Kyllä toi mun mielestä vois toimia, jos laittais molempiin pyöriin kappavaihteen. Kurvissakin vois sitten vaihtaa sisempään pyörään pienenpää vaihdetta. Kääntyis siten helpommin...
Tietenkin vaatis, että molemmat vaihtajat olis ohjaustangossa. Tulee pitkät vaijerit, mutta haittaisko tuo. Vaatii vaan enemmän huoltoa.
Msk:a lainaten " Kokeile niin ei meidän muiden tarvitse"
Heh, ohjaustangon vois jättää kokonaan pois vaihteilla vaan ohjattas, vähän niiku bobcat.
Hyviä vinkkejä taas kaikilta, mietiskellään ja kokeillaan - ettei teijän tartte, vaikka koitattehan työ kuitenkin
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
MSK:n ehdotusta piirtelin - jonkun verran pyörä pitenis jos väliakseli tulis eteenpäin. Kengät pitää mahtuu pyörimään ja etukiekkoo pitää siirtää, nyt jo rapii kääntyessä kampeen. Kampiakselin ja väliakselin välimatka, mikähän olis minimi jotta vaihteet toimii ?
Tai sitten se väliakseli pitäs laittaa tuohon penkin alle, menee aika lähelle maata rattaat
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
MSK:n ehdotusta piirtelin - jonkun verran pyörä pitenis jos väliakseli tulis eteenpäin. Kengät pitää mahtuu pyörimään ja etukiekkoo pitää siirtää, nyt jo rapii kääntyessä kampeen. Kampiakselin ja väliakselin välimatka, mikähän olis minimi jotta vaihteet toimii ?
Tai sitten se väliakseli pitäs laittaa tuohon penkin alle, menee aika lähelle maata rattaat
Petri
Eihän sitä väli akselia ole välttämättä pakko saada kampien ja emäputken väliin, voithan sen laittaa vaikka emäputken etupuolelle, vaikka renkaan yläpuolelle.
Kuinkas tuo kiinteällä välitangolla oleva menee mutkissa?
Onkos tuo nyt niin, että sisempi pyörä vetää ja ulompi pyörii vapaarattaan turvin kovempaa? Ei ymmärrä. Ei oo kyllä eka kerta...
Eikös se oo päin vastoin, pitempää matkaa tekevä tekee työn ja lyhyempää eli sisäkurvin puoleinen huilaa ?
Sinänsä tuolla välitangolla ei kait tässä oo merkitystä vaan jos molemmille kiekoilla menee oma ketju.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kuinkas tuo kiinteällä välitangolla oleva menee mutkissa?
Onkos tuo nyt niin, että sisempi pyörä vetää ja ulompi pyörii vapaarattaan turvin kovempaa? Ei ymmärrä. Ei oo kyllä eka kerta...
Eikös se oo päin vastoin, pitempää matkaa tekevä tekee työn ja lyhyempää eli sisäkurvin puoleinen huilaa ?
Jos lasket mäkeä kovempaa kuin poljet niin pyörä pyörii vapaasti. Jos yrität polkea kovempaa kuin pyörä pyörii niin se vetää.
Eli sisäkurvin puoleinen pyörä vetää ja ulompi huilaa. Muutenhan kaksipyörä veto ei toisi edes helpotusta ongelmaasi.
Voihan ne vaihteet laittaa väliakselillekin, no, menee ehkä vähän kikkailuksi vapaarattaat pitäs kumminkin olla.
Se tässä se syvin idea olisi, vaihteet olisivat nykyisem kampiakselin ja väliakselin ketjulla, väliakselilta kaksi ketjua taakse eli molemmille pyörille omansa.
takana kun olisi kaksi normaalia takaratasta niin niissä olisi jo vaparatas sisään rakennettuna..
Vielä lisää vaihtoehtoja:
Jos on yhtenäinen taka-akseli, pärjää yhdellä väliketjulla,jos vaihdenavassa on vapaakytkin. Toisen vapaakytkimen voi asentaa vaikka akselin päähän ulkopuolelle.
Itselläni on tällainen työn alla. Sopiva vapaakykin löytyy esim. starttimoottorin bendixpyörästä korjaamon romukasasta.
Kuinkas tuo kiinteällä välitangolla oleva menee mutkissa?
Onkos tuo nyt niin, että sisempi pyörä vetää ja ulompi pyörii vapaarattaan turvin kovempaa? Ei ymmärrä. Ei oo kyllä eka kerta...
Eikös se oo päin vastoin, pitempää matkaa tekevä tekee työn ja lyhyempää eli sisäkurvin puoleinen huilaa ?
Jos lasket mäkeä kovempaa kuin poljet niin pyörä pyörii vapaasti. Jos yrität polkea kovempaa kuin pyörä pyörii niin se vetää.
Eli sisäkurvin puoleinen pyörä vetää ja ulompi huilaa. Muutenhan kaksipyörä veto ei toisi edes helpotusta ongelmaasi.
Jukka
Voi "kettu" voinko olla näin tyhmä kaikki menee päässä nurin päin
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos sen väliakselin laitan, niin tuohon polvitaipeiden kohalle se kait parhaiten mahtus. Kestäskö tuo 20mm putki josta kampiakselikin on tehty ? Vaihdepakka sisäpuolelle runkoa ja ulkopuolelle, akselin molempiin päihin rattaat, joilta ketjut takarattaille. Laakerointi samalla tavalla ku kampiakselikin - menikö taas joku pieleen ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään kävin tuolla kaverin veistämöllä, ihmettelemässä kattamis hommaa. Vanereita taivuttelemassa, mitään en saanu aikaseks katteiden suhteen mutt ajatus eteni sen verran ett pitää varmaan tehdä uus kolmipyörä - viilata ja muuttaa sitä tän hetken ymmärryksen mukaan ja siihen sitten kate. Hankalaa vaan kun se vähäinenkin ymmärrys muuttuu ja vaihtelee kokoajan - vaikee tietää mitä tästä tulee vai ei mitään Pienikin muutos ja tuntuu ett kaikki muuttuu - pitäs osata suunnitella
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos sen väliakselin laitan, niin tuohon polvitaipeiden kohalle se kait parhaiten mahtus. Kestäskö tuo 20mm putki josta kampiakselikin on tehty ? Vaihdepakka sisäpuolelle runkoa ja ulkopuolelle, akselin molempiin päihin rattaat, joilta ketjut takarattaille. Laakerointi samalla tavalla ku kampiakselikin - menikö taas joku pieleen ?
Petri
Tuo ois muuten hyvä paikka mutta vaihtaja menisi ehkä liian alas...
Jos sen väliakselin laitan, niin tuohon polvitaipeiden kohalle se kait parhaiten mahtus. Kestäskö tuo 20mm putki josta kampiakselikin on tehty ? Vaihdepakka sisäpuolelle runkoa ja ulkopuolelle, akselin molempiin päihin rattaat, joilta ketjut takarattaille. Laakerointi samalla tavalla ku kampiakselikin - menikö taas joku pieleen ?
Petri
Tuo ois muuten hyvä paikka mutta vaihtaja menisi ehkä liian alas...
Niinpä, eilen kattelin sitä Apin Mangon väliakselia, pakkaa ja vaihtajaa - ei siinäkään paljoo tilaa ollu. Ei jääny vaihtajasta tarkkaa kuvaa, onkohan se erikoismallia ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.