Luin kaikki viestit tästä aiheesta.
Huomio kiinnittyi kahteen asiaan:
- Kun tuotetta keksitään, pitääkö heti perustaa tehdas. Keksijät on harvoin tehtailijaksi sopivia.
- Kun ideaa jalostetaan syvällisesti, ei sen pitäisi aiheuttaa huonoa käyttäytymistä kehittäjäänsä kohtaan.
Mielipiteitä saa tietysti esittää. Kaikki tuotekehitysalan ihmiset tietävät että olet keksimässä jotain uutta kun ympäristö vastustaa Idea ja päämäärä on tässä aivan loistava: Tuottaa ennätyskokeilun kautta kulkuneuvo jota jalostamalla myöhemmin saadaan arkeen sopiva ympäristöystävällinen ajoneuvo. Lähtökohta kuitenkin on väärä, tähän ei tarvita ennätysyritystä vaan markkinatutkimusta sille mikä on lopullisen tuotteen oikea HINTA, myyntihinta. Maailma on pullollaan kehitelmiä, hyviäkin, joiden hinnalla ei ole ollut kehittelytyössä mitään väliä. Sitten kun tuote on työnnetty markkinoille, hinta on pilannut kaiken. Kauppa ei käy, rahat menee hukkaan ja loppuu. Kun myyntihinta tiedetään, voidaan määritellä omakustannushinta jonka jälkeen voidaan vasta arvioida tehtaan perustamista tuottavuuden näkökulmasta.
Itseäni kiinnostaa kovasti tuollaisen aurinkosähköllä latautuvan sähköavusteisen ajoneuvon kehitteleminen. Kehittely riittää, aikaa ei ole prototyyppeihin tässä vaiheessa. Itse olen listannut sen ominaisuuksia millainen sen pitäisi olla:
- Hinta max 3000e. Muuten ei kauppa käy eikä monellakaan ole varaa ostaa esim. kahta samaan talouteen
- Pitää olla erittäin hyvän näköinen. Kuten Vector, mutta nykyaikaistettuna
- Mukavuuteen pitää panostaa. jousitus ja helppo sisäänkäynti
- Täytyy liikkua kohtuullista vauhtia huonollakin lihaskunnolla. 40kmh polkematta? rekisteröinti mopoksi? Polkemalla lisää tehdään "kylän poikien ennätykset"
- Ajoneuvosta oltava mallistossa yksipaikkainen ja kaksipaikkainen peräkkäinistuttava malli.
Noissakin on ratkottavaa melkoisesti. Uusi akkuteknologia ja nykyiset napamoottorit auttavat kehittämistä paljonkin. Aurinkopaneelia kyljet ja katto täyteen niin että akut ehtisivät latautua päivän aikana, teettää jo tuskaa nykyisillä paneelitehoilla.