Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olisit Sakari nyt vähän antanut mulle vähän etumatkaa tän aloittamisen suhteen. Tai. Mähän olen aloittanutkin jo, mutta katotaan nyt sitten miten toi itse rakentaminen menee. Mulla tulee nyt lastenhoidon ja työn vuoksi muutaman viikon breikki. Vaajakosken tehdashan kerkii siinä ajassa syytämään näitä useamman sukupolven verran pitkin maisemaa :)

Btw. Katoppa Sakari yksityisviesti jonka eilen sulle laitoin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Olisit Sakari nyt vähän antanut mulle vähän etumatkaa tän aloittamisen suhteen. Tai. Mähän olen aloittanutkin jo, mutta katotaan nyt sitten miten toi itse rakentaminen menee. Mulla tulee nyt lastenhoidon ja työn vuoksi muutaman viikon breikki. Vaajakosken tehdashan kerkii siinä ajassa syytämään näitä useamman sukupolven verran pitkin maisemaa :)

Btw. Katoppa Sakari yksityisviesti jonka eilen sulle laitoin.

Joo eipä niinkään, breikkiä tulee täälläkin. Ensi tiistaina on viimeinen hitsivuoro kansalaisopistolla tällä kaudella ja seuraava on vasta 8.1.2013. Ihan jännää kuinka paljon ehdin kahden tunnin aikana viemään asiaa eteenpäin. Asia riippuu paljon siitä onko hitsailijoita muitakin.

Vastasin viestiisi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sun pitää sit tulla Joululomalla tänne kylään, niin pääset pajalle :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Sun pitää sit tulla Joululomalla tänne kylään, niin pääset pajalle :)

Voi kiitos kutsusta! Täytyy harkita mikäli on tarpeen, sillä rälläköin juuri palasiksi kauan varastossa olleen laadukkaan Carraro hybridipyrän, johon en ole millään hennonnut kajota pitkään aikaan, ja kokosin siitä CF-pyörän osat:

23112012 SH21.png

On se vaan hieno ja yksinkertainen tämä Burrowsin runkoidea? Koko tälle projektille on potkua antava ja keskeisin idea on juuri tämä yksinkertaisuus, mutta myös pyörään asettumisen helppous (tanko alhaalla), pysähtyessä jalkojen ylettyminen maahan istuimelta, jolloin kaatumismahdollisuus talvikeleillä on vähäisempi, isot pyörät etc.

Jos vaan saan ensi tiistaina rauhassa hitsata, ei taida tällä kertaa olla tarvetta tulla kylään hitsailemaan. Mutta katsotaan nyt!

Näin, kun putkia sovittelee paikoilleen, huomaa selvästi, että tuo Burrowsin putki kannattaa laittaa vielä alemmaksi, varsinkin jos käyttää vakiohaarukan puolikasta niinkuin nyt minulla on.

Vastasin viestiisi Pastori!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän epäilyttää kestääkö Sakari tuo takahaarukka kun se alunperin on ollut kolmiorakenne ja nyt pelkät ohuet alaputket ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Vähän epäilyttää kestääkö Sakari tuo takahaarukka kun se alunperin on ollut kolmiorakenne ja nyt pelkät ohuet alaputket ?

Petri

Niinpä juuri! Yksinään ei riisuttu haarukka kestäisi millään, mutta siinä ovat tukena juuri tuo Burrowsin tangot, jotka tekevät siitä kolmiorakenteen. Hommaa vielä tukevoittaa se, että alaputket ovat riittävän alhaalla.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Vastasin viestiisi Pastori!

Sakari

Jep. Mä luin. Soittelen kun tiedän aikataulua.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sakarin haarukasta sanoisin, että itse laittasin noin heiveröisiin putkiin molemmille puolille ne alaputket = melkein normaali takahaarukkahan se silloin on :)


Onko Jukalla tää HIgh Racer vielä senverran kasassa että voisit pikaisesti vilkaista seuraavaa:

Kuis levee rengas tohon nyt voisi upota käyttöön osumatta runkoputkeen?

Kuva

Tässä skissi jossa mä heitin nämä päällekkäin. Runko on Jukan koneesta ja ohjaustanko - polkimet ja penkki mun koneesta. Tokihan toi on flipattu horisontaalisesti toi Jukan pyörän kuva, veto tulis normaalisti tälle katsojan puolelle.

Kuva

Mileen hiipii tieteskin se että jos edelleen lyhentäisi poljinkeskiön ja renkaan välistä matkaa parilla sentillä ja kääntäisi emäputkea ihan pari astetta pystympään (170mm kammillakin tähän voisi olla varaa - mutta tarkoitus on laittaa lyhemmät). Mitäs siihen sanotte? Normihaarukalla voisi saavuttaa hiukan paremman tuntuman hitaassa ajossa.

Ai miksi. No tällä vedetään kärryä perässä ja silloin on aina lähdöissä pari sekuntia hitaampi vauhti kuin normaalisti.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Satulaputken kannattaisi olla reilusti halkaisijaltaan vakiokokoista suurempaa, kuten Burrowsilla. Jopossa on samantyyppinen runko ja nykymallissa on liitoskohdassa jäykiste. Meillä on vanha Tunturi Poni jonka satulaputken Ø on 35 mm. CF:ssä on vielä pitempi ja viistompi putki joten 40 millinenkään ei olisi liioittelua.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Tarkoitus on tehdä se paksusta putkesta. Kuvassa on tieteskin vain se Tunturin rungon putken paksuus.

Mulla on kohta ylimääräinen Bromptonin satulaputki (default putki on mulle liian lyhyt ja hankin siihen uuden, on siis niin edullinen kuiteskin ettei kantsi ite tehdä) joten siitäkin voisi hahmotella. Sehän on merkittävästi normaalia tanakampi ja voisi olla mainio tässä käytössä.

Kuva

En tieteskään aio käyttää sitä niin että koko paino nyt on sen varassa. Vaan tuoda sitä ylemmäs kuin Bromptomissa -jossa se lähtee siitä vaakaputken tasolta. Kuten kuvasta havaitaan.

Mites Jarcco se sun suunnitelma siitä täysjousto CF:stä - missä vaiheessa se on?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Onko Jukalla tää HIgh Racer vielä senverran kasassa että voisit pikaisesti vilkaista seuraavaa:

Kuis levee rengas tohon nyt voisi upota käyttöön osumatta runkoputkeen?

Se on "uuden veroisessa" kunnossa, tuli tehtyä liian hieno kun ei raaski purkaa vaikkei nyt oikein käyttöä olekkaan.

Renkaana 35-559 Kojak. Sen todellinen leveys tuolla vanteella 32mm. Kumin ja runkoputken välinen rako yli 35mm, eli siihen mahtuu noin 100mm leveä kumi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ookoo. Tarkalla mitoituksella siihen siis teoriassa saa ainakin 3.7 tuumaisen läskikumin, ainakin jos laittaa sen 47mm leveälle kehälle eikä leveämmälle. Pittää ihan ruveta seuraavaksi piirustamaan kun sitä voi tehdä kotonakin :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jos ton nyt tekisi suoralla putkella. Niin äkikseltään näyttäisi ilman mittauksia siltä, että runkoputki on jo aika kaukana satulaputken kohdalla keskilinjasta. Jos ajattelee että sen pitäisi upota about puoliksi tuohon runkoputkeen. Tai sitten pitää esim. poljinkeskiön epäsymmetrialla kompensoida.

Olisko siis viisaampi tehdä suorempi runko ja pohtia tätä ratkaisua tuohon voimansiirtoon.

Kuva

Mitäs tähän kommentoitte?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Olisko siis viisaampi tehdä suorempi runko ja pohtia tätä ratkaisua tuohon voimansiirtoon.
Mitäs tähän kommentoitte?

Viisaampi tehdä perinteinen timanttirunko. Jos taas pyritään erikoisuuden tavoitteluun niin tuollaiset kysymykset pitää unohtaa. Tekee sellaisen mihin omat taidot riittä. Mun lähtökohta oli että naparatkaisu pitää syntyä omassa autotallissa ilman koneistettuja osia. Kun napa oli valmis alkoi muu pyörä muotoutua siihen ympärille.
Tuossa laittamassasi kuvassa ketju tulee kovin kauas rungon keskilinjasta. Toimii pitkäketjuisessa nojapyörässä vakio keskiöllä, mutta pystäriin joudut sitten tekemään leveämmän keskiön. Tuo vaihtajan kiinnityskin näyttää melkoiselta kötöstykseltä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räkäkränk 2 - evoluutioversion suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Unohda tuo rumpujarrua. Laita sen tilalle levy. Paljon helpompaa sit rakentaa tuo napa. :roll:

Vastaa Viestiin