Ja sitten vielä se tarkennus.
Jos se ei nyt aukee millään. Mikä lienee epätidennäköisestä.
Miten mä rikon sen ja irrotan palat, ilman että kierteet menee rungosta?
Mulla on sellanen halpis keskiötyökalu (simpalle, joku tarvike yleismalli) jossa reikä akselille. Jos irroitus vastustaa niin olen pika puristimella niputtanu työkalun kunnolla keskiötä vasten ja sitten riittävän isolla jakarilla sitä kääntämään. Ja yleensä se hangoitteleva puoli on vetävä puoli.
3-4 romupyörää olen purkanu ja lopulta kaikista sain siivolla keskiöt irti. Käytin ruosteen irroitusainetta, annoin muhia, ja jos ei voimat riittäny niin teräviä iskuja siihen jakariin puukalikalla. Lämpöä en ole vielä tarvinnu, sekin auttanee kunhan ei lämmitä liikoja ettei itse keskiökin turhaa kuumene.
Olisikohan kierteen avautumissuunna tunnistamiseen keskiöputken pituuden mittaamisesta hyötyä. Tuumainen mitoitus 68, 73, 83 mm viittaa Brittikierteisiin ja millinen Italialaisiin 70 mm. No, ei tietenkään. Ranskalaiset ovat tämänkin tunnistusmahdollisuuden sössineet. Ei auta siis muu, kuin kokeilla. Vasen puoli on aina normaali oikeakätinen, oikea (rattaan puoli) aukeaa yleensä sekin polkemissuuntaan, mutta ei aina.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma