Renkaiden koon vaikutuksesta ketteryyteen en osaa sanoa mitään kun ei kokemusta ole, muutenkaan minun mielipiteiden painoarvoa ei kannata erityisen suurena pitää, sillä kokemusta Shockproofista on siis vasta noin viikon verran.
Jos taajamassa meinaa kovaa ajaa niin takajousitusta pitäisin pakollisena, tosin siltikin ainakin itse tulee hiljennettyä vauhtia aika paljon töyssyjen takia, tosin etujousitus saattaisi muuttaa asiaa mutta siitä en enempää tiedä. Muutenkin sanoisin että taajamassa nojapyörän pienemmästä ilmanvastuksesta ei kauheasti ole iloa sillä huonompi ympäristön havainnointi (taakse ja sivuille), jalat edellä risteyksiin saapuminen ja jatkuvat vauhdin hiljentämiset joko alustan epätasaisuuksien, napilla painettavien liikennevalojen tai muiden kulkijoiden takia tekevät ajosta nykivää. Keskinopeus on helposti aika matala, eikä tällöin etua verrattuna tavalliseen pyörään kauheasti ole, ainakaan ilmanvastuksen osalta. Ajomukavuus ja tunnelma on tietysti eri asia. Keskinopeuteen vaikuttaa myös kiihtyvyys joka nojiksella ei ole huippua, osaltaan varmaan painon takia, mutta lähinnä siitä syystä että ainakaan minä en vielä saa polkimiin tuotettua yhtä paljon voimaa kuin pystypyörällä.
Maantienlaidassa olen itse havainnut nojapyörän nopeuden. Pyörä liikkuu kyllä liukkaasti ja vauhdin hurma on hienoa. Suurin etu minusta on kuitenkin erittäin mukava ajoasento.
Itselleni jäi tuosta rengaskoon valinnasta sellainen olo että suurin siihen vaikuttava tekijä on kuskin pituus. Isoille isot kiekot. En sitten tiedä. Kuinka pitkä olet?
Tavaran kujetuksesta sen verran että itse ostin Shockproofiini kahdesta eri kokoisesta tavaratelineestä sen isomman. Se on ainakin tukeva ja olenkin nyt kuljettanut vaihtovaatetta, eväitä ja lukon sun muuta tilpehööriä repussa jonka olen mustekalalla köyttänyt kiinni. Ratkaisu tuntuu toimivan mutta tarkoituksena on kyllä modifioida nykyiset sivulaukut telineeseen sopiviksi, niin tavarat kulkevat varmasti mukavammin.
Jos kiinnostusta on niin tätä minun Shockproofia voit tulla katselemaan ja kenties kokeilemaankin, käyn meinaan Olarissa töissä sillä lähes joka päivä. Ota yhteyttä vaikka yv:nä.