Tuosta melusta, onko siulle Sakari selvinny mistä se tulee ja voiko sitä miten vähentää ?
Mie laitoin omaan kolmipyörään tuon kauppakassikorin taakse, jossa ei oo näkökentän tiellä.
Petri
Tuosta melusta, onko siulle Sakari selvinny mistä se tulee ja voiko sitä miten vähentää ?
Mie laitoin omaan kolmipyörään tuon kauppakassikorin taakse, jossa ei oo näkökentän tiellä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Tuosta melusta, onko siulle Sakari selvinny mistä se tulee ja voiko sitä miten vähentää ?
Mie laitoin omaan kolmipyörään tuon kauppakassikorin taakse, jossa ei oo näkökentän tiellä.Petri
Kyllä se tulee tärinästä, kun ei ole jousitusta ja jos kumeissa on täyspaineet.
Joo, kyllä tuo kori oli tosiaan pahasti näkkentän edessä. Kokeilin sitä lähinnä sen vuoksi, kun matakatavaratilaa on vähän takana, voisiko sitä sijoittaa eteen. Keulahan on muutenkin kevyt ja puskee helposti suoraan, jos tienpinta on liukas. Täytyy vielä miettiä, jos jotenkin saisi onnistumaan säilytystilaa edessä alemmaksi.
sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ? Tuleeko ääni rungon ja kopan osumisesta toisiinsa ?
Ps. Minkähän takia jää välillä viestejä lukematta kun menen "uudet viestit" kautta ? Joskus löytyy viestejä "lukemattomat viestit" sivulta kuten tuokin Sakarin viimeinen viesti tässä ketjussa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?
Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?
Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...
Jukka
Niin, no joo siitä kopasta tulee kaikukoppa. Jos olis pohja estäskö/auttasko se tuohon kuminaan ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Jos meteli tulee tärinästäniin eikö se tarkoita ett joku paikka on löysällä tai irti jotta kolisee, ei pelkkää renkaiden ääntä ?
Kyllä se rengasmelu kumisi mun kinnerinkin kopassa ihan eri tavalla kuin pelkällä putkirungolla, puhumattakaan sitten kun on katto päällä...
Jukka
Niin, no joo siitä kopasta tulee kaikukoppa. Jos olis pohja estäskö/auttasko se tuohon kuminaan ?
Petri
Kyllä SH18:n koppa on tiukasti kiinni rungossa. Veikkaan, että pohja vielä lisäisi kuminaa. Olisihan kori silloin varsinainen rumpu. Kuminaa voisi vähentää vaimennuspinnoilla korin sisällä. Kyllä jousitus olisi paras ratkaisu. Jousitettu Quest kulkee liiankin hiljaisesti, kun muut kulkijat valittavat, että se säikyttää heitä ohitustilanteissa.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Veikkaan, että pohja vielä lisäisi kuminaa. Olisihan kori silloin varsinainen rumpu. Kuminaa voisi vähentää vaimennuspinnoilla korin sisällä.
Näin varmaankin. Telttapatjasta tehty kori ei varmaan kumisisi.
irakas kirjoitti:Kyllä jousitus olisi paras ratkaisu. Jousitettu Quest kulkee liiankin hiljaisesti, kun muut kulkijat valittavat, että se säikyttää heitä ohitustilanteissa.
En usko että jousitus meteliä kopan sisältä veisi. Vaikka ajokki on ulospäin hiljainen, kyllä siellä rummun sisällä meteliä riittää.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Mie oon sitä mieltä ett tätä pyörämallia ei hevin saa kaatumaan. Pitäs tehdä se purje tuohon omaan niin vois kokeilla kaatumisherkyyttä tosissaan ja miten paljon tuulta kestää
![]()
Siullahan on sakari se purjekanootti, minkä kokonen se purje on ? Mikä korkunen masto ?Petri
Purje on n. 1,5 m2 ja masto on reilut 3 m. Täytyisi olla suola-aavikko enenkuin rupeaisin sellaista asentamaan SH18:aan.
Tänään juhannuscruisailulla jouduin pysähtymään mäkeen ja liikkeelle taas lähtiessä oli liian suuri vaihe päällä ja kovasti ponnistaessa kävi sitten niin, että kampiakseli meni poikki. Olisi alun pitäen pitänyt laittaa pitempi pätkä tuota keskiön akselia kampiakselin sisään.
Tuollaisessa tilanteessa ei sähkömoottorista ole mitään apua, jos ja kun se on asennettu niin, että moottori käynnistyy vasta vauhdissa.
Aion siirtää sähkölaitteet SH19:ään ja siitä tuleekin aikamoinen menijä, kun siinä on jo 63 vaihdetta asennettuna.
Sakari
Kansalaisopistolla alkoivat taas hommat ja pääsen hitsaamaan poikkimenneen kampiakselin. Hankin Jyväskylän Ahselliltä kolmannen pallolaakeriyksikön joten nyt tulee rattaiston puolelle kaksi laakeriyksikköä niinkuin Nojanalle ehdotti. Se nyt sitten vaatii sen, että kampiakselin päiden tulee olla tarkalleen samalla suoralla ja sitä varten olen laatinut tällaisen jigin:
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
SH18 on korjattu ja siirsin siihen sähkölaitteet SH19:sta.
Ajo ilman tuulilasia on osoittautunut epämukavaksi, kun laakean ja kaarevan kannen vuoksi ilmavirta osui voimakkaasti kasvoihin. Sen vuoksi olen tehnyt 1 mm:n pöykarbonaattilevystä kaarevan tuulilasin liukuluukun reunaan:
Tuulilasin etäisyyttä kasvoista voi muuttaa siirtämällä liukuluukkua. Toimii ihan mukavasti. Kun vielä suurennan visiiriä sivuille päin ja miksei myös taakse, saan niskankin suojaan. Kypärä visiireineen muodostaa siten istuinaukon katon. Tai oikeastaan voisi tehdä polykarbonaattilevystä kypärän päälle ja siihen kiinni yhtenäisen kuvun.
Istuinaukon takareunaan on tarkoitus vielä laittaa kiinteä suojus ohuesta kumilevystä.
Tuolla lopetetussa ketjussa "keskusteltiin" kuljettajan tarvitseman tilan leveydestä. SH18:ssa on leveys hartioiden kohdalla 49 cm. En tiettävästi ole läskimooses enkä harteikas, mutta yhtään kapeammaksi en sitä tekisi. Minusta 50 cm olisi minimi-yleismitaksi hyvä. Kyllä kuljettajan ajomukavuuttakin pitää ajatella. Ei sitä kauan viihtyisi sardiinina purkissa.
Kyllä tällainen kolmipyöräinen ja sähköavusteinen velomobiili, paino molemmilla vetävillä takapyörillä, on ehdoton menopeli talvella. Menee aikamoisessa umpihangessakin melkoista vauhtia.
Sakari
SH18 tämänhetkisessä asussaan:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
irakas kirjoitti:Ajo ilman tuulilasia on osoittautunut epämukavaksi, kun laakean ja kaarevan kannen vuoksi ilmavirta osui voimakkaasti kasvoihin. Sen vuoksi olen tehnyt 1 mm:n pöykarbonaattilevystä kaarevan tuulilasin liukuluukun reunaan:
Tuulilasin etäisyyttä kasvoista voi muuttaa siirtämällä liukuluukkua. Toimii ihan mukavasti. Kun vielä suurennan visiiriä sivuille päin ja miksei myös taakse, saan niskankin suojaan. Kypärä visiireineen muodostaa siten istuinaukon katon. Tai oikeastaan voisi tehdä polykarbonaattilevystä kypärän päälle ja siihen kiinni yhtenäisen kuvun.
Istuinaukon takareunaan on tarkoitus vielä laittaa kiinteä suojus ohuesta kumilevystä.
Tuolla lopetetussa ketjussa "keskusteltiin" kuljettajan tarvitseman tilan leveydestä. SH18:ssa on leveys hartioiden kohdalla 49 cm. En tiettävästi ole läskimooses enkä harteikas, mutta yhtään kapeammaksi en sitä tekisi. Minusta 50 cm olisi minimi-yleismitaksi hyvä. Kyllä kuljettajan ajomukavuuttakin pitää ajatella. Ei sitä kauan viihtyisi sardiinina purkissa.
Kyllä tällainen kolmipyöräinen ja sähköavusteinen velomobiili, paino molemmilla vetävillä takapyörillä, on ehdoton menopeli talvella. Menee aikamoisessa umpihangessakin melkoista vauhtia.
Sakari
Miten on, onko tuon visiirin kanssa huurtumisongelmia? Itse tykkään visiiristä omassa pyörässäni ihan pahimpia kesähelteitä lukuunottamatta, visiirin mitoitus käytännössa asettui semmoiseksi, että sen yläreuna on silmien tasalla jolloin ajoviima menee pääsosin pään yli mutta visiirin yli voi katsoa ja näin mahdollinen huurtuminen tai sadepisarat ei haittaa. Kypärässä on kans visiiri niin ei otsaakaan kylmää.
Wawissa siinä kohin missä mulla hartiat nappasi kiinni oli 45-47 cm tilaa, hyvää siinä oli se, että sai voimaa ajoon puristamalla hartioilla mutta se teki pitkän matkan taittamisen hyvin epämukavaksi. Parempi on reilu tila kuskille ja oikein muotoiltu penkki josta sen tuen saa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
terppa kirjoitti:Miten on, onko tuon visiirin kanssa huurtumisongelmia? Itse tykkään visiiristä omassa pyörässäni ihan pahimpia kesähelteitä lukuunottamatta, visiirin mitoitus käytännössa asettui semmoiseksi, että sen yläreuna on silmien tasalla jolloin ajoviima menee pääsosin pään yli mutta visiirin yli voi katsoa ja näin mahdollinen huurtuminen tai sadepisarat ei haittaa. Kypärässä on kans visiiri niin ei otsaakaan kylmää.
Wawissa siinä kohin missä mulla hartiat nappasi kiinni oli 45-47 cm tilaa, hyvää siinä oli se, että sai voimaa ajoon puristamalla hartioilla mutta se teki pitkän matkan taittamisen hyvin epämukavaksi. Parempi on reilu tila kuskille ja oikein muotoiltu penkki josta sen tuen saa.
Kyllä on huurtumisilmiötä ja kovasti tuulilasissa, jos se on liian lähellä naamaa. Onneksi etäisyyttä voi säätää sellaiseksi, ettei se pääse huurtumaan. Kypärän visiirin alareuna on katselinjan yläpuolella eikä haittaa vaikka visiiri huurtuisikin.
Sakari
Lainaus korjattu t:MSK
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Sakarin kinnerissä on klassista tyyliä, aivan upea.
Oma kolmipyörä pitäs kattaa - en tiedä olisko vaan parasta kopsata tästä mallia jos vaan osaan.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mites Sakarin talviajokokemukset tällä sukkulalla ? Siulla on veto eripuolella ku miun kolmipyörässä ja painopiste ilmeisesti edempänä. Siirtääkö keulaa vasemmalle esim liukkaassa mäessä tai kovasti runtatessa ? Mites pito liukkaalla ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Mites Sakarin talviajokokemukset tällä sukkulalla ? Siulla on veto eripuolella ku miun kolmipyörässä ja painopiste ilmeisesti edempänä. Siirtääkö keulaa vasemmalle esim liukkaassa mäessä tai kovasti runtatessa ? Mites pito liukkaalla ?
Petri
Joo, olenkin tässä meinannut kirjoittaa kokemuksia tuonne talviajo-osioon.
Varsinaista keulan siirtymistä ei SH18:lla ole, kun minulla on napamoottori toisessa takapyörässä ja kauramoottori toisessa. Enempi on muita ongelmia. Kun ajotiet eivät ole tätä nykyä mitenkään tasaiset, on epämukavaa korista aiheutuva melu, kun ei ole jousitusta. Vielä kun ajajan tila ei ole suuren suuri, on poukkoilevassa ajokissa ajo tuon melun lisäksi oikeastaan aika epämukavaa. Niinpä siirsinkin sähkölaitteet lowraceri SH19:ään ja asensin siihen vielä nastarenkaat sekä eteen että taakse. Siinä on nyt kauramoottori edessä ja sähkömoottori takana ja takajousitus. Sillä pärjää hyvin, jos keli on hyvä, mutta tänäisellä loskakelillä ei ajosta tullut yhtään mitään.
Talviajon tekee huomattavasti mukavammaksi, jos nojakissa on jousitus. Täytyisiköhän ruveta tekemään vempelettä, jossa olisi jousitus molemmissa päissä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26