Lizard100 kirjoitti:...
Sen verran vielä, että tulokset saattaa muuttua tehohäviöiden ja mahdollisen rajakerrosimun käytön seurauksena..suuntaan tai toiseen ( jopa 10-15% ).
Joo, vähintään tuon verran.
Jäi töppöilyni mieltä askarruttamaan ja siksi pengoin vielä kynämuistiinpanojani
. Olin näköjään tehnyt ainakin 2 virhettä yhden sijasta. Olin alun perin otaksunut vierintävastuskertoimen 0.005 :ksi, kun sitä muistaakseni Whittingham ja muutkin ovat laskelmissaan käyttäneet. Sillä sain sen 5-kertaisen arvon eli noin 1 kW.
Kun sitten Michelinin kertakäyttöisillä huippuohuilla ratarenkailla lienee päästy jollain pinnalla arvoon 0.001, jota sinä käytit, niin pistin sen kaavaani enempiä ajattelematta. Mutta en vieläkään tajua, mikä sen kaavan käytössä oikeasti sain luvun 955 W ( käytin instacalc.com:issa olevaa nettilaskinta, jota suosittelen kokeilemaan), jopa kahteen kertaan katsoin joka luvun.
Tästä taas opitaan, että vaikka olisi kuinka varma asioista, kannattaa otta huomioon erehtymisen mahdollisuus.
.
Onneksi meikäläisen ei tarvitse esittää viisasta, oppinutta ja terävää, vaan voi sumeilematta todeta, että erehdyksiä tulee, vimmattua vauhtia. Vaikka isän veljen kaima saattoi olla erehtymätön, kun ehkä oli paavin lehtolapsi, taikka sitten ei. Tietysti vain virka-asioissa, ex catedra, puhuessaan.
Onko sitten 0.001 vai 0.005 "oikeampi" luku? Renkaiden lisäksi kerroin riippuu tien pinnasta. Esim. sileällä puupinnalla siltaa ylittäessä huomaa, kuinka kulku keventyy aivan merkillisesti. Junan pyörien ja kiskojen välillä on varmaan tosi pieni vierintäkitkakerroin. Jos oikein ennätystä tahtoisi tehtailla, niin porukka päällystämään reilu 200 m pätkä höylätyillä laudoilla, + kiihdytysmatkaa sopivasti. Kumit ehkä voi heittää samalla hemmetin kuuseen ja ajaa vanteilla.
Voipi tulla vanteista puupinnalla vähän vaarallisen liukkaat. Mutta liiotellaanpa liukkautta ja mennään ehdoin tahdoin liukastelemaan. Missäs olisi tosi liukasta?
Oikein, tietysti peilikirkkaalla jäällä. Eipä tarvitse kiekkojakaan siellä, luistimet alle ja yksi piikkipyörä tökkimään hurjaa vauhtiin. Jääpurjehtijat kai ovat ajelleet yli 100 km/h nopeutta aikojen sivu. Ihan yksinkin. Jos siis meidän Iltalehteen-millä-konstilla-tahansa -säännöissä ei kielletä sähkömoottoreita ja saapi ohuempaa ilmaa ja rotevia uroita ja kaikkea, niin kai se jäälle meno on sallittua? Ei tarvitse maksaa sikahintaisia lentolippuja huitsin Nevadaan ja tavaroista toista mokomaa.