Cone 1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Morjens,
Ajattelin että muoto tulee tarkemmaksi ohuella levyllä, varsinkin kriittisessä nokassa tarkka muoto tarvitaan, ei ole liikaa jaloille pyörimistilaa. noin 2/3 plugista olisi kyllä voinut leikata vaikka 5-10 cm levystä muodon kummennin kärsimättä. jouduin kuitenkin vähän korjaamaan perää ja olkapäiden aluetta, totetutunut muoto ei ole täysin sama kuin tietokoneella. Mutta näyttää hyvältä ja nopealta silmään, mikä on vähintäänkin yhtä tärkeää :mrgreen:

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Projekti etenee, olen tehnyt kuitukilkkeitä, satula pariksi on synnytetty etuhaarukka ja runko.

Runko painaa 1510g kuvan muodossa, ei ole kovin viimeistelty ja kiinikkeet puuttuu. Painosta on noin 460 g hiilikuitua, 170g aramidia, 100g keskiölaakeri, 100g haarukanputki ja 680 g muovit epoksi+vaahto. Se on säkitetty vaahtomuotin pälle. Tuntuu jäykältä eikä anna periksi kehonpainon alla, lopullinen kestävyys ja jäykkys selviää tosin vasta kun runtaan ylämäkeen....

Harukka painaa 1285g, siinä on vielä vaahdot sisällä, saatan vetää vielä aramidikuoren päälle. Eujarru on ”V” tyylinen integoitu haarukkaan, vaijerin veto haarukanputken sisällä. toimivuutta en ole testannut. Jos ei onnaa niin laitan pyörätohtorin ”V-minit”, tai levyjarrut.

Muutenkin olen miettinyt painoja, laskelma:
arvaus g
Alakoppa, kantava 2331
Yläkoppa, ei-kantava 1695
Runko 1700
Etuhaarukka+jarru 1285
Takahaarukka+jarru 1200
Satula 356
Kammet+polkimet+rattaat 1096
Ketju 840
Etupyörä 930
Takapyörä Rofloff+kierovaihdin+vaijerit 2750
Väliakseli 300
Ketjurullat 300
Valot 400
Ohjaustanko + laakeri 400
Jarrukahvat 200
Vaijerit+kuoret 300
kokonaispaino 16083

antaisi kokonaispainoksi noin 16kg. Osa on jo mitattua painoa, osa arvausta, kuituosat on helpohko arvioida pinta-alan, epoksi/kuitu % ja kuidun paino /m2 mukaan. Tosin mietityttää että kannataako tehdä noin kevyt yläkoppa, ehkä paino oikeassa paikassa on hyvä asia kun koppapyörällä kaatuu... :shock:

Liitteet
kuituosat yhdessä
kuituosat yhdessä
runko vakuumisäkissä
runko vakuumisäkissä
kuitua rullataan vaahdon päälle
kuitua rullataan vaahdon päälle
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Plugi on sitten valmis! Mustaksi maalattu ja kivasti kiiltää. Strategiset mitat ovat pituus 205 cm, leveys 50 cm ja korkeus 71-82 cm riippuen mihin kulmaan kopan järjestää eli kuinka korkean takapyörän ripustuksen rakentaa. mitä korkeammalla pää on sen käytännöllisempi, paremmat näkymät, ja tietty hitaampi koska ilmaan tulee isompi reikä. ehkä säädettävä takajousitus olisi paikallaan.... :twisted:

Liitteet
edestä ylhäältä.jpg
sivulta.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää "siistiltä" , ei ylimäärästä. On tullu vähän hiottua, vai ?
Onks tää nyt siis muotti ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

hiottu on.... kiiltää koska viimeinen pinta on taitavan automaalarin ruiskulla vetämämä. tämä on se urosmuotti josta valetaan naarasmuotti, jonka sisään sitten varsinainen koppa laminoidaan. Muotin pinta on siis sama kuin kopan pinta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17772
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojailija kirjoitti:

hiottu on.... kiiltää koska viimeinen pinta on taitavan automaalarin ruiskulla vetämämä. tämä on se urosmuotti josta valetaan naarasmuotti, jonka sisään sitten varsinainen koppa laminoidaan. Muotin pinta on siis sama kuin kopan pinta.

No huh huh on siinä hommaa - oikeen hikee pukkaa ku ajatteleekin :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

On se vain hieno, loistavaa 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

PW kirjoitti:

...
No huh huh on siinä hommaa - oikeen hikee pukkaa ku ajatteleekin :D

Petri

Sanos muuta!

Siitä lähtien kun Nokian 12h tapahtumassa keskusteltiin perinpohjaisesti tästä projektista, on se käynyt noin 81 kertaa mielessä, ja joka kerta tuntunut sympatiahiki niskavilloissa.

Jos olisin tehnyt tuollaisen, en ikipäivänä uskaltaisi riskeerata työn tuloksia kaatumalla raa'asti kyljelleen asfaltille. Pitäisin sitä aina olohuoneessa kattoon ripustettuna kunniapaikalla.

Tai no, eihän onneksi juuri tuo muottiosa siellä raapiudu, mutta silti on sen kaverien tekemisessä hommansa.

Tulee tuommoisesta mieleen kaukoputkien hionnat Turun tienoilla. Maailmanluokan tavaraa siellä rakenneltu maineikkaimpiinkin tähtitorneihin, tietääkseni. Pienestä nekin alkaneet.

Edit. Yhtäkkiä alkoi ihmetyttää, mistä tuo tähtiin katsominen tuli niin väkevästi mieleen. Mustassa pinnassahan näkyy aivan aitoja tähtisumuja, galakseja, eivätkä ole yhtään vääntyilleet. On hyvin hiottu, on.

Viimeksi muokannut optimistx, 20 Marras 2012, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5025
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Silmäähivelevän kaunis on! Tuota korin lyhyyttä olen ihastellut alusta alkaen, eli kuinka noin linjakkaaseen ja lyhyeen koriin saa kuskin sopimaan sisälle. Kevyeksikin olet tuon saamassa, 16 kg:n arvio kuulostaa erittäin hyvältä :D .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No huh huh :shock: Laskitko työtunteja? riittääkö 100?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jori »

On se kommee!
Yritin kurkkia alle, olisiko siellä mitään yhteen tapaista pyöräaukoille, vai leikkaatko sitten vain aukon siihen kohtaan, johon pyörä tulee. Interferenssivastus hiukan kasvaa tuollaisesta raa-asta läpiviennistä. http://www.answers.com/topic/interference-drag
Pyöristykset pyöräaukon reunalla pienentävät vastusta. Säätyvä takajousi on hyvä idea umpikorisessa. Pystyssäkin pysyy paremmin, kun aloittaa ja lopettaa ajon pystymmässä. Kovemmassa vauhdissa sitten perä laskee, otsapinta-ala pienenee, näkyvyys huononee ja jättö kasvaa, joka on vain eduksi nopeasti ajettaessa. Minun Pakoputkipyörän narujousitus oli alunperin tarkoitettu taljalla nostettavaksi ja laskettavaksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Hienoa Tero,

Lupaavalta vaikuttaa!

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

jviirret kirjoitti:

No huh huh :shock: Laskitko työtunteja? riittääkö 100?
Kiitoksia kannustavista kommenteista, niitä tarvitaan kun jo noin 200 työtuntia on mennyt plugin tekemiseen. noin-arviot 80t meni vaahdon muotoilussa ja 120t pinnan viimeistelyssä. Viimeinen pinta on ammattilaisen tekemä, ja kyllä kannatti, tuntemani automaari on viimeisen päälle tarkka pinnan laadusta.

Jukka

jori kirjoitti:

On se kommee!
Yritin kurkkia alle, olisiko siellä mitään yhteen tapaista pyöräaukoille, vai leikkaatko sitten vain aukon siihen kohtaan, johon pyörä tulee. Interferenssivastus hiukan kasvaa tuollaisesta raa-asta läpiviennistä. http://www.answers.com/topic/interference-drag
Pyöristykset pyöräaukon reunalla pienentävät vastusta. Säätyvä takajousi on hyvä idea umpikorisessa. Pystyssäkin pysyy paremmin, kun aloittaa ja lopettaa ajon pystymmässä. Kovemmassa vauhdissa sitten perä laskee, otsapinta-ala pienenee, näkyvyys huononee ja jättö kasvaa, joka on vain eduksi nopeasti ajettaessa. Minun Pakoputkipyörän narujousitus oli alunperin tarkoitettu taljalla nostettavaksi ja laskettavaksi.

Asiaa puhut, kaikki poikkeamat; aukot, lisukkeet, jne, aerodynaamisesta muodosta lisäävät ilmanvastusta. Asiaa on perinpohjin käsitelty Goro Tamain kirjassa 'The Leading Edge, aerodynamic design of ultra-streamlined land vehicles', ISBN 0-8376-0860-0, sivut 147-184. Kirja on muutenkin täynnä tietoa, suosittelen, vaikka se keskittyykin aurigon voimalla kulkeviin autoihin. Noudatan Tamain oppeja, pyörät pitää olla suojattu/peitetty, aukot peitetty ja "hainevällä" suojattu edestäja takaa. Teen tiimalasiaukkon etupyörälle ja aukko peitetään ohjauksen mukana käätyvällä levyllä. Ero pyörä paljaana versus hyvin suojattu on MIT:n mittausten mukaan noin kolminkertainen. MIT:n mukaan yksi avoin 20" pyörä vie noin 35W tehoa 64 km/h vauhdissa, 78W/88 km/h, tämä voidaan siis vähentää noin kolmasosaan oikealla kopan rakenteella. :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ai että on komee.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 964
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja TMS »

No johan on, hienosti tosiaan kiiltelee, tuo galaksi huomio oli kyllä hyvä :D Hienoa nähdä että rojekti etenee hyvää vauhtia, millon on ensimmäinen vedos katteesta valmiina :wink: ?

Vastaa Viestiin