Keskiön irroitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Keskiön irroitus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Miten se pulttipyssy aukaisu siis toimii?

Ja sitten vielä se tarkennus.
Jos se ei nyt aukee millään. Mikä lienee epätidennäköisestä.

Miten mä rikon sen ja irrotan palat, ilman että kierteet menee rungosta?

Mulla on sellanen halpis keskiötyökalu (simpalle, joku tarvike yleismalli) jossa reikä akselille. Jos irroitus vastustaa niin olen pika puristimella niputtanu työkalun kunnolla keskiötä vasten ja sitten riittävän isolla jakarilla sitä kääntämään. Ja yleensä se hangoitteleva puoli on vetävä puoli.

3-4 romupyörää olen purkanu ja lopulta kaikista sain siivolla keskiöt irti. Käytin ruosteen irroitusainetta, annoin muhia, ja jos ei voimat riittäny niin teräviä iskuja siihen jakariin puukalikalla. Lämpöä en ole vielä tarvinnu, sekin auttanee kunhan ei lämmitä liikoja ettei itse keskiökin turhaa kuumene.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisikohan kierteen avautumissuunna tunnistamiseen keskiöputken pituuden mittaamisesta hyötyä. Tuumainen mitoitus 68, 73, 83 mm viittaa Brittikierteisiin ja millinen Italialaisiin 70 mm. No, ei tietenkään. Ranskalaiset ovat tämänkin tunnistusmahdollisuuden sössineet. Ei auta siis muu, kuin kokeilla. Vasen puoli on aina normaali oikeakätinen, oikea (rattaan puoli) aukeaa yleensä sekin polkemissuuntaan, mutta ei aina. :twisted:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo 70mm ei kyllä aina pidäpaikkansa. Campa teki näihin eri pituisia akseleita . Ne oli merkitty erillaisin kirjainyhdistein akselin kylkeen. :wink:

Vastaa Viestiin