Joo, mulla on perinteisesti ollu aina kierteellinen ohjainlaakeri fillareissa, niin kuin ennen (hyvään ?) aikaan oli tapana. Myös M5 lowracerissa on 1-1/8" kierteellinen, vaihdoin sen uuteen Token:n laakeriin joka on huomattavasti kevyempi ja napakampi kuin mitä Bram:lta tuli lowracerin mukana joka siirtyi sitten etuvetoseen. Tässä kuva tuosta uudesta:
Mutta MetaPhysic:ssä ja tuossa off-road omavalmisteessa on sitten kierteettömät. Tykkään MP:n Cane Creek tyylisestä laakeroinnista joka on tosi simppeli, ei pahan hintalnen ja laadukkailla laakereilla tehty. On aika lailla parempaa laakerointia kuin vanhat joissa kehässä on kuulat ja joissakin muovinen rengas estämässä veden ja pölyn pääsyä laakeriin.
Mutta mikä tässä askarruttaa ? En tahdo saada pientä klappia veks kummastakaan.
Oli MP:ssä paikallaan sitten tehtaan oikeaan mittaan katkaisema haarukka laakereineen ja stemmeineen, tai sitten itse hankittu täys-hiilikuituinen niin vaikka miten kupin pultin kirrais stemmi löysällä jää haarukkaan pieni klappi. Tässä täyshiilari haarukkaan hankittu laakerisetti:
Sama vika off-road vekottimessa. Siinä on normaali emäputki johon hommasin myös Token:n laakerisetin. Saattaa olla että ohjainputkea pitäis tilkka lyhentää, pitää kattella kun puran maalausta varten josko lyhentäsin putkea tollaset 10mm. Tässä tuo laakeri:
Nämä Tokenin ohjainlaakerit on molemmat samanlaisia, niissä on kevyestä alumiinista runko-osa jonka sisään tulee vastaava laakeri kuin Cane Creek tyyppisissä, ja sitten tyypistä riippuen joko jengallinen yläpää tai sitten supistajarengas ja tähtimutteri & hattu kiristys.
Onko muilla vastaavaa havaintoa ?
Tämä klappi ei tunnu ajossa mutta etusella jarruttaessa saattaa tuntua, etenkin hitaissa nopeuksissa.