Heittelempä mielipiteitä
SauliA kirjoitti:Muut seikat?
Kaikki mitä huomioit pystypyörää ostaessasi. Komponenttien laatu, viimeistely, ruostumaton vai ruostuva jne jne...
SauliA kirjoitti:Arvoitus on paljonko tuntuu korkeuserot istuimessa kun kokemusta ei ole.
Mun mielestä muutamilla senteillä ei ole merkitystä. Isoin merkitys tulee esille siinä kuinka hyvin jalka/jalat ylettää maahan kun pyörällä pysähtyy. Jos eroja alkaa olla >10cm, niin vaikuttaa jo pyörän käyttäytymiseen ja nopeuteen. Jos pyörä on pitkä ja matala niin on vakaampi nopeassa ajossa kuin lyhyt ja korkea. Mutta hitaassa ajossa raskas ja kiemurteleva, kun vaatii tasapainoin ylläpitämiseen laajat ohjaus liikkeet. Taitaa kuitenkin kaikkien tehdasvalmisteisten ominaisuudet olla hyvät, eli erot SWB:n välillä ovat pienet? Omaa kokemusta yhdestäkään tehdas pyörästä ei ole.
SauliA kirjoitti:Kun katselee Azubin videoita, korkealla pyörällä meno näyttää kiemurtelevalta. Tarkoittaako se että ei pysty tarkkaan hallintaan/ohjaukseen vaan ajo on hakemista. Onko siitä muuta haittaa kuin tuo epätarkka ajolinja. Tuntuuko se epämukavuutena?
Väittäisin että tuo on korkeiden SWB:n ominaisuus nopeassa vauhdissa. Vaikka pyörä on matalampi kuin pystypyörä, niin tasapainon ylläpitäminen vaatii enempi ohjausta kuin pystypyörässä koska kuljettaja on noja-asennosta johtuen kiinteä osa ajoneuvoa. Korkeassa ja lyhyessä pyörässä pienet tahattomat kropan liikkeet aiheuttavat heti mutkittelua kun vauhtia on riittävästi.
SauliA kirjoitti:Pelkästään avovaihtajat eteen ja taakse vai kappavaihde takavaihtajan lisäksi. Olen viimeiset 30v ajanut pelkästään avovaihtajilla ja suuri pelko kappavaihteiden kitkasta.
Pelkät avovaihteet. Rumpuvaihteen hyötysuhde n.10% huonompi kuin avovaihteen. Jos olet noin kauan avovaihteilla tyytyväisenä ajanut, niin luultavasti osaat huoltaa ja pitää ne kunnossa, eli ei mitään syytä rumpu vaihteeseen.
SauliA kirjoitti:Ajoasentokaan ei luultavasti saa olla äärimmäisen makaava koska ympäristön huomiointi tärkeää. Niskatuki lienee must.
Mukavin ajoasento löytynee auton penkkillä kokeilemalla, puhtaasti maku asia. Mitä pystympi niin sitä parempi näkyvyys ympärille/taakse. Kun taas loivempi on parempi ilman vastuksen kannalta, eli myös ajoympäristöllä on merkitystä.
Itse en niskatukia ole kaipaillut, kun taas moni pyöriäni kokeillut laittaisi sellaisen heti, riippuu siis ihmisestä.
SauliA kirjoitti:Ajokokemuksia pitäisi hankkia, ei se hallinnan helppous muuten tule selville. .
Harmi kun kaupallisia LWB:tä ei ole tarjolla. Tuollainen 20/26 jossa matala istumakorkeus, polkimet hieman penkkiä alempana ja yläohjaus. Haitoistaan huolimatta väittäisin että sellainen olisi aloittelijalle tai rentoa meininkiä hakevalle paras vaihtoehto.
Jukka