Vetopuolen rissa on vähän pieni saattaa ottaa ketju haarukkaan ajaessa.
Juu, sanoisin että rissan pitäis olla reippaasti suurempi, että sillä väistää haarukkaa ja ei laske tarpeettomasti hyötysuhdetta. Onhan rissassa metallinen hammastettu ratas sisällä ?
PW kirjoitti:
Paluupuolen rissa roikkuu metallitapissa putkilemmarin varassa - lemmarista voi vähän säätää kireemmälle tai löysemmälle ketjua.
Jalkajarru joo.
Jalkajarru ei lupaa hyvää tälle.
Hiukka off-topic (kun on kerran itelläkin käyny mielessä että) mutta mitä jos poistais jalkajarrun käytöstä ? Ottamalla hilut jarrusta veks tai laittamalla jonkun holkin jos tarvii... eikös samalla pääsis vasemman puolen tukikahvastakin eroon kun akselin hahlo-prikka pitäis navan paikallaan ?
Mullakin on yksi Nexus-7 jota ehkä vois jopa nojakissa(kin) käyttää mutta takavetoseen ei missään nimessä jalkajarrua...
Ei oo hampaita miun rissoissa, sorvattuja muovi (POM) rissoja. En oo ymmärtäny mihin niitä hampaita tarvitaan.
Miusta jalka jarru on perinteinen ja toimii ihan hyvin näissä meikälisen nopeuksissa ja varovaisessa jarrutus politiikassa Ei oo myöskään kauheesti huoltamista.
Eiks sen jarrun saa nexuksesta pois ku katkasee sen jarrukammen en oo kokeillu mutt tuli vaan mieleen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Miusta jalka jarru on perinteinen ja toimii ihan hyvin näissä meikälisen nopeuksissa ja varovaisessa jarrutus politiikassa
Jos niitä haittapuolia kaivellaan niin ei toimi äkkitilanteissa jos jalat on väärässä asennossa. Jarruteho on myös onneton jos napaan pistää notkeammat öljyt. Ei tarvi huoltaa=harva vihtii/osaa huoltaa. Kun menee rikki niin ostetaan uusi kiekko/napa.
Eli toisena jarruna mun mielestä hyvä, mutta ei oikein ainoaksi.
PW kirjoitti:
Eiks sen jarrun saa nexuksesta pois ku katkasee sen jarrukammen en oo kokeillu mutt tuli vaan mieleen
Ei, luultavasti entinen napa tuon kokeilun jälkeen, jarruvoimat ohjautuu jarruraudan sijaan akselin kierteiden kautta pyörän runkoon...
Mullakin on yksi Nexus-7 jota ehkä vois jopa nojakissa(kin) käyttää mutta takavetoseen ei missään nimessä jalkajarrua...
Öö, pakko kysyä että mitä vikaa jalkajarrussa? Ei toki ainoaksi jarruksi, mutta käsijarrun kaveriksi.
Lähinnä noita ketjuvoimia ajattelin... että vapaarattaan kanssa toinen taittopyörä on "paluupuolella" mutta nyt jos on jalkajarru jota tosissaan käytetään niin senkin pitää kestää aivan eri voimia. Ja tuo jarrutus vaikuttanee ohjattavuuteen myös.
Nämä siis "näkemyksiä" kun kokemuksia ei juurikaan ole jalkajarrullisista ja etenkin nojakeista.
Ja tuossa hajattelin että jos takavetoseen laittasin normi mummopyörän nexus-takanavan niin kytkisin jarrumekanismin siitä kokonaan pois. Toki jousena toimivaa takavaihtajaa tarvittaisiin pitämään ketju kireällä.
Ja tuskin tulen mokomaan laittamaan, ellen sitten innostu likalle tekemään jokakelin nojakkia.
En näe mitään tarvetta hammastukselle, milloin taittopyörän ja ketjun kosketuskulma on suuri. Hammastamattomuuteen riittävänä kosketuskulmana pitäisin vähintään kolmea ketjulenkkiä, jotka yhtaikaa makaavat rissan kehää vasten. Pienemmillä kosketuskulmilla / -matkoilla hammastuksesta on hyötyä vaimentamassa ketjun lenkkien ja lyhyen kosketusmatkan aiheuttaman (monikulmio) värähtelyn vaimentamisessa; suuremmassa värähtely on niin pientä, ettei hammastuksesta ole apua. Hammastus ei tietenkään poista monikulmiomaisuutta, mutta hampaan ja ketjurullan välinen liuku/vierintäkontakti jokaisen rullan kohdalla vaimentaa ketjun värähtelyä, pienentää ketjun nykimistä ja ääntä; todennäköisesti myös kokonaisketjuvoimaa (häviötä). Pidän hammastusta tarpeellisena vain takavetoisen loivissa ketjunohjauksissa, joissa ketjun ja taittopyörän kosketusmatka on hyvin pieni, joskus jopa alle ketjulenkin mittainen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Olen vähän eri mieltä Jorin kansa. Ketjussa oleva rulla kiertää hammastuksessa ja vähentää vedosta syntyvää veto rasitusta . Mitä suurempi on tuo taittopyörä. Sitä useammalle rullalle tuo voimasta tuleva rasitus jakaantuu.
Jos tuossa ei olisi noita hampaita ja ohjaus tapahtuisi ketjun laippojen "siltojen" varassa ,niin voima laippojen ohuuden takia aiheuttaa lisä kitkaa taittopyörän murrospinnalla. Tämä on vain teoriaa.
Toinen juttu on se kestääkö hampaalinen taitopyörä mekaaniseti kauenmin , kun tollanen pommista sorvattu on sit eri asia.
Paluupuolella materiaalillaei ole sen suurempaa merkitystä,onko hampaita tai ei .
Pieni lisä kommetti , eikö ketjussa olevien rullien tarkoitus ole pienentää vierintävastusta. Eli ne ovat rulla laakereita .
Onko kukaan laskenut kuinka suuri pitää olla tämä kääntöratas vetopuolella, että sen taitosta johtuva voima hväviö olisi mahdollisemman pieni. Käsittääkseni tuohon taitorattaaseen kohdistuu aika hurja voima , useita satoja kiloja . Jopa jyrkissä nousuissa hetkellisesti voi olla paljon suurempia nuo voimat.
Mullakin on yksi Nexus-7 jota ehkä vois jopa nojakissa(kin) käyttää mutta takavetoseen ei missään nimessä jalkajarrua...
Öö, pakko kysyä että mitä vikaa jalkajarrussa? Ei toki ainoaksi jarruksi, mutta käsijarrun kaveriksi.
Jukka
Minulla on jalkajarrullinen Nexus-7 SH2:ssa ja SH6:ssa. Jalkajarru jotenkuten toimii, kun ketju on vääntiön suurimmalla rattaalla, jolloin ketjunkiristin on melkein suorassa. Mutta, jos ketju on vääntiön pienimmällä rattaalla, joutuu polkemaan hyvän matkaa taaksepäin ennenkuin jarru alkaa vaikuttamaan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Öö, pakko kysyä että mitä vikaa jalkajarrussa? Ei toki ainoaksi jarruksi, mutta käsijarrun kaveriksi.
Minulla on jalkajarrullinen Nexus-7 SH2:ssa ja SH6:ssa. Jalkajarru jotenkuten toimii, kun ketju on vääntiön suurimmalla rattaalla, jolloin ketjunkiristin on melkein suorassa. Mutta, jos ketju on vääntiön pienimmällä rattaalla, joutuu polkemaan hyvän matkaa taaksepäin ennenkuin jarru alkaa vaikuttamaan.
No ei se tietenkään ketjuvaihteelliseen käy Johan se vaihtajakin tykkää kyttyrää kun vedetään vähän väliä suoraksi. Eipä tällaista ketjuvaihde-jalkajarrua taida missään kaupallisessa sovelluksessa edes olla. Eikä ole tämänkään viestiketjun pyörässä...
Olen vähän eri mieltä Jorin kansa. Ketjussa oleva rulla kiertää hammastuksessa ja vähentää vedosta syntyvää veto rasitusta . Mitä suurempi on tuo taittopyörä. Sitä useammalle rullalle tuo voimasta tuleva rasitus jakaantuu.
Jos tuossa ei olisi noita hampaita ja ohjaus tapahtuisi ketjun laippojen "siltojen" varassa ,niin voima laippojen ohuuden takia aiheuttaa lisä kitkaa taittopyörän murrospinnalla. Tämä on vain teoriaa.
Toinen juttu on se kestääkö hampaalinen taitopyörä mekaaniseti kauenmin , kun tollanen pommista sorvattu on sit eri asia.
Paluupuolella materiaalillaei ole sen suurempaa merkitystä,onko hampaita tai ei .
Pieni lisä kommetti , eikö ketjussa olevien rullien tarkoitus ole pienentää vierintävastusta. Eli ne ovat rulla laakereita .
Onko kukaan laskenut kuinka suuri pitää olla tämä kääntöratas vetopuolella, että sen taitosta johtuva voima hväviö olisi mahdollisemman pieni. Käsittääkseni tuohon taitorattaaseen kohdistuu aika hurja voima , useita satoja kiloja . Jopa jyrkissä nousuissa hetkellisesti voi olla paljon suurempia nuo voimat.
Komppaan. Jori on varmasti oikeassa värinöiden poistossa mutta voimien ja kulumisen sieto on hammastetulla varmasti parempi kuin sileällä hahlopyörällä. Samoin ketjun nivelten rullat pienentävät kitkaa ketjun taittuessa, etenkin jos ketjuvoimia tulee sivuttaissuuntaan, hahlopyörässähän tämä hoidetaan ketjun laahaamisella hahlon sivuun. Kuluu ja lisää kitkaa.
Ei hampaatontakaan taittopyörää koskaan kannata sorvata kantamaan sivulevyista, vaan uran pohjalle pitää jättää harjanne, joka kantaa ketjua rullista.
Oli kuollut linkki taittopyörän piirustukseen. Laitan sen piirustuksen tänne liitteeksi, kun pääsen kotikoneen ääreen, niin säilyy paremmin.
Laitetaan vaikka Sakarin versio malliksi, mitä tarkoitan. Sakarillakin on kantoharjanne uran pohjalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ei hampaatontakaan taittopyörää koskaan kannata sorvata kantamaan sivulevyista, vaan uran pohjalle pitää jättää harjanne, joka kantaa ketjua rullista.
No niin. Tämä auttaa jo paljon, ja itse asiassa MP:n hampaaton tupla-taittopyörä on juuri tällainen. "Harjanteena" toimii kuminen O-rengas joka kuluu sitten nopsaan ja varsinainen kantopinta siinä on uran pohja ja riippuen käytetystä vaihdekombinaatiosta myös rullan sivut.
jori kirjoitti:
Laitetaan vaikka Sakarin versio malliksi, mitä tarkoitan. Sakarillakin on kantoharjanne uran pohjalla.
Siinähän on mallikas taittopyörä, ja kun nivelen kiinnitys on tehty kunnolla niin kestää myös napajarrun voimat.
Mutta kun tuo harjanne kerran tehdään niin samalla melkein tekis siihen Optiman muovisen rullan tyyliin myös hampaat.
Ei hampaatontakaan taittopyörää koskaan kannata sorvata kantamaan sivulevyista, vaan uran pohjalle pitää jättää harjanne, joka kantaa ketjua rullista.
No niin. Tämä auttaa jo paljon, ja itse asiassa MP:n hampaaton tupla-taittopyörä on juuri tällainen. "Harjanteena" toimii kuminen O-rengas joka kuluu sitten nopsaan ja varsinainen kantopinta siinä on uran pohja ja riippuen käytetystä vaihdekombinaatiosta myös rullan sivut.
jori kirjoitti:
Laitetaan vaikka Sakarin versio malliksi, mitä tarkoitan. Sakarillakin on kantoharjanne uran pohjalla.
Siinähän on mallikas taittopyörä, ja kun nivelen kiinnitys on tehty kunnolla niin kestää myös napajarrun voimat.
Mutta kun tuo harjanne kerran tehdään niin samalla melkein tekis siihen Optiman muovisen rullan tyyliin myös hampaat.
Mistä kummasta löysit Jori tuon piirroksen? Sinulla täytyy olla arkisto tosi hyvässä kunnossa.
Olen sorvannut aika monia tuommoisia taittopyöriä pommi-muovista, mutta kyllä motiivi loppuisi alta aikayksikön, jos vaadittaisiin niihin hampaat. Olisivat älyttömän työläitä tehdä kotikonstein, ja ilman hampaitahan ne ovat toimineet aivan hyvin.
Kiitos paljon Jori muuten millimetripaperirullasta, jonka Nojanalle minulle tänä iltana ojensi terveisinä Tampereen reissulta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ei hampaatontakaan taittopyörää koskaan kannata sorvata kantamaan sivulevyista, vaan uran pohjalle pitää jättää harjanne, joka kantaa ketjua rullista.
No niin. Tämä auttaa jo paljon, ja itse asiassa MP:n hampaaton tupla-taittopyörä on juuri tällainen. "Harjanteena" toimii kuminen O-rengas joka kuluu sitten nopsaan ja varsinainen kantopinta siinä on uran pohja ja riippuen käytetystä vaihdekombinaatiosta myös rullan sivut.
jori kirjoitti:
Laitetaan vaikka Sakarin versio malliksi, mitä tarkoitan. Sakarillakin on kantoharjanne uran pohjalla.
Siinähän on mallikas taittopyörä, ja kun nivelen kiinnitys on tehty kunnolla niin kestää myös napajarrun voimat.
Mutta kun tuo harjanne kerran tehdään niin samalla melkein tekis siihen Optiman muovisen rullan tyyliin myös hampaat.
Mistä kummasta löysit Jori tuon piirroksen? Sinulla täytyy olla arkisto tosi hyvässä kunnossa.
Olen sorvannut aika monia tuommoisia taittopyöriä pommi-muovista, mutta kyllä motiivi loppuisi alta aikayksikön, jos vaadittaisiin niihin hampaat. Olisivat älyttömän työläitä tehdä kotikonstein, ja ilman hampaitahan ne ovat toimineet aivan hyvin.
Kiitos paljon Jori muuten millimetripaperirullasta, jonka Nojanalle minulle tänä iltana ojensi terveisinä Tampereen reissulta.
Sakari
Kyllä arkisto on viimeisen päälle kunnossa. Käytin tuohon yläkulmaan kirjoitettua hakusanaa "taittopyörän piirustus"
sieltä se löytyi vähän alas rullaamalla.
En keksinyt ketään muuta, jolle olisi vielä käyttöä millimetripaperille. Sinulla ja nojanallella olen nähnyt piirroksia sellaiselle tehtynä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma