Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.

Aika kätsy idea on silpaista renkaat kiinni polkimiin jotka on kiinni keskiössä. Tämä rakenne korvaa takosan pyörästä.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.

Kaverihan kirjottaa ett lukitus systeemi olis hyvä olla ja helpottas lähtöjä, jos ymmärsin oikeen. Tää kaveri on varsinainen "pellepeloton", kokeiluja varsinkin pythoneista on monenlaisia ja runsaasti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa rakenteessa ei taida häiritä vaikka takapyörät ei oo samassa kohassa, näytti meno sujuvalta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jotenkin vaan tuntuu että kääntyminen toiseen suuntaan olis luontevampaa. Kun vasemmalle käänyttiin niin oikea takapyörä kulki taenpana. No voi olla vain silmiä mietityttävä ajolinja virhe. :?: :?:
Kyseessän on kuinka eri kaarteet kääntyy toisiinsa nähden. Tuntuu vaan että toiseen suuntaan tuon pitäs olla samallalailla. Kun kaarteessa tuo tukipisteet vaihtelee aika rajusti. Vai mitä Jori tuumaa. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllähän kolmipyöräisessä pitäisi akselien suuntaisten suorien kohdata kaarteen keskipisteessä. Tuossa ei noin käy. Mahtaako sitten tässä tapauksessa vaikuttaa mihinkään merkittävästi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pastori kirjoitti:

Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.

Ihan kiva, mutta mitä hyötyä tuon ajoneuvon kolmipyöräisyydestä enää tuolla konstruktiolla on? Eikö kaksipyöräinen aja saman asian?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja PW »

tässä saman kaverin edellinen kolmipyörä pythoni. Ilmeisesti kolmipyörä tutkielma menossa :D nerokkaita oivalluksia ja normipyörän osien käyttöä. Luultavasti herra ei mieti mihin näitä tarvitaan tai miks näitä tehdään vaan tekee vaan "perustutkimusta" :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Vi Vuong - niminen heppuli on lähtenyt tähän kallistuvien pyörien kehitykseen.

Ihan kiva, mutta mitä hyötyä tuon ajoneuvon kolmipyöräisyydestä enää tuolla konstruktiolla on? Eikö kaksipyöräinen aja saman asian?

Ajaa niin kauan kun tuohon kallistumis mekanismiin ei tehdä jarrua. Sitten sillä voi pysähtyä ja lähteä liikkeelle kuten trikellä ja ajossa käyttäytyy kuin kaksipyöräinen.
Itsekkin näin näissä enenmpi haittoja kuin hyötyjä, mutta mun ei tarvikkaan pysähdellä kovin tiuhaan tai jos ajan trikellä ei tarvi pelätä kaatumista kun ei kova vauhtisia kaarteita ole ainakaan 100km säteellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Tuohon kun olisi jättänyt eturattaan paikoilleen ja asentanut sen ympärille levyjarrun, olisi tuosta kolmipyöräisyydestä hyötyäkin. Tuossakin lyhytkampisuudesta olisi taas hyötyä. Eihän sen niin pirusti tarvitse kallistua.

Tuossa voisi riittää pelkkä rataskehää vasten tuleva salpakin; sopivan kokoinen pyöreä tappi vain hampaiden väliin tarvittaessa; palautinjousi nostaa pois.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja PW »

tavara versio samata ideasta :D kaverin pyörät syntyy yleensä normipyörä osista tai siis lasten pyörien :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja vetu »

Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja jori »

vetu kirjoitti:

Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.

Kallistuksenvaimenninjousi tekee ajosta mahdottoman vaikeaa. Kallistaaksesi pyörän kurvissa täytyy sitä vastaohjata, Jos kallistumista rajoittaa jousi, täytyy vastaohjata paljon enemmän. Pystyasennossa ajaminen tuollaisen jousen varassa ei onnistu sekään, sillä pienikin kaartaminen kallistaa ulkokaarteeseen päin, eikä sieltä pääse takaisin muutoin, kuin vastaohjaamalla rajusti, jota taas kallistuksenvaimenninjousi vastustaa jne. Ajo on aivan hervotonta huojumista, eikä voi ajaa, kuin aivan hiljaa.

nimimerkki: kokeiltu on :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
vetu kirjoitti:

Tuohan on hieno keksintö! Toimii telin tavoin tasoittaen kulkua. Vielä voisi laittaa vääntösauvajousen kallistusta rajoittamaan, kuten autossa.

Kallistuksenvaimenninjousi tekee ajosta mahdottoman vaikeaa. Kallistaaksesi pyörän kurvissa täytyy sitä vastaohjata, Jos kallistumista rajoittaa jousi, täytyy vastaohjata paljon enemmän. Pystyasennossa ajaminen tuollaisen jousen varassa ei onnistu sekään, sillä pienikin kaartaminen kallistaa ulkokaarteeseen päin, eikä sieltä pääse takaisin muutoin, kuin vastaohjaamalla rajusti, jota taas kallistuksenvaimenninjousi vastustaa jne. Ajo on aivan hervotonta huojumista, eikä voi ajaa, kuin aivan hiljaa.

Näin juuri. Auton on tarkoitus olla kallistelematta ja tällaisen pyörän taas pitäisi kallistua suhteellisen herkästi. Tavoitteet siis päinvastaiset.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: Kallistuvan python deltan instant version rakenneihmetys

Viesti Kirjoittaja vetu »

Niinpä!
Trike moottoripyöriä on rakennettu kallistuvaksi juuri vääntöjousien avulla. Muistaakseni TM:ssä on ollut juttu niistä.

Vastaa Viestiin