pw1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4911
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sori, tarkistin tänään. Valitettavasti oli . :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:

No, laitoin vanhan käytetyn vredesteinin alle katotaan kestääkö, olkoon euro vai aasia tuotantoo eihän näistä tiedä.
Kiekon kun laitoin haarukkaan ja pyöräytin ni jarru laahas - otin koko jarrun pois - eipä enää hankaa :) noin se tais olla viime talvenakin :oops: jarrukenkänä 48 numeroinen :)

Petri

Kai sulla sentään jarrukenkä on nastoitettu :mrgreen: rohkea veto kyllä... Mulla Optimassa loppu palat edestä ja pari lenkkiä ajoin takajarrun varassa ja oli vähän turvaton olo.

Mulla on Schwalbeista sen verran hyviä kokemuksia, että merkkiin olen jämähtänyt, varmaan joka merkistä löytyy maanantaikappaleita. Alla on pyörinyt perus Marathon, Kojak, Durano, Marathon winter ja ice spieker ja kärryssä cityjet.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Siinä näet , saa kirjottaa ja sanoo mitä tahtoo. Vastata ei tarvitse. Kuluttja vastaa sit jaloin , jos haluu olla erimieltä. :mrgreen:

Tai sitten sinun Intiassa valmistetuissa kumeissa ei ole tuota "BlackChili Compound":a :roll:

Tuon suhteen on mullakin sormet ristissä. Kävin tsekkaamassa mun gummit ja sekä GP 4000 S että TopContact 2 oli merkattu "Made in Germany". Samaa ei voi sanoa Schwalben renkaista...

Sitten löytyy pari Podium 19mm tuubirengasta ja niissä muistan lukeneen kyljessä että käsintehty saksassa. Niissä on just tuo black chili pinta, erinomainen pito kurveissa ja muuten vierii hyvin. Ne oli Metassa alla tyttärellä Nokialla...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Tämäkin pyörä pitää laittaa ajokuntoon kun kesä kuitenkin tulee ja matalalla tahtoo mennä. Jarruja en oo tähän koskaan osannu enkä jaksanu värkätä kunnollisiks. Syksyllä tais olla vanhat palat kuluneet toispuoleisesti. Hypistelen tuota jarrua ja laitoin uudet palat paikoilleen, ihmettelen ett miten ne voi tasasesti kuluakaan kun vaan toinen pala liikkuu ? En kyllä enää muista kumpipaloista kului, jos säädin vaan liikkumatonta palaa ruuvaamalla lähemmäks, niin ilmeisesti just se kului. Samalla olis pitänt kiristää vaijeria jos muistan neuvot oikeen.
No pitää yrittää säätää nuo paikoilleen, toinen ongelma ollut ett hankaavat kun on omatekoset kiinnikkeet ni ei ihan justiinsa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tämäkin pyörä pitää laittaa ajokuntoon kun kesä kuitenkin tulee ja matalalla tahtoo mennä. Jarruja en oo tähän koskaan osannu enkä jaksanu värkätä kunnollisiks. Syksyllä tais olla vanhat palat kuluneet toispuoleisesti. Hypistelen tuota jarrua ja laitoin uudet palat paikoilleen, ihmettelen ett miten ne voi tasasesti kuluakaan kun vaan toinen pala liikkuu ?

Kyllä se toinenkin kuluu kun liikkuva pala vääntää levyä sitä vasten. Pitää vaan paloja säätäessä muistaa se pistää ihan "iholle" ja kun kuluu niin säädetään taas lähemmäs.
Sen sijaan se on "hassua" että liikkuvassa palassa on monesti helppo pika säätö ja kiinteän säätäminen vaatii työkalun, vaikka molempien palojen säätötarve on yhtä suuri.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Ok, kiitos neuvoista. Noissa jarruissa liikkuvaa puolta säädetään kait vaan vaijeria kiristämällä. En ainakaan muuta oo keksiny.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Ok, kiitos neuvoista. Noissa jarruissa liikkuvaa puolta säädetään kait vaan vaijeria kiristämällä. En ainakaan muuta oo keksiny.

Noinhan se hoituu jos ei muuta säätöä ole. Kaikissa mitä minä olen hypistellyt on kyllä ollut säätö molemmille paloille. Ei tee hyvää vaijerille jos sitä irroitellaan ja kiinnitellään vähän väliä, tahtoo säikeet katkeilla. Mikä jarru? kuvia?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

2013-04-20 15.16.52.jpg
2013-04-20 15.16.52.jpg (100 KiB) Katsottu 2169 kertaa

Jarrussa on merkinnät HB ja MX2

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Semmosta ilmiöö ett vapaalla kovemmassa vauhdissa takaratas niiku yrittäs pyörii mukana, onkohan navan laakereissa ongelmaa vai siinä vapaarattaan laakereissa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jori »

Vapaarattaaseen on kertynyt ruostetta talven aikana ja se tekee vanhojen rasvojen kanssa sitkeää tahnaa. Öljykylpyä suosittelen ensihoitoon. Voit tietysti ensin pestä rattaan ja räikän petroolissa uittamalla, niin lähtee kököt nopeammin liikkeelle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

[quote="PWJarrussa on merkinnät HB ja MX2[/quote]

Googletuksen ja kuvan perusteella siis Hayes MX2 jarrut, ei ole kuin kiinteän palan säätö.
Jotain mielipiteitä jos kiinnostaa, englanniksi http://www.mtbr.com/cat/brakes/disc-bra ... 07crx.aspx

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaikeeta taas on, yritän avata takanapaa putsausta ja rasvausta varten. Pakka ei vaan taho irrota, onhan tuossa oikeenpuolen kierre ? Väännänkö väärään suuntaan ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Vaikeeta taas on, yritän avata takanapaa putsausta ja rasvausta varten. Pakka ei vaan taho irrota, onhan tuossa oikeenpuolen kierre ? Väännänkö väärään suuntaan ?

Ihan normaali kierre on, monesti ovat tosi tiukassa. Varsinkin kun kiristysmutteri ja pakassa oleva vastapinta on pykälletty. Käytännössä pakko olla "ketjuruoska" jolla saa pidettyä pakasta kiinni.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Ketjuruoskaakin kokeilin, miulla on kyllä vähän huono tuo pakan aukasu kalu. Kuvasta näyttäs siinä olis akselin mutteri näkyvissä, onko se pitämässä tuota aukasukalua paikoillaan ? Tuota pitää kokeilla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17873
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: pw1

Viesti Kirjoittaja PW »

Ok, pakan sain irti. Laakereiden vieressä oleva peltikappale on hajonnut, onkohan tuo välttämätön jos kuulat vaan laittaa rasvalla paikoilleen ja kiertää muut osat, niin toimiikohan? Räikkää kun heiluttaa tuntuu vähän väljyyttä, oisko 1mm pää heiluu. Onkohan normaalia? Saako tuota räikkää irrotettua jos sisältä putsais ja rasvais ?
Voihan se olla ett tuo napa alkaa olla lopussa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin