Pythonin jarruista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja samuel »

Eksyin jviirret:in sivuille ja lueskelin pythonin ohjauksesta sekä jarruttamisen mahdottomuudesta käsijarrulla,koska ohjaaminen suoritetaan "ajatuksen voimalla" eikä ohjaustangolla. Mieleen tuli vuosien takaa rullaluistimet joissa oli käsijarru. Jarrukahva oli kiinni hanskassa tai vyöllä, josta sitten meni kuorellinen vaijeri luistimeen. kuvaa en näin kännykkäselaimella löytänyt tähän hätään.

Ei muuta kuin irtotanko käteen tai tukeva vyö jossa jarru- ja vaihdevivut helposti saatavilla.
Ideaa saa vapaasti kommentoida, käyttää tai lytätä. :lol:

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun mielestä pythonin rentous tuli juuri siitä ettei käsillä ollut mitään tekemistä. Kun kädet lepää niin aivotkin lepää. Useinkin huomasi ajavansa "väärällä" vaihteella kun ajatus oli karannut ja kädet ei omin päin tajunneet pykälää vaihtaa.
Toki jos pythonilla ajon on tarkoitus olla tavoitteellista suorittamista niin kannattaa laittaa tangot ja kaikki mahdolliset kahvat ja mittarit. Itse en vain ymmärrä miksi tällaista käyttötarkoitusta varten edes rakentaa pythonia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Kun luin tuon Jukan jutun tuli mieleen hyvä automaatti auto. Ja siksi olisi varmaan Phyhonin tärkein varuste tämmönen. :wink:

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja samuel »

jviirret kirjoitti:

Mun mielestä pythonin rentous tuli juuri siitä ettei käsillä ollut mitään tekemistä...

Jukka

Ok, asia vilpitön. Teknisen kiinnostuksen takia olen näitä python-juttuja lukenut. Jossainpostauksessa mainittiin että jarrukahvaa painaessa tuli hallitsemattomia suunnanmuutoksia. Tällä tsydeemillä niistä ehkä mahdollisesti voisi päästä.

Disclaimeri: pythonia en ole livenä nähnytkään, ja oma etuveto ( ei python) on vasta työn alla.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Minä käytän etuhaarukan mukana kääntyviä käsikahvoja jossa on jarru- ja vaihdevivut kiinni.
Rauhallisessa ajossa vaihdetta voi pitää pienellä ja muutenkin vaihtamisen tarvetta on sen verran harvakseltaan ettei tämä muuta mielestäni ajonautintoa millään tavalla. Vastavuoroisesti kahvat auttavat jyrkemmissä käännöksissä ja kovemmissa vauhdeissa tasapainottamaan pyörää.
Jarrutus voi alussa olla vaikeaa mutta pitkähkön oppimisvaiheen jälkeen nämä ongelmat häviävät.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonin jarruista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nii, eihän niistä tangoista haittaakaan ole, eihän niistä ole pakko pitää kiinni ja tiukemmissa käännöksissä ovat tosiaan avuksi. Mutta opetelkaa nyt ihmeessä ensin ilman tankoja ajaminen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin