Kierteetön ohjainlaakerointi

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo, mulla on perinteisesti ollu aina kierteellinen ohjainlaakeri fillareissa, niin kuin ennen (hyvään ?) aikaan oli tapana. Myös M5 lowracerissa on 1-1/8" kierteellinen, vaihdoin sen uuteen Token:n laakeriin joka on huomattavasti kevyempi ja napakampi kuin mitä Bram:lta tuli lowracerin mukana joka siirtyi sitten etuvetoseen. Tässä kuva tuosta uudesta:
Kuva

Mutta MetaPhysic:ssä ja tuossa off-road omavalmisteessa on sitten kierteettömät. Tykkään MP:n Cane Creek tyylisestä laakeroinnista joka on tosi simppeli, ei pahan hintalnen ja laadukkailla laakereilla tehty. On aika lailla parempaa laakerointia kuin vanhat joissa kehässä on kuulat ja joissakin muovinen rengas estämässä veden ja pölyn pääsyä laakeriin.

Mutta mikä tässä askarruttaa ? En tahdo saada pientä klappia veks kummastakaan.

Oli MP:ssä paikallaan sitten tehtaan oikeaan mittaan katkaisema haarukka laakereineen ja stemmeineen, tai sitten itse hankittu täys-hiilikuituinen niin vaikka miten kupin pultin kirrais stemmi löysällä jää haarukkaan pieni klappi. Tässä täyshiilari haarukkaan hankittu laakerisetti:
Kuva

Sama vika off-road vekottimessa. Siinä on normaali emäputki johon hommasin myös Token:n laakerisetin. Saattaa olla että ohjainputkea pitäis tilkka lyhentää, pitää kattella kun puran maalausta varten josko lyhentäsin putkea tollaset 10mm. Tässä tuo laakeri:

Kuva

Nämä Tokenin ohjainlaakerit on molemmat samanlaisia, niissä on kevyestä alumiinista runko-osa jonka sisään tulee vastaava laakeri kuin Cane Creek tyyppisissä, ja sitten tyypistä riippuen joko jengallinen yläpää tai sitten supistajarengas ja tähtimutteri & hattu kiristys.

Onko muilla vastaavaa havaintoa ?

Tämä klappi ei tunnu ajossa mutta etusella jarruttaessa saattaa tuntua, etenkin hitaissa nopeuksissa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:

Mutta mikä tässä askarruttaa ? En tahdo saada pientä klappia veks kummastakaan.

Onko muilla vastaavaa havaintoa ?

Tämä klappi ei tunnu ajossa mutta etusella jarruttaessa saattaa tuntua, etenkin hitaissa nopeuksissa.

Minun mielestä tuo kierteetön systeemi on jotenkin ihmeellinen keksintö noin muutenkin.
Vaikka siitä kuinka katsoo leikkauskuvia ja muuta niin en käsitä/ymmärrä miten se voisi ikinä toimia niin hyvin kuin kierteellinen...

En ainakaan customiin saanut sitä mitenkään niin tiukkaan että siitä kaikki välykset ois kadonnut..
Se tähti prikka ui läskeineen sieltä putken yläreunasta ulos jos sen kiristää "tappiin asti"...

Tuntuu että runko ja haarukka pitäs liiskata jonkun prässin väliin ja sitten kiristellä stemmi ja tähtimutteri hässäkkä jotta sen sais oikeasti kiinni. ja sittenkin tuntuu että se on jotenkin herranhaltuun systeemi...

Luulisi että se toimisi "helpommin" kun se on niin suosittu systeemi...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toimii tumpeloilla paremmin kun ei saa vedettä niin kireälle että painuu kuulan kolot kuppeihin.
Toinen minkä olen omassa electrassa huomannut on lämpötilan vaikutus. Runko on alumiinia ja kaulaputki terästä, kesällä välyksettömässä keulassa tuntuu pakkasella pieni välys.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä luulin että mä vaan olen niin tohelo. Vaikka kuinka kirraa ja paukuttaa vaikka jeesuksella niitä kiinni - niin aina on aavistus klapista jossain. Pythonin nivel on itseasiasa onnistunein - mutta sehän onkin ihan erilainen ratkaisu. Pitäsiskö tehdä samanlainen keulaan ja haarukka itse?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja PW »

Miul on kierteellisessäkin hirvee klappi mutt ku ei pysy kireellä ni oon antanu olla kun ei "polkiessa" ei tunnu 8)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Velokraftissa sain klapin pois pahoinpitelemällä haarukkaa eli kustomoin sinne tavallisen siipimutterin vähän pienemmälle sisähalkaisijalle ja liimasin loctitellä väkäset kiinni. Näinhän ei sais kuituhaarukalle tehdä mut klappi lähti :roll:

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja eemeli »

PW kirjoitti:

Miul on kierteellisessäkin hirvee klappi mutt ku ei pysy kireellä ni oon antanu olla kun ei "polkiessa" ei tunnu 8)

Petri

Onkohan sulla molemmat "mutterit" tallessa? Muistaakseni mäntyharjulla ihmettelin, että ylempi puuttuisi. Ei oikein noista kuvista saanut selvää.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja jori »

Kun laakeritaso on emäputken ulkopuolella, voi laakerin ulkorenkaan sovite emäputken sisällä antaa periksi laakeri kääntyy vinoon ja tuottaa välyksen tunnun, jota ei huomaa paikoillaan, mutta jarrustuvoimilla kyllä. Se ei oikein kiristämällä poistu. Syanoakrylaatti laakeriliimaa voisi koittaa emäputken ja laakeriholkin välillä.

Minusta, kuten olen jo aiemminkin marissut, ovat nämä emäputkilaakeroinnit lapsellisia virityksiä, enkä kummoista arvosanaa antaisi, jos joku harjoitustyönä tuollaisen toisi. :evil:

Olen sitä mieltä, että emäputki pitäisi laakeroida emäputken pään sisäpuolisilla laakereilla ja mieluummin akselin suuntainen - ja säteislaakerointi erikseen. Vähintäänkin tuo emäputken sisälle menevä holkki pitäisi olla pidempi. Mieluummin pidempi, kuin halkaisijansa. Ennen olivat pidempiä, vaikkei ollut edes etujarruja ja emäputket ohuempia. :evil:

Mikä siinä on, kun kuvitellaan, että emäputki toimii työntösovitteella ilman kierteitä, mutta kampikeskiö tarvitsee kierteet, vaikka jarrutusvoimat aiheuttavat emäputkeen suurempia momentteja laakerivoimia, kuin kampilaakeriin ikinä. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Semmoinen tuli mieleen, että eihän sulla ole emäputki saanut siipeensä? Rankemmassa käytössä olevilla pyörillä emäputki saattaa joskus venähtää ovaaliksi, varsinkin jos ohjainlaakeri ei tule pitkältä matkalta emäputken sisään. Siksi niissä käytetään juurikin noita pidempikaulaisia ohjainlaakereita rakennetta tukemassa:
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti:

Semmoinen tuli mieleen, että eihän sulla ole emäputki saanut siipeensä? Rankemmassa käytössä olevilla pyörillä emäputki saattaa joskus venähtää ovaaliksi, varsinkin jos ohjainlaakeri ei tule pitkältä matkalta emäputken sisään. Siksi niissä käytetään juurikin noita pidempikaulaisia ohjainlaakereita rakennetta tukemassa:
Kuva

Nuo näyttävät asiallisilta kauloilta etujarrulla varustettuun pyörään. Eivät kuitenkaan ole niitä tavallisimpia yleisimmin käytettyjä osia. Mistäs noita saa. Tai oikeastaan, millä hakusanalla tuollaisia voisi haeskella?

Oikeastaan harvoin se yläpään laakeri vinoon vetää. Sen sivuvoimat ovat pienemmät, joten riittäisi oikeastaan, että alalaakerissa olisi tuollainen pitkäkaulainen. No, myyvät tietenkin koko setin. :roll:

Olen silti yhä sitä mieltä, että ohjainlaakerin oikea paikka olisi emäputken pään sisäpuolella ja laakerin kontaktikartion kulman pitäisi olla paljon terävämpi. Mallia voi katsoa vaikka moottoripyörien ohjauslaakeroinneista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Nuo näyttävät asiallisilta kauloilta etujarrulla varustettuun pyörään. Eivät kuitenkaan ole niitä tavallisimpia yleisimmin käytettyjä osia. Mistäs noita saa. Tai oikeastaan, millä hakusanalla tuollaisia voisi haeskella?
Oikeastaan harvoin se yläpään laakeri vinoon vetää. Sen sivuvoimat ovat pienemmät, joten riittäisi oikeastaan, että alalaakerissa olisi tuollainen pitkäkaulainen. No, myyvät tietenkin koko setin. :roll: .

Tuo on FSA:n The Pig DH, eli tuttavallisemmin Sikaleekeri/laakeri. Hakusana vaikka 'DH headset' , tai suoraan nimellä. On juurikin pomminvarman toimintansa takia hyvin suosittu raskaammassa käytössä. Tuossahan alakupistakin on erikseen tehty isompi laakeripinnaltaan. Joissakin malleissa on myös puolentoista tuuman alakuppi ja normikokoinen yläpää, tai molemmat päädyt isoja. Sen mallinimi oli muistaakseni sympaattisesti 'The big fat pig' :mrgreen:

Muoks: Nukeproofilla näyttääkin olevan laakereita juurikin ehdottamallasi tavalla, eli alakuppi pitkäkaulaisena ja yläkuppi matalana:
http://www.chainreactioncycles.com/Sear ... ndIDs=1331

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kierteetön ohjainlaakerointi

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:

Semmoinen tuli mieleen, että eihän sulla ole emäputki saanut siipeensä? Rankemmassa käytössä olevilla pyörillä emäputki saattaa joskus venähtää ovaaliksi, varsinkin jos ohjainlaakeri ei tule pitkältä matkalta emäputken sisään.

Ei ole emäputket ovaaleja. Eikä laakerien rungot hölsky siinä. Ihan laakeri hölskyy rungon ja ohjainputken suhteen.

Läjään nyt uusiksi möykkäriä, pitää kattella tarkemmin. Tuumanen kierteellinen on tietysti täysin klapiton... vaikka onkin $haisse 105 90-luvulta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin