon kaavaan, saadaan 4950 wattia eli noin 5 kilowattia. Tämä siis ilman mitään paneliulokkeita.
Vectorin ilmanvastuskertoimen parantaminen kotikonstein lienee tosi vaikeaa. Tarvittaneen kalliita tuulitunnelikokeita.
Lisäksi ajajien täytyy voittaa myös vierintavastusteho, vierintävästuskerroin * massa * g * v2 . Tästä tulee suuruusluokkaa 1 kW lisätarvetta.
Otaksumissasi on asiavirhe siinä väitteessäsi, että huipputehoa tarvitaan vain yhden sekunnin ajan. Tarvitaan energiaa vierintävastusvoiman ja ilmanvastusvoiman voittamisen lisäksi koko kulkevan massan liike-energian lisäykseen eli kiihdytykseen. Esimerkiksi nopeuden lisääminen nopeudesta v1 nopeuteen v2 vaatii energiaa liike-energian kaavan
E = m * (v22 - v12)/2
mukaan. Esim. massalle 400 kg se olisi nopeudesta 40 m/s nopeuteen 45 m/s (eli noin 160 km/h)
E = 400 kg * (4545 - 4040)m2/s2 /2 = 85 000 joulea = 85 kilojoulea
Jotta tuo energiamäärä saataisiin kerättyä vaikkapa esim. 5 kW teholla, niin aikaa menee 85 kJ / 5 kW = 17 sekuntia. Ja tämä teho on siis löydyttävä sen lisäksi että joka sekunti kuluu ilmanvastukseen ja vierintävastukseen esim. noin 6 kW noissa nopeuksissa.
Minusta tuntuu, että projektissasi on perustavanlaatuinen laskuvirhe. Mutta kun et halua osoittaa laskelmiasi, niin virheen osoittaminen on vaikeaa.
Näissäkin laskelmissa voi olla virheitä, mutta tarjoan ne lukijoille tarkastettaviksi.