STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eläinaiheet olis kyllä mahtavia. Kannatan. Jos ei tähän pyörään, niin seuraavaan.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt ei pyörän viimestely paljon etene. Rupesin rakentaan sellasta pukkia , jossa saan pyörän seisomaan säätämisen aikana. Samaa pukkia voin käyttää kaikkiin muihinkin pyöriin. Stern 3:seen kun ei ole tuota seisontajalkaa ajatellut laittaa.
Kun saan tuon pukin tehtyä loppuun , niin pääsen sättään sit kaikki pyörän kulmat samanlaisiksi . Sekä etu , että taka pyörälle. Harmittaa kun ei nyt ole ehtinyt syventyy varsinaiseen rakentamiseen. Elämän tilanne on vaan niin sellainen , että hommat kusee ei itsestä riipuvista syistä. Ompa aikaa sitä pyörää loppuun ajalla. Kunhan saan sen kesäkeleille. :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pyörä etenee todella hitaasti. Tänään sain valmiiksi pukin jolla saan jatkossa pyörät huolettua ja säädettyä kohilleen. Samaan pukkiin teen kevään aikana rihlausta varten tarvittavat mittakellojen paikat .
Nyt kun sain pyörän viimein nostettua pukille ja pysymään tarkempaa mittausta varten paikallaan . Huomasin että etupyörä kulkee hivenen kallellaan toiseen suuntaan . Onneksi se on pienellä viilaamisella sovitettavissa kohalleen . Sen jälkeen täytyy etupyörä keskittää uudelleen .
Mielestäni pyörien pitää kulkee millileen samoissa säteissä ja 90 asteen kulmissa . Aikanaan kun Nazcan sain laitettua kaikki kohilleen sain vasta pyörästä täysin tapiilin ja käyttäytymään kurveissa nöyrästi . Kuvannollisesti sanoen.
Laitan kuvia tuosta pukista myöhemmin , kun se on viimestelty ja siinä on kellot kiini . Saa sit paremman käsitykset siittä. Suosittelen kyllä jokaiselle että rakentaa huoltopukin , helpottaa kaikkinensa pyörän säätämistä . :roll:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään sain vihdoin suunattua rungon ja pyörät kulkeen millileen saman suntaisesti. Kansalaisopiston kursilla on paljon eri alojen osaajia ,siinä kun tulee rupateltua niitä näitä.Saa välillä hyviä vinkejä. Nuo takahaarukan lopulliset puslat kun ei ole viellä sorvattu . Niin työnohjaaja neuvoi että tee niistä epäkeskot ja niihin sellainen haka-avain hahlo.Saat säädettyä helpommin pyörää jos se hakee jossain montussa uusia suuntaus virheitä. Millikin epäkeskeisyyttä vaikuttaa takahaarukassa rutkasti ja voi korjata pienen vääntymän rungossa. :wink:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Nuo takahaarukan lopulliset puslat kun ei ole viellä sorvattu . Niin työnohjaaja neuvoi että tee niistä epäkeskot ja niihin sellainen haka-avain hahlo.Saat säädettyä helpommin pyörää jos se hakee jossain montussa uusia suuntaus virheitä. Millikin epäkeskeisyyttä vaikuttaa takahaarukassa rutkasti ja voi korjata pienen vääntymän rungossa. :wink:

Erittäin hyvä idea ! Itse kun tein möykkäriä niin taatusti suuntasin kaikki viimesen päälle mutta sitten kun oli kaikki saumat hitsattu ja pistin pyörät alle niin eihän ne prkl ollu kunnolla linjassa. Väkivaltaa takahaarukalle ja viilaa akselin hahlolle...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Tänään sain vihdoin suunattua rungon ja pyörät kulkeen millileen saman suntaisesti. Kansalaisopiston kursilla on paljon eri alojen osaajia ,siinä kun tulee rupateltua niitä näitä.Saa välillä hyviä vinkejä. Nuo takahaarukan lopulliset puslat kun ei ole viellä sorvattu . Niin työnohjaaja neuvoi että tee niistä epäkeskot ja niihin sellainen haka-avain hahlo.Saat säädettyä helpommin pyörää jos se hakee jossain montussa uusia suuntaus virheitä. Millikin epäkeskeisyyttä vaikuttaa takahaarukassa rutkasti ja voi korjata pienen vääntymän rungossa. :wink:

Kerro nyt hyvä Nalle mitä tarkoitat puslilla! En ymmärrä jutustasi mitään, kun en sitä tiedä. :oops:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Puslat eli liukulaakereita. Niiden materiaaleina käytetään eri muovi- ja metalliyhdisteitä. Yleensä valitaan niin sanottuja itsevoitelivia .
Kuva
Nyt minulla on tämän tyyliset puslat. Tarkoitus on tehdä pronsilaakerit tilalle ja epäkeskeiset. Niin saan korjattua rungon suuntaus virheitä. Niile tehdään lukitus ja säätötyökalu, eli hakas avain. :wink:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt alko sit pyörän "hifisteley" , kun paljon jouto aikaa käytössä . Tänään laitoin muutaman osan talousvaakaan ja aloin niille laihdutus kuurin .Katsotaan mihin päästään kun joka paikasta otetaan grammoja pois. Taidan "karpata " pyörää ensin sieltä täältä .

Taittopyörän akseli paino ennen viimestelyä 155g ja sen jälkeen 108g.
Takapyörän akseli paino 350g ja sen jälkeen 305g.

Tarkoitus olisi punnita kaikki osat ja katsoa paljonko niistä tulee lopussa grammoja pois . Kaikki pultit kevennetään ja
viimeistelään . Gramma sieltä ja toinen muualta . Lopuksi miehestä paljon pois , niin voin ehkä pystyä ajaan se 12h Nokialla . :wink:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nokialla on niin tasaista että menee se grammoja viilaamattakin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Rupesin Hifisteleen , niinkuin sanoin. Se nostaa kuulemma nopeutta , kun sisällä tietää että muka grammat auttaa. :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kuva
Tässä olen tutkiskellut eri vaihtoehtoja kun kohta on pyörän maalaus eressä. Kun on noita akselinpäitä mitäs suojata pulverimaalauksen ajaksi teipillä .Löysin sitten vaihtoehdon http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... ppi-86584/ joka kestää maalaus uunin lämpötilaa ja sangen on erullinenkin. Alkaen 0,49€ ,kun maalausliikkeessä pyytävät noin 60€ rullalta. Luvataan huikeat +350 asteen kestävyydet. No +200 kuulemma tarvitsee kestää, ettei sula siel uunissa. :wink:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä olen tutkiskellut eri vaihtoehtoja kun kohta on pyörän maalaus eressä. Kun on noita akselinpäitä mitäs suojata pulverimaalauksen ajaksi teipillä .Löysin sitten vaihtoehdon http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/T ... ppi-86584/ joka kestää maalaus uunin lämpötilaa ja sangen on erullinenkin. Alkaen 0,49€ ,kun maalausliikkeessä pyytävät noin 60€ rullalta. Luvataan huikeat +350 asteen kestävyydet. No +200 kuulemma tarvitsee kestää, ettei sula siel uunissa. :wink:

Ei juuri kannata itse ruvata hankkimaan suojauksia. Kyllä pulverimaalaamoissa on konstit, ja he osaavat hyvin suojata ne osat, jotka pyydät suojaamaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hei Sakari, jokainen kierre jonka teippaan itse on loppu säästö maalaus hinnassa. Onneksi ei ole kuin noita ulkokierteitä suojattavaksi. Senkus pyörittää teipit ympäri.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen neljä nojakkia maalauttanut 60-70 € hintaan. Enpä usko, että hinta olisi putonnut, jos olisin itse suojannut kierteet ym. Maalaamoissa on vakiona erikokoisia kuumuutta kestäviä tulppia ja teippejä, jotka maalaamon asentamina eivät nosta hintaa. Voihan tulla hankala homma, jos itse asennettu suojaus ei kestäkkään kuumuutta. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Homma etenee pikkuhiljaa ja pohdintaa tuosta rungon maalauksesta. Määrätyt osat vien passivoitaviksi . Sillä niiden suojaamiseksi tuntuu parhaalta. Erillaisia pikkuosia.
Olen tuumailut että jos ajaisi yhden kesän tällä pyörällä. Käsittelisin rungon ruostumista vastaan jollain vahalla, joka olisi helpo pestä pois . Mutta estäisi sitä ruostumasta .
Kun en ole metallipintojen vahakäsittelyjen asiantuntia ja luultavasti joku voi tietää asiasta. Niin olisiko esimerkiksi mehiläisvaha hyvä tilapäiseksi suojaksi pintaan. Onko jokin muu halpa ja säältä suojaava. Peräti autovaha joka ei sisällä silikonia. Sillä tunnetusti se on aika riivaaja kaikkille maaleille ja vaikea poistaa metallin huokosista.
Sillä kun seuraa muiden keskustelua pyörien kohdalla , olen huomannut että ei kannata uhrata viimeiseen pintaan . Ennenkuin on varma pyörän kestävyydestä ja toimivuudesta.
Vasta ajettua useamman tonnin mittariin voi olla siittä , tarvitseeko tehdä muutoksia. Tai onko joku sauma kestävä , muutenkin kuin ulkoisesti. :?: :idea: :?: :idea:

Vastaa Viestiin