Wacky kirjoitti:Itse suoritin tänään syys huollon omalle Metalle.
Asiaa. Oma Meta on muutettu 29er säädöille mutta toissa perjantaina kun vesisateessa ajoin ei tullu värkkiä pestyä ja kun tallissa kuivu niin ketju ei ollu häävissä kunnossa... mutta WD40-puhdistus auttoi.
Wacky kirjoitti:Vaihdoin kaikki vaijerit ja kuoret uusiin, vaikka tarvetta ei varsinaisesti vielä ollut, mutta halusin uudet teflon pinnotteiset talveksi pyörään.
Jep. Ne kun laittaa niin että vaijereihin silikoniöljyä niin toimii kesät talvet. Jopa SRAM:n 10-vaihteinen takana.
Wacky kirjoitti:Lisäksi puhdistin ketjun, takapakan ja vaihdoin vaihtajan rissat koska ne oli jo selvästi kuluneet ja uudelleen rasvasin ketjun.
No miten ne nyt noin vähillä ajoilla
?
Mutta ihan tosi, aika nopsasti on kuluneet. Mulla on sekä Metan että lowracerin X.9 vaihtajilla jotain 5000 kilsaa kummallakin ja mitään kulumista ei rissoissa ole nähtävillä. 9-vaihteisen ketjua on siirretty pyörästä toiseen ja vieläkään ei ole kulunut lähellekään vaihtokuntoa.
Edit: mönkkärissä mulla on Suntour rissat vaihtajassa jotka oli ekat joissa tiivistetyt kiintolaakerit. Ne on kuluneet mutta niillä on ajettu joitan 25-30 tuhatta. Ja kitkavivuilla jolloin pykälä ei välttämättä ole aina ollu kohdallaan.
Mönkkärissä näyttää ketju ja vaihteisto ylipäätään saavan ihan eri lailla kyytiä. Joka lenkin jälkeen joutuu peseen ja tahtoo ketjutkin hyppiä kun soratuilla pyöräteillä ajaa, meneeköhän pakan ja ketjun väliin jotakin soramurikoita ?
Wacky kirjoitti:Toissa viikolla vaihdoin jarrupalat samalla kun vaihdoin ärsyttävät avidin jarrulevyt pois.
No mikäs niissä Avideissa ?
Mulla on BB7 mtb-mallit pelanneet hyvin Metassa vaikkakin on maantie kahvat. Paitsi nyt on takana maantie-mallinen kaliiberi jolla vasta yksi lenkki takana. Paremmin se vielä toimii kuin tuo väärä yhdistelmä joka edessä on.
Talvella ei etusta juurikaan tarvita, ja maastossakin kovin harvoin. Mönkkärissä kuluu BB7:n jarrupalat ihan mahdotonta kyytiä. Toisaalta kaliiberilla oli Metassa kaverina tosi kulunut jarrulevy ja nyt on lähes uuden veronen Hayes:n levy jotta saattaa hakea itseään suoraksi. Yhtenään saa olla tiukkaamassa säätönupikkaa, kesken lenkin.