Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Renkaat oli jotain 25€ , sisä renkaat reilu 5€ , vanteet yhteensä jotain 40€ . Ei ne niin hirveän hintaiset ole. Mutta navat tulee maksaan. Tosin teen ne itse. :wink:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Ropleema, oikee kenkä ei pysy lukossa. Lukot samanlaiset, kengät ja klossit uudet. Ensin näytti ett kenkä ei mee pohjaan, otti sivuilta kiinni peltiin johon lukot on hitsattu - rälläköin ylimmäräset pellit lukon sivuilta pois.
Nyt lukko näyttäs menevän pohjaan mutt kenkä irtoo kantapään puolelta. Meisselillä kokeillen tuntus yhtä jäykiltä lukot. Pitäs kokeilla toisilla kengillä - ainakin sandaaleilla kesällä toimi - jos ei jokin oo lukoissa muuttunu täs välillä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeile kenkiä ristiin. Jos vika säilyy, ei syy ole kengissä.
Vika lienee silti siinä, ettei lukko pääse lukittumaan aivan pohjaan. Lukkopalat eivät välttämättä ole aivan yhtä syvällä kengän kolossa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiristin jousta ja vähän pysyy paremmin, hankala käyttää vasenta kenkää oikeessa jalassa :wink:
Kokeilin tuon suksenkin samalla, löyty hyvin pieni minisuksi jonka vedin remmillä renkaan alle kiinni. Ohjaus toimi siinä ku renkaallakin ja suoraan mennessä ei miusta sen pahemmin vastustanu menoo ku rengaskaan. Ylämäkeen ajaessa, suksi sivuluisussa hidastaa kuten rengaskin. Tämä kaikki "tieto" ihan vaan perstuntumalla, ilman mittareita ja hyvin lyhyellä koeajolla.
Ei mitään suurta hyötyä ilmeisesti mutt hauska yksityiskohta ja varmaan loksauttais vastaantulijoiden leukoja :D Etupää saattas vähän keventyä jos renkaan jättäs pois mutt haarukkaa pitäs kumminkin jatkaa suksea varten joten ei suurta painon pudotusta kait tästäkään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tänään reilu 40 km testiajoo Imatra - Lappeenranta - Lauritsala, aika huonossa kelissä - liukasta, sohjoo, pettävää tien pintaa ym.
Taluttamaan pisti aina isoimmissa mäissä ja nimenomaan sen takia ett etukiekko ei enää ohjaa kun painopiste siirtyy vielä enempi taakse. Pyörä ajautuu oikeaan laitaan. Yleensä yritin ajaa vasemmassa laidassa, vetävä pyörä epätasasella - siitä sai pitoo. Mietinkin ett jos veto olis oikeella kuten Sakarin vastaavaassa, olis helpompi ajaa "liikennesääntöjen" mukaan oikeaa laitaa. Talvikäyttöön painopistettä vois tietyst siirtää enempi eteen niin tää ongelma pienenis.
Katetta alko kyllä kaivata kun renkaista roisku vettä kuskin päälle ja räntää lens penkille persuksen alle. 20 km jälkeen olin aivan märkä. No se pitää nyt talvella vääntää kasaan ja pohja kans.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.

Petri

Joitakin haasteita saattaa vaihteet aiheuttaa... Talvipyörässä pitää painosta yli puolet saada vetäville pyörille, eli tee python trike tai laita sähköapu toiseen takapyörään, on ketjua helpompi ratkaisu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Api
Viestit: 126
Liittynyt: 26 Touko 2008, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Api »

PW kirjoitti:

Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.

Petri

No ei paljon haittaisi painon lisät tai pienet tehohäviöt ainakaan minua. Pääasia että pääsee ajamaan silloin kuin haluaa ja tuonhan luulisi kulkevan melkein joka kelissä. Huippu hyvä reenipyörä.

Viimeksi muokannut Api, 02 Tammi 2013, 20:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Semmonen tuli mieleen tänään ett olisko, varsinkin talveksi paras laittaa veto molempiin takakiekkoihin ? Laittas kampiakselin molempiin päihin rattaat ja ketjut erikseen molemmille takakiekoille. Onko tuossa ratkasussa muita ongelma ku painon lisääntyminen ? Sillon ei olis niin väliä paljonko keulalla on painoo - ohjais kumminkin suoraan.

Petri

Joitakin haasteita saattaa vaihteet aiheuttaa... Talvipyörässä pitää painosta yli puolet saada vetäville pyörille, eli tee python trike tai laita sähköapu toiseen takapyörään, on ketjua helpompi ratkaisu.

Jukka

Niin vaihteet ei käyny mielessä :oops: sähkö olis tetyst yks ratkasu - pitäskö täss kohta antaa periks :)
Kyllähän tässä painoo on vetävälläpyörällä aika hyvin, ei tosin ihan puolta. Ongelma kuitenkin on enempi se ohjaus, ku pito - pyörä ei mene suoraan kun vaan toinen laita vetää.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:

Niin vaihteet ei käyny mielessä :oops:

:D

Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kun saat pidon joka renkaalla riittäväksi niin seuraava ongelma on ajamisen raskaus. Silloin on kuitenkin edessä sähköapu tai isorenkaiseen pystäriin vaihton

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin vaihteet ei käyny mielessä :oops:

:D

Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..

Menee aika monimutkaseksi :?
Jos molemmissa kiekoissa on samanlaiset vaihteet ja käsissä samanlaiset vaihtajat - kai tuo toimis. Pitäs tietyst kokoajan olla tietonen mitkä vaihteet on päällä ja mieluummin sama molemmissa kiekoissa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin vaihteet ei käyny mielessä :oops:

:D

Tee vaihteet erikseen eteen, saat eturenkaallekkin hieman painoa... kammilta ketju eteenpäin vaihdeakselille josta sitten lähtee ketjut molemmille takasille..
Voi takana käyttää "normi" sinkula napoja kun vaihteet on edessä... jarrut sit kikkailet jotenni..

Menee aika monimutkaseksi :?
Jos molemmissa kiekoissa on samanlaiset vaihteet ja käsissä samanlaiset vaihtajat - kai tuo toimis. Pitäs tietyst kokoajan olla tietonen mitkä vaihteet on päällä ja mieluummin sama molemmissa kiekoissa.

Petri

Pointti oiskin siinä että ne vaihteet on siinä kampien ja apuakselin välillä.... ei tarvitse kuin ne yhdet vaihteet, kun se vaihtaa molempien takasten välitystä suhteessa kampiin...
äkkiseltään 2 ketjua ja yksi akseli lisää.. ( ja kaikkea muuta pikku sälää mutta valta osa on jo pyörässä kiinni. ne vain pitäisi uudelleen sijoittaa...)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Laita siihen oikeanpuoleiseen pyörään vain pelkkä ylämäkivaihde. Sama välitys, kuin pienin vaihde vasemmassa pyörässä. Kun ajat ylämäkeä, tai pahassa sohjopaikassa, tarvitset sitä molemminpuolista vetoa. Kun ajat tasaisella kovemmin, vaihdat vain vasemman pyörän vaihdetta, jolloin oikea pyörä rullaa vapaana ja veto tulee vasemmalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kyllä toi mun mielestä vois toimia, jos laittais molempiin pyöriin kappavaihteen. Kurvissakin vois sitten vaihtaa sisempään pyörään pienenpää vaihdetta. Kääntyis siten helpommin...

Tietenkin vaatis, että molemmat vaihtajat olis ohjaustangossa. Tulee pitkät vaijerit, mutta haittaisko tuo. Vaatii vaan enemmän huoltoa.

Msk:a lainaten " Kokeile niin ei meidän muiden tarvitse"

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin