Levypyörän tekeminen kokonaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuva

Olikos joku tehnyt kokonaisen tämmöisen levykiekon? Aika paljonhan noita näkee pinnapyörän levytysohjeita. Mutta onko tommoisen tekeminen jotenkin teknisesti haastavaa kun niitä ei juuri näe. Vai onko tää Rennin renkaan hinta, tonnilla kotiovelle jotenkin halpa?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oma veikkaus on et se on sen verran vaikeeta ettei moni lähde kokeilee. Ei nimittäin riitä se että saa kiekosta suoran valmistuksen jälkeen vaan sen pitäis myös pysyä sellaisena ajosta toiseen ja olla keveympi kuin levytetty kiekko jota voi suoristaa jälkikäteen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ilmankos ei maailmalla oo mitään esimerkkitapauksia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja PW »

Herra Ponkala teki kaudella "kivi ja keppi" , ei kauheen vaikeelta vaikuttanu -kestääkö kovan käytön, en tiedä - pitäs kokeilla. Kolmipyörään haaveilin tekeväni tommosen etukiekon - sen kun oikeestaan tartte kestää juuri mitään :) kuha ohjailee hiukan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja mhelander »

On niitä meren toisella puolella tehty. Ei kovin tarkkoja teko-ohjeita ole julkaisseet. Eivätkä ole lopulta kevyempiä, aerodynaamisempia tai kestävämpiä kuin levytetty (kevyt) pinnaratas.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Toimisiko tämä..rosteri kiekko hitsattu kiinni laakereihin ja siihen ruuvataan kiinni levyt hiilarista ( ensin leivottu muotissa alipainesäkityksellä ). Tosin tässä puoliskot epoksilla "hitsattu" umpeen puristuksessa.

Liitteet
ROADRUNNER_rear_wheel.jpg
ROADRUNNER_rear_wheel.jpg (59.38 KiB) Katsottu 3152 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Yritäppä saada rosterikiekostas kevyt :roll:

Samanlaisiahan nuo levykiekot on, mutta kokonaan kuituisia. Jotkut valmistajat käyttää pinnoja tukirakenteena, on kevyempi. Paljoa eroa ei sitten ookkaan levytettyihin peruskiekkoihin jotka on myös hyväksi havaittu.

Jos nyt ilkeitä ollaan niin teknisestä tietämyksestäsi kertoo paljon lause "hitsataan kiinni laakereihin"....
Mutta ei nyt olla ilkeitä näin jouluna, tarkoitit varmaan napaa :D

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Yritäppä saada rosterikiekostas kevyt :roll:

Samanlaisiahan nuo levykiekot on, mutta kokonaan kuituisia. Jotkut valmistajat käyttää pinnoja tukirakenteena, on kevyempi. Paljoa eroa ei sitten ookkaan levytettyihin peruskiekkoihin jotka on myös hyväksi havaittu.

Jos nyt ilkeitä ollaan niin teknisestä tietämyksestäsi kertoo paljon lause "hitsataan kiinni laakereihin"....
Mutta ei nyt olla ilkeitä näin jouluna, tarkoitit varmaan napaa :D

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En kyllä nää mitään järkee lähtee hitsaan laakerikehää minnekään kiini. Sillä läpö aiheuttaa niille aina vahinkoa . Helpompi on sorvata niille sopiva kiinityssysteemit . :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://classic-cycle.de/en/Ready-Spanne ... s-Parts/4/ Yksi vaihtoehto sille , jos haluu oikoo. Ostaa tälläset levyt kylkiin.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa videossa työtapoja ja välineitä Styrox-sisus ja lasikuitu pinta
Jaa eipä tuossa hirveesti kuvia ollu, oisko noissa "Nelipyöräinen kinneri" ketjun videoissa ollu lisää samasta aiheesta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:

Rinnakkaistodellisuudessa ja mielikuvitusmaailmassa ei mikään ole mahdotonta :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ei vaan tarkoitin mitä sanoin ..kaksi laakeria hitsataan kiinni pieneen perforoituun teräskiekkoon , joka muodostaa navan ! Ulos näkyy valmiista vain laakerin sivupinta. Haluan heittää kaiken ylimääräisen pois jotta saan kevyen ja kapean rakenteen.

Heh. Se laakerin ulkopinta ei ole mikään paksu ja hitsaaminen polttaa rasvat sisältä, kehään tulee muodonmuutoksia ts. se ei kestä käytössä :roll:

Ahaa..jos näin on niin perun puheeni. Kiva myös oppia täällä jotakin uutta.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Levypyörän tekeminen kokonaan

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Making of carbon wheel at EASTON;

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Vastaa Viestiin