Nojakin huolto

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Nojakin huolto

Viesti Kirjoittaja janx »

MikaL kirjoitti:

Tikkurilan ajomies on ollut siellä Hi5bikesin huollossa töissä sen jälkeen, kun pisti Tiksissä lapun luukulle. Muutoinhan se on täysin eri firma.

Oke. Ajomiehen numerosta vaan vastaa Hi5Bikes. :)

Mahe kirjoitti:

Kokemus on osoittanut että aika harvassa yhdenmiehen rasvanäppifirmassa alasta riippumatta osataan vielä käyttää sähköpostia. Kantsii soittaa jos haluaa vastauksia muissa kuin tietokoneasioissa tällä vuosituhannella. Tässä asiassa olisi yrittäjillä aika paljon opeteltavaa ja petrattavaa suomanmaassa, tosiasia kuitenkin on että jo rontti kolmekymppiset ja sitä nuoremmat hakee tietonsa ja viestii pääasiassa netissä, keltaiset sivut ja lankapuhelimet on katoavaa kansanperinnettä.

Näin mä tän asian ajattelinkin.

Sain tänään kiekon rihtauksesta (nopeaa palvelua siis) ja on minulle ainakin tarpeeksi suora (en huomannut vipotusta pyörittäessäni käsien välissä). Hintaa tuli 17e (listahinta 20e). Tämän kokemuksen mukaan voin suositella.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

MikaL
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Käytin Metan huollossa Fillariosassa http://www.fillariosa.fi. Olen hyvin tyytyväinen palveluun, pyörä toimii huollon jälkeen paremmin kuin ennen.

MetaPhrastic 2012

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Olen jo melkein parikymmentä vuotta ravannut Tikkurilan Kunnon Kaupassa. Hyvä nopea palvelu, kohtuulliset hinnat ja sopivan lähellä himaa. Yleensä pyörän saa ajoon jo samana päivänä, pisimmillään olen joutunut muutaman päivän odottamaan (kiekkojen kasaus tms.). Suosittelen!

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

janx
Viesti:

kissaniitty kirjoitti:

Olen jo melkein parikymmentä vuotta ravannut Tikkurilan Kunnon Kaupassa. Hyvä nopea palvelu, kohtuulliset hinnat ja sopivan lähellä himaa. Yleensä pyörän saa ajoon jo samana päivänä, pisimmillään olen joutunut muutaman päivän odottamaan (kiekkojen kasaus tms.). Suosittelen!

Satuin soittamaan tänään ja kyselemään kengänpäällisiä. Samalla tiedustelin 9-lehtisen pyörän vuosihuoltoa. Hinnaksi sain 80 euroa + osat.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

janx kirjoitti:

Satuin soittamaan tänään ja kyselemään kengänpäällisiä. Samalla tiedustelin 9-lehtisen pyörän vuosihuoltoa. Hinnaksi sain 80 euroa + osat.

No huh. Mutta kiva tietää oman työn arvo... nimittäin tuolla työn osuudella saa kolme 9-vaihteisen ketjua ja halpis takapakankin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

janx
Viesti:

mhelander kirjoitti:
janx kirjoitti:

No huh. Mutta kiva tietää oman työn arvo... nimittäin tuolla työn osuudella saa kolme 9-vaihteisen ketjua ja halpis takapakankin...

Tuo kuulostaa minusta ihan normaalilta hinnalta vuosihuollolle, mitä olen vertailua tehnyt - ehkä jopa edulliselta, jos katsoo mitä huollossa tehdään. Halvemmalla tuskin saa ja jos oletetaan, että tuntiveloitus olisi 60e/h, niin en kyllä tuollaista huoltoa 1,5h tekis itse. Etenkin kiekkojen rihtaus ja jarrujen säätö on todella "hienoa" puuhaa. Tässä löysin erään yrityksen listauksen huoltojen sisällöstä (ei ole kokemusta ko. firman palveluista): http://www.hinnasto.2your.eu/

mhelander

janx kirjoitti:

Tuo kuulostaa minusta ihan normaalilta hinnalta vuosihuollolle, mitä olen vertailua tehnyt - ehkä jopa edulliselta, jos katsoo mitä huollossa tehdään. Halvemmalla tuskin saa ja jos oletetaan, että tuntiveloitus olisi 60e/h, niin en kyllä tuollaista huoltoa 1,5h tekis itse. Etenkin kiekkojen rihtaus ja jarrujen säätö on todella "hienoa" puuhaa. Tässä löysin erään yrityksen listauksen huoltojen sisällöstä (ei ole kokemusta ko. firman palveluista): http://www.hinnasto.2your.eu/

Joo on se normaali hinta. Ja itse en rihtaa yhtään kiekkoa tuossa ajassa.

Mutta pitää olla harrastuksia. Ja yksi ainokainen pyöräliikkeen huolto josta huonot kokemukset opetti tekemään kaikki hommat itse. Toki se on vapaa-ajasta pois mutta etenkin jos kilpailee niin osa harrastusta. Kunhan ei niin surkeeseen pyörään sotkeennu kuin millä 80-luvun lopulla kuljin 16 km:n työmatkoja että monta tuntia viikossa sai niillä ajomäärillä värkkiä huoltaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

janx
Viesti:

Toi on sen kolikon toinen puoli. Tykkään mäkin tehdä mielummin itse, jos ehdin/osaan. No näin internetaikana jokainen järkevä yrittäjä ainakin koittaa hoitaa hommansa hyvin. Ja sitä vartenhan näitä asioita pyöritellään foorumilla, että tieto leviää hyvistä ja huonoista toimijoista.

säkkituoli

Viesti Kirjoittaja säkkituoli »

Kun tuota nojakkia en vielä omista, niin kyselenpä aikani kuluksi. Monissa nojakeissa on jousitus ainakin takana, jopa myös edessä. Onko tuollaiset takana käytettävät jouset ihan vain pyöriin tehtyjä, vai löytyykö niitä muualtakin. Nazcan pyörässä on DNM MM-2AR-niminen iskari, mutta kovinpa vaikea on lyhyen etsiskelyn jälkeen löytää paikkaa, josta selviäisi osan hinta.

Tietääkö joku, onko noita joutunut huoltamaan taikka vaihtamaan ja mihin hintaan?

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Nazcoissa käytetään 152mm pitkää jousta ja halvimmillaan semmoisen saa muistaakseni alle 50e hintaan esim. Recumbentpartsista. Omaani vaihdoin ilmajousen ja samalla pyörän ajettavuus ja mukavuus muuttui radikaalisti parempaan suuntaan röykkytiellä, toisin sanoen nyt takapyörä pysyy tiessä ja ei pompota... Taisi olla bike24.de mistä ostin ja n. 150e kustansi, omaani kyllä laitoin 165 millisen mutta alkuperäinen koko on yleensä parempi..

Siis ihan standardiosa, mitta on vähän lyhyempi kuin yleensä mutta kyllä niissäkin on saksankaupoissa valinnanvaraa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

MikaL
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja MikaL »

Samaa kamaa mitä maastureissa käytetään, mutta ensiasennusjousitus halvemmasta päästä niin kuin Terpan esimerkistä huomaa.

MetaPhrastic 2012

mhelander

MikaL kirjoitti:

Samaa kamaa mitä maastureissa käytetään, mutta ensiasennusjousitus halvemmasta päästä niin kuin Terpan esimerkistä huomaa.

Joo, täytyy sanoa että en ole koskaan innostunut noista "täpäri" maastopyöristä. Ovat ilmeisesti olleet aina halvimmasta päästä mitä olen kokeillut.

Siksi jännitti kun kattelin iskaria mönkkäriprojektiin. Päädyin ostamaan halvimman ilmaiskarin, Rock Shox Bar R 190x50 ja sen sai alle satkulla pumpun kera. Eipä ole näin helpposäätöistä ja mukavaa iskaria ollu missään ajamassani jousitetussa.

Mutta säätämistä pitää näköjään opetella. Tänään ekat "ohjeiden mukaiset" säädöt, kokeilemaan ei kehtaa vesisateeseen pilkkopimeään vielä lähteä.

-Mika

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

säkkituoli kirjoitti:

Kun tuota nojakkia en vielä omista, niin kyselenpä aikani kuluksi. Monissa nojakeissa on jousitus ainakin takana, jopa myös edessä. Onko tuollaiset takana käytettävät jouset ihan vain pyöriin tehtyjä, vai löytyykö niitä muualtakin. Nazcan pyörässä on DNM MM-2AR-niminen iskari, mutta kovinpa vaikea on lyhyen etsiskelyn jälkeen löytää paikkaa, josta selviäisi osan hinta.

Tietääkö joku, onko noita joutunut huoltamaan taikka vaihtamaan ja mihin hintaan?

DNM:n öljyiskarit on laadullisesti ihan kuraa, öljyt tulee pihalle viimeistään vuoden päästä ostosta. Niiden huoltoa ei kannata edes harkita. Ainoa hyvä puoli on se, että ovat halpoja: DV-22 on joku 30e ja MM-2AR n. 50e. Azubilta saa molempia:

http://www.azub.eu/CZ/sp/

En voi kyllä kumpaakaan suositella. Älytöntä osapolitiikkaa mun mielestä, että parin-kolmen tonnin pyörään laitetaan halvin mahdollinen iskari. Pitkällä tähtäimellä halvemmaksi tulee ostaa kunnon ilmaiskari ja kuten terppa totesi, ajotuntuma paranee huomattavasti. Ite ostin bikecomponentsista Manitou Radium Expertin (just tilasin toisen vaimon pyörään) ja toimii kuin junan vessa. Jopa lukitus löytyy, jos haluaa maantiellä ajaa jäykällä perällä.
20" joustokeuloja on kait tasan kaksi vaihtoehtoa: MEKS Carbon AC ja Spinner Grind. Ihan toimivia kummatkin, huoltopuolesta en osaa sanoa kun ei ole vielä tarvinnut...

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

DNM ja kaikki muutkin iskarit kestää paljon pidempään jos ostaa iskarinsuojasukan joka pidentää tiivisteiden kestävyyttä paljon.

Itse suoritin tänään syys huollon omalle Metalle. Vaihdoin kaikki vaijerit ja kuoret uusiin, vaikka tarvetta ei varsinaisesti vielä ollut, mutta halusin uudet teflon pinnotteiset talveksi pyörään. Lisäksi puhdistin ketjun, takapakan ja vaihdoin vaihtajan rissat koska ne oli jo selvästi kuluneet ja uudelleen rasvasin ketjun. Toissa viikolla vaihdoin jarrupalat samalla kun vaihdoin ärsyttävät avidin jarrulevyt pois.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

mhelander

Wacky kirjoitti:

Itse suoritin tänään syys huollon omalle Metalle.

Asiaa. Oma Meta on muutettu 29er säädöille mutta toissa perjantaina kun vesisateessa ajoin ei tullu värkkiä pestyä ja kun tallissa kuivu niin ketju ei ollu häävissä kunnossa... mutta WD40-puhdistus auttoi.

Wacky kirjoitti:

Vaihdoin kaikki vaijerit ja kuoret uusiin, vaikka tarvetta ei varsinaisesti vielä ollut, mutta halusin uudet teflon pinnotteiset talveksi pyörään.

Jep. Ne kun laittaa niin että vaijereihin silikoniöljyä niin toimii kesät talvet. Jopa SRAM:n 10-vaihteinen takana.

Wacky kirjoitti:

Lisäksi puhdistin ketjun, takapakan ja vaihdoin vaihtajan rissat koska ne oli jo selvästi kuluneet ja uudelleen rasvasin ketjun.

No miten ne nyt noin vähillä ajoilla :wink: ?

Mutta ihan tosi, aika nopsasti on kuluneet. Mulla on sekä Metan että lowracerin X.9 vaihtajilla jotain 5000 kilsaa kummallakin ja mitään kulumista ei rissoissa ole nähtävillä. 9-vaihteisen ketjua on siirretty pyörästä toiseen ja vieläkään ei ole kulunut lähellekään vaihtokuntoa.

Edit: mönkkärissä mulla on Suntour rissat vaihtajassa jotka oli ekat joissa tiivistetyt kiintolaakerit. Ne on kuluneet mutta niillä on ajettu joitan 25-30 tuhatta. Ja kitkavivuilla jolloin pykälä ei välttämättä ole aina ollu kohdallaan.

Mönkkärissä näyttää ketju ja vaihteisto ylipäätään saavan ihan eri lailla kyytiä. Joka lenkin jälkeen joutuu peseen ja tahtoo ketjutkin hyppiä kun soratuilla pyöräteillä ajaa, meneeköhän pakan ja ketjun väliin jotakin soramurikoita ?

Wacky kirjoitti:

Toissa viikolla vaihdoin jarrupalat samalla kun vaihdoin ärsyttävät avidin jarrulevyt pois.

No mikäs niissä Avideissa ?

Mulla on BB7 mtb-mallit pelanneet hyvin Metassa vaikkakin on maantie kahvat. Paitsi nyt on takana maantie-mallinen kaliiberi jolla vasta yksi lenkki takana. Paremmin se vielä toimii kuin tuo väärä yhdistelmä joka edessä on.

Talvella ei etusta juurikaan tarvita, ja maastossakin kovin harvoin. Mönkkärissä kuluu BB7:n jarrupalat ihan mahdotonta kyytiä. Toisaalta kaliiberilla oli Metassa kaverina tosi kulunut jarrulevy ja nyt on lähes uuden veronen Hayes:n levy jotta saattaa hakea itseään suoraksi. Yhtenään saa olla tiukkaamassa säätönupikkaa, kesken lenkin.

-Mika

Vastaa Viestiin