Peruutan muinaisen ilmoitukseni siitä, että pyöräilen talvella. 13 talvea ajelin 2..3 kertaa viikossa Hipsuilla (0,1 ja 2), kunnes lunta alkoi olla Helsingissä kunnolla. Kolme talvea olen jättänyt väliin 2,5...4 kuukaudeksi pyöräteiden huonon hoidon takia; korkeimmillaan kinokset Helsingin pyöräteillä ovat olleet yli kolmemetrisiä. Nyt taisi alkaa neljäs kävelytalvi. Ensimmäisten lumien sataessa viime viikolla panin Hipsu Kakkosen ulkovarastoon. Osasyynä on sekin, että takarenkaat ovat lopussa enkä viitsi pujotella jo hankittuja uusia Schwalbe Marathon Plussia nyt paikoilleen, kun kotinurkissa ei ole edes tilaa moiselle. Olen ajanut takarenkailla n. 23.600 km. Edellisen kerran vaihdoin takarenkaat tammikuussa 2009. Niin kuluneet ovat vanhat renkaat nyt, että ensimmäisen kerran Schwalben käyttöhistoriassani pieni kivensiru puhkaisi toisen takarenkaan pari kolme viikkoa sitten. Kivensiru oli vähitellen tunkeutunut sinisen suojakerroksen läpi ja teki mini-reiän sisäkumiin. Ei mikään ihme, kun renkailla on ajettu niinkin paljon.
Eturenkaan kuvio alkaa myös pikkuhiljaa kulua pois, niillä on ajettu vasta vähän yli 6.000 km, mutta veto ja jarrutus tapahtuukin vain etupyörällä. Parempia ovat Schwalbet kuitenkin kuin Nokiat, jotka kestivät vain 1.500...3.500 km ja monen renkaan loppu tuli repeämällä.
Shimano Nexus 8-vaihteinen rumpuvaihde on kestänyt ilman loppuunkulumisen oireita jo n. 23.000 km. Seiskavaihteiset olivat noilla kilometrimäärillä jo romua; seiskavaihteisten vaihtoväli oli 16.000...23.000 km ja loppumatkoja ajelin risalla vaihteella. Kolmonen ensin ja nelosvaihde vähän myöhemmin lakkasi toimimasta.
Tässä 16,5 vuoden ajohistorian kilometrit:
- Hipsu Kakkosella tänä vuonna 4.935 km
- Hipsu Kakkosella kaikkiaan 39.830 km (ei ihan tullut 40.000 täyteen)
- Kaikilla Hipsuilla (0, 1, 2) yhteensä v. 1996 alkaen 87.456 km.
Johtopäätös: Alumiini kestää korroosiota, teräsosat eivät.
Esko