Pyöräsi kuva

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
reiskaw
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 09:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja reiskaw »

mhelander kirjoitti:
reiskaw kirjoitti:

No ny pitäis näkyä - kun aikansa sähläs...

Ihan siisti. Tai suorastaan sisäsiisti kun on noin hyvät ketjuputket.

Tänx... ja ne ketjuputket oli ihan "sis.hintaan"


T: Peter

jorhar
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Huhti 2011, 11:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jorhar »

Tuli alkukesästä hommattua Challenge Mistral jolla on tullutkin ajeltua ahkerasti. Maastopyörä on seissyt siitä lähtien tyhjänpanttina ja niinpä päätin muuntaa senkin nojapyöräksi. Ideana myös kokeilla tekeekö tämä kääntyvä poljinsysteemi pyörästä ketterämmän kaupunkiajossa. Ohjainkannatin menee vielä vaihtoon, mutta muuten pyörä alkaa olla kasassa.
Istuimen korkeus on melkein 80 senttiä, mutta se on ihan sopiva meikäläiselle, kun on tota pituutta kertynyt 190 senttiä.
Jorma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kerroppa sit kokemuksista ,kun opettelet tällä ajaan. Saadaan sit vertausta Sakarin opettelun kansa. Pieni kilpa ,kumpi oppii nopeemin. :wink:
Kestikö osien saanti tuolta "lamminkon" takaa kuinka. Mitä muutos sarja lopulta tuli maksaan . Ihan uteliaisuus iski. :shock:

jorhar
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Huhti 2011, 11:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jorhar »

Mä olen nyt viikon verran ajellut sillä myöhään iltaisin ettei kukaan ole katsomassa. Ensimmäisenä iltana siiitä ei tullut yhtään mitään. Toisena alkoi jo vähän toimia ja kolmantena ajoin jo parin tunnin lenkin. Nyt viikon jokailtaisen ajelun myötä alkaa toimia. Tosin nyt ei Mistralin ajamisesta tule enää mitään. Odotella sai kolmisen viikkoa ja hintaa tuli tulleineen ja veroineen turhan paljon eli noin 500€. Toisaalta sain maastopyörän tosi halvalla pari vuotta sitten eli se vähän kompensoi hintaa. Ensivaikutelma pyörästä on, että kääntösäde on tosi pieni ja jousitus mukava.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

jorhar kirjoitti:

Mä olen nyt viikon verran ajellut sillä myöhään iltaisin ettei kukaan ole katsomassa. Ensimmäisenä iltana siiitä ei tullut yhtään mitään. Toisena alkoi jo vähän toimia ja kolmantena ajoin jo parin tunnin lenkin. Nyt viikon jokailtaisen ajelun myötä alkaa toimia. Tosin nyt ei Mistralin ajamisesta tule enää mitään. Odotella sai kolmisen viikkoa ja hintaa tuli tulleineen ja veroineen turhan paljon eli noin 500€. Toisaalta sain maastopyörän tosi halvalla pari vuotta sitten eli se vähän kompensoi hintaa. Ensivaikutelma pyörästä on, että kääntösäde on tosi pieni ja jousitus mukava.

Olis kyllä kiva jos tekisit tästä muutos hommasta oman ketjun, vähän tarinaa ja yksityiskohdista kuvia.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja irakas »

Hohoi jakkaa! Nojanallen julistaman cruzbike-ajonopettelunkilpailun voitit jorhar kirkkaasti! ONNEA! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En ole kuin muutaman kerran kokeillut SH20:tä, eikä ajo ole lähtenyt ollenkaan sujumaan. Johtuiskohan sen ajovaikeus mataluudesta, alaohjauksesta ja sen liian joustavasta rungosta?. En ole tavoittanut netistä vastaavaa ohjausta enkä runkoa.

Olen muuten tehnyt kaksi alamäkipyörästä tehtyä yläohjattavaa täysjousitettua nojakkia, jotka olen saanut jopa myytyä:
SH7:

02052010sh7sähköistettynä.jpg

ja SH10:

22062009 sh10-1.jpg

Ajaminen niillä oli yhtä helppoa kuin tavallisella pystypyörällä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jorhar
Viestit: 19
Liittynyt: 27 Huhti 2011, 11:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jorhar »

PW kirjoitti:

Olis kyllä kiva jos tekisit tästä muutos hommasta oman ketjun, vähän tarinaa ja yksityiskohdista kuvia.

Petri

Mulla ei nyt tähän hätään ole siitä enempää kuvia.
Rakentaminen sinänsä oli aika helppo operaatio. Kaikki tarvittava tuli paketissa mukana. Polkimen ulosvetäjää en löytänyt varastosta, joten vein koko projektin pyörähuoltoon, jossa vaihtoivat poljinkeskiön eteen. Operaatio maksoi 5 euroa. Etuhaarukkaan tuleva levennyssarja näyttää aika viritelmältä, mutta tuntuu toimivan. En löytänyt netistä joustohaarukkaa johon mahtuisi 135mm leveä takapyörä. Olisi tietysti siistimmän näköinen. Surley tekee leveää haarukkaa fatbikeen, mutta siinä ei ole joustoa. Ohjainkannatinta täytyy vielä kehitellä. Maasturissa ollut 90 millinen ei toimi. Eteenpäin käännettynä polvet osuvat ohjaustankoon ja taaksepäin käännettynä on hankala nousta istumasta ylös. Lainasin vaimon pyörästä säädettävän kannattimen joka kiilataan ohjainputken sisään. Se luistaa kovaa polkiessa. Ajattelin hommata lyhyen 40 millisen A-Head kannattimen jos se toimisi.
Cruzbike suosittelee rungoksi Y-mallista (halpis)täysjoustopyörää. Sellaisella saisi tietysti penkin ja painopisteen alemmas kun niissä joissakin on runkoputki aika alhaalla. Tästähän tuli niin korkea, että takapyörä luistaa jarruttaessa ja etujarrulla saa pyörän varmasti helposti ympäri. Toisaalta tässä istun nyt samalla korkeudella kuin autoilijat, joten näen ja tulen nähdyksi kaupunkiliikenteessä vähän paremmin kuin matalassa Mistralissa. Ainakin tällä lyhyellä ajokokemuksella tuntuu mukavalta kun polkimet ovat alempana kuin istuin. Ilmanvastus kyllä kasvaa siitä huomattavasti. Penkin istuinosa ei tunnu kovin mukavalta, mutta lyhyt selkänoja näin pystyasennossa sen sijaan on hyvä. Se mahdollistaa yläkropan liikkumisen ja hitaasti ajaessa on helpompi tasapainoilla painopistettä siirtämällä, eikä pelkästään ohjaamalla. En ole vielä uskaltanut pistää kenkiä lukkoon polkimiin ja siksi kädet joutuvat töihin kompensoimaan polkimiin kohdistuvaa vääntöä. Se varmaankin vähenee kun polkimia pääsee pyörittämään kunnolla. Tosin tekee kyllä hyvää saada myös yläkroppa töihin kun kuntoilusta tässä on enimmäkseen ainakin meikäläisellä kyse.

Lainaus korjattu t:MSK

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jorhar kirjoitti:

En löytänyt netistä joustohaarukkaa johon mahtuisi 135mm leveä takapyörä.

Kuva
Taisi niitä jo pari olla mutta pyörän hinta taitais tuplaantua.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Kuva
Taisi niitä jo pari olla mutta pyörän hinta taitais tuplaantua.

Onkohan tuo jo vähän liiottelua. Läskeimmät renkaat ikinä ja täysjousto. Silti polkimet raapii maata ja värkki painaa ainakin samat kuin mun mönkkäri. Ja persus ja ranteet kipeytyy vielä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

Onkohan tuo jo vähän liiottelua. Läskeimmät renkaat ikinä ja täysjousto. Silti polkimet raapii maata ja värkki painaa ainakin samat kuin mun mönkkäri. Ja persus ja ranteet kipeytyy vielä.

Nuo renkaat on muistaakseni n. 1100 g ja vanteet n. 800g kappaleelta. Kiekoille tulee painoa siis n. 4,7-5,5 kg renkaineen kaikkineen. Runkohan on alumiiniä ja kaasuiskarilla (n. 3kg iskarin kanssa) ja keula vajaat 2 kg (mikäli ei ole vain DH-keulasta muokattu). Kyllä tuon siis alle viidentoista kilon pitäisi mennä.
Persaus kipeytyy toki kuten muillakin pystäreillä, mutta ranteiden kipeytyminen on vaan merkki väärästä ajoasennosta.
Aiheutti vain pienen rakkauden tunteen läikähtämisen rinnassa tuon läskipyörän näkeminen, niin oli pakko kommentoida. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä talviajon meta:

Kuva

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Tässä talviajon meta

Siisti. Ollaan päädytty penkin kulmassa aika lailla samaan, siis mun off-road vekottimen suhteen.

Tässä siitäkin "talvikuva" (tarkkasilimänen voi hokasta että terassilla on ensilunta) :

Kuva

Ja tämä on kyllä neljästä nojakistani paras talvipyörä kun on lunta maassa enemmän, tai alla huonosti aurattu tie.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo offroadin penkki näyttää hauskasti heikolta kun tuki on piilossa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Tuo offroadin penkki näyttää hauskasti heikolta kun tuki on piilossa.

Joo, tuli puolivahingossa tollanen. Likimain kaikki arvelee että miten se penkki tyhjän päällä pysyy... kunnes katsovat tarkemmin.

Mutta tarkoituksella penkin tuki on irroitetavissa ja kun takaiskarin kolmiosta irroittaa kaksi pulttia, ottaa stemmin ja etuhaarukan veks niin menee vekotin aika pieneen pakettiin. On ainoa nojis jonka saa kohtuu vaivalla paketoitua tarvittaessa jos tarvii ottaa reissuun mukaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja TMS »

Oleks sä Wacky laittanut napavaihteen tohon? Alfine? Ei siinä sillon koeajolla tainnu sellasta olla?

Vastaa Viestiin