Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

joonas kirjoitti:

Naps. Takanavassa pamahti töydessä vauhdissa :shock:

Tuntu ajo entistä levottomammalta taas. Kun kokeilin takarengasta nii se oli selvästi lonksu. Ihmettelin et mitenkäs noin ku sitä kerran kiristelin joku aika takasin mut aattelin että sisäkumia vaihtaessa oli löystyny. Kiskasin kireelle ja muutamaa kilsaa myöhemmi napsahti. Ilmeisesti sisempi laakeripesä. Onneks pääsi lonksuteltua pikku hiljaa osan matkasta.

Alkaa mysteeri selviämään...

Oireet viittaisivat siihen, että taka-akseli on poikki. Olen kohdannut parikin vastaavaa tapausta. Irroita takarengas ja tarkista!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Oireet viittaisivat siihen, että taka-akseli on poikki. Olen kohdannut parikin vastaavaa tapausta. Irroita takarengas ja tarkista!

Varsinkin jos takanapa on mallia jossa rataspakka vapaarattaineen on kierteillä kiinni. Näissähän on vain kaksi laakeria ja pakan puoleinen on kaukana akselin kiinnitys pisteestä. Ketjuvoimat ja töyssyt rasittaa akselia huomattavasti.
Navat joissa pakka on pooreilla kiinni on vapaarattaassa kolmas laakeri akselia vasten ja rakenne näin paljon kestävämpi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Varsinkin jos takanapa on mallia jossa rataspakka vapaarattaineen on kierteillä kiinni. Näissähän on vain kaksi laakeria ja pakan puoleinen on kaukana akselin kiinnitys pisteestä.

Heh, muistan, kun minulla oli 80-luvulla Helkama Kulkurikymppi ja siitä katkesi taka-akseli aika säännöllisesti kahden-kolmen vuoden välein. Olikohan vika juuri tuossa... Onneksi uusi akseli ei monta markkaa maksanut, mutta tulihan siinä aina sitä askaretta vaihtamisessa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Sisempi laakeripesä hajosi. Uutta kiekkoa kasaan.

Onko 28 hampainen ratas liian pieni (ainoaksi) eturattaaksi? Onko tietoa tuleeko ennenaikaista kulumaa tai jotain muuta ongelmia :?:

Kasettitarjonta yhdessä lyhyiden kampien kanssa rajottaa vähän valikoimaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

joonas kirjoitti:

Onko 28 hampainen ratas liian pieni (ainoaksi) eturattaaksi? Onko tietoa tuleeko ennenaikaista kulumaa tai jotain muuta ongelmia :?:

Kasettitarjonta yhdessä lyhyiden kampien kanssa rajottaa vähän valikoimaa.

28-piikkinen vajaat satamillisillä kammilla vastaa ketjuvoimiltaan 170 mm kammilla ajavan 48-piikkistä. Ei pitäisi olla ongelmaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Kun nyt alan olla totaalisti vakuuttunut protopyöräni täysrempasta niin kiertyväketjuinen etuveto+takajousto kiinnostaa.

Lisäksi olen hautonut ajatusta koteloidusta öljykylpyisestä voimansiirrosta. Maantiesuolavesi on myrkkyä ketjuille ja olishan se komiaa kun ne olis koko ajan tip top öljyissä. Onkohan tää liioittelua jos liikennöi päivittäin, useemman tonnin vuodessa :?:

Etuvedosta olen koittanut lukea lapi tan foorumin. Paljon kuvia ja linkkeja on rikki :( Onko etuvedon tekeminen eri haastavaa? Alun perin tähän takavetoon yritin saada rissaa alivio takavaihtajasta, mutta ketju oli mahdotonta pitää rissalla vaikka mitä lippoja siihen askartelin. Ohjainputki on toiminut hiljaisesti jo muutama tuhat kilsaa. Eli taittopyörä vähän jänskättää.

Mitenkäs tollanen taittopyörä tehdään kätevimmin jos työkalurepertuaari päättyy pylväsporaan?

Etuhaarukan levennys pitää kai tehdä itte.. vai saako sellasia jostain kohtuuhinnalla?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Kun nyt alan olla totaalisti vakuuttunut protopyöräni täysrempasta niin kiertyväketjuinen etuveto+takajousto kiinnostaa.

Lisäksi olen hautonut ajatusta koteloidusta öljykylpyisestä voimansiirrosta. Maantiesuolavesi on myrkkyä ketjuille ja olishan se komiaa kun ne olis koko ajan tip top öljyissä. Onkohan tää liioittelua jos liikennöi päivittäin, useemman tonnin vuodessa :?:

Riippuu keleistä ja teistä missä ajelet. Maalis- huhtikuussa ketju pitäisi olla suojattu, suolavettä, hiekoitushiekkaa ja vettä roiskuu niin että ketju pitäisi voidella päivittäin että pysyisi hyvässä rasvassa.
Mutta kiertyväketjuinen kotelossa... Miten mahtaa onnistua ja vieläpä niin ettei ketju jatkuvasti rämähtele koteloon. Näissä mun ensimmäisissä nojapyöräkokeiluissa käytin kiinteää ketjusuojaa:

Kuva

Vaikka tuossakin ketju on kireällä niin aina se sen verran montuissa heilahteli että osui suojaan.

mun mielestä helpompi "täsmäsuojata" ketju. Eli katsoa mihin sitä kuraa lentää ja viritellä siihen suojaa:

Kuva

Tässä CLWB:ssä on ketjuputki ulotettu riittävän kauas ja paluuluolellekkin laitoin lyhyen putken ohjaamaan ja suojaamaan ketjua:

Kuva

joonas kirjoitti:

Alun perin tähän takavetoon yritin saada rissaa alivio takavaihtajasta, mutta ketju oli mahdotonta pitää rissalla vaikka mitä lippoja siihen askartelin.

Joo, ei ole takavaihtajan rattaat hyviä ohjainpyörinä. Nehän on matala piikkisiä ja suunniteltu niin että ketju siirtyy pienelläkin sivuvedolla jouhevasti rattaalta toisella.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

joonas kirjoitti:

Kun nyt alan olla totaalisti vakuuttunut protopyöräni täysrempasta niin kiertyväketjuinen etuveto+takajousto kiinnostaa.

Lisäksi olen hautonut ajatusta koteloidusta öljykylpyisestä voimansiirrosta. Maantiesuolavesi on myrkkyä ketjuille ja olishan se komiaa kun ne olis koko ajan tip top öljyissä. Onkohan tää liioittelua jos liikennöi päivittäin, useemman tonnin vuodessa :?:

Etuvedosta olen koittanut lukea lapi tan foorumin. Paljon kuvia ja linkkeja on rikki :( Onko etuvedon tekeminen eri haastavaa? Alun perin tähän takavetoon yritin saada rissaa alivio takavaihtajasta, mutta ketju oli mahdotonta pitää rissalla vaikka mitä lippoja siihen askartelin. Ohjainputki on toiminut hiljaisesti jo muutama tuhat kilsaa. Eli taittopyörä vähän jänskättää.

Mitenkäs tollanen taittopyörä tehdään kätevimmin jos työkalurepertuaari päättyy pylväsporaan?

Etuhaarukan levennys pitää kai tehdä itte.. vai saako sellasia jostain kohtuuhinnalla?

Kiertyväketjuisen etuvedon kotelointi miustakin kuullostaa aika hankalalta ja tilaa vievältä ratkasulta, pelkät rissatkin meinaa hinkata isorenkaisessa etuvedossa reiteen. Mites cruzbike-tyyppinen jos välttämättä haluut ketjut koteloon ? Ei tatteis rissoja ja mahollista tehdä sopivan pystypyörän runkoon.
Ei kai etuvedon tekeminen sen vaikeempaa ole ku takavetosenkaan, tosin en oo koskaan takavetosta tehny 8) kun en oo keksiny miks ? :)
Etuhaarukan levennys on helppo tehdä itse joko vaan vääntämällä voimalla tai kierretanko dropoutteihin ja muttereilla levittää sitä oikeaan mittaan. Etuhaarukka pitäis olla melko suora, jotta ketjulinja menis pienimmältä rattaalta vetorissalle mahollisimman lähellä haarukkaa ja samassa linjassa.
Itte oon sorvannu POM:ista (polyasetaali) muovi rissat, yks laakeri keskelle. Ehkä sen vois pylväsporakoneessakin sorvata mutt ehkä vähän haastavaa ja voi olla hiukka vaarallistakin. Rahalla tietyst noitakin saa.
Tuossa kuva Jorin tekemästä etuveto ratkasusta takajoustolla. Kuvasta näyttäs ett ketju hinkkais pitkältä matkalta haarukkaan mutta taitaa olla vaan millinsadasosan tarkkaa insinöörityötä :wink:

P1019326.JPG

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Niin mistäs tollasia vetopuolen taittopyöriä voi tehdä. Kattelin potkulautojen renkaita sorvattavaks, mutta niissä taitaa olla vähän liian pehmeää muovia, vai? Olis valmiiks laakeripesä ja laakerit.

Löytyykö jotain muita käteviä aihioita?

Mistäs porukka on hankkinut polyasetaalikiekkoja aihioksi.. ei viittis ostaa mitään metrin tankoa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

joonas kirjoitti:

Niin mistäs tollasia vetopuolen taittopyöriä voi tehdä. Kattelin potkulautojen renkaita sorvattavaks, mutta niissä taitaa olla vähän liian pehmeää muovia, vai? Olis valmiiks laakeripesä ja laakerit.

Löytyykö jotain muita käteviä aihioita?

Mistäs porukka on hankkinut polyasetaalikiekkoja aihioksi.. ei viittis ostaa mitään metrin tankoa.

Täältä löyty parista muovialan erikoisliikkeestä, sahaavat sopivan pätkän.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

TKA:lta :D, eikun sehän on nykyään ETRA. Pyörötanko on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta saattaisi olla ilman sorvia sorvattavaksi helpompi, kun tekee 12-15 mm levystä, josta sahailee ensin pyöreän kiekon, jonka kiinnittää pyörittimeen ruuveilla kevennysreikien kohdalta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

POMi nyt tuntuu olevan vähän nihkeäasti saatavilla niin tietääkö joku miten polyamidi suoriutus tehtävästä? Tarjolla olis tälläsiä kärrynrenkaita, joissa olis muoto vähän niinku valmiina... ehkä jopa laakeri.

Mites tuo koko tällaseen lyhytkampiseen, siis paljonko olis hyvä olla halkasia? Minkäs korkunan ja levynen sen ketjua kannattelevan harjanteen pitäs olla?

rulla.jpg
rulla.jpg (4.66 KiB) Katsottu 4082 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ei hampaatontakaan taittopyörää koskaan kannata sorvata kantamaan sivulevyista, vaan uran pohjalle pitää jättää harjanne, joka kantaa ketjua rullista.

Oli kuollut linkki taittopyörän piirustukseen. Laitan sen piirustuksen tänne liitteeksi, kun pääsen kotikoneen ääreen, niin säilyy paremmin.
Laitetaan vaikka Sakarin versio malliksi, mitä tarkoitan. Sakarillakin on kantoharjanne uran pohjalla.
Kuva

Tämmöstä Sakarin kuvaa täällä on kierrätetty, ei tuossa kaikkia mittoja ole mutta loput voi arvata. Tuo harjanne taitaa olla 2mm. Miun viimenen omatekemä rissa tais olla 90mm ulkohalkasijaltaan mutta pienempikin toimii. Kammen pituus ei taida vaikuttaa rissan kokoon.
Polyamidista en osaa sanoo mutta kokeile niin tiedetään :D jos se on liian pehmeetä niin kuluu vaan nopeemmin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Tämmöstä Sakarin kuvaa täällä on kierrätetty, ei tuossa kaikkia mittoja ole mutta loput voi arvata. Tuo harjanne taitaa olla 2mm. Miun viimenen omatekemä rissa tais olla 90mm ulkohalkasijaltaan mutta pienempikin toimii. Kammen pituus ei taida vaikuttaa rissan kokoon.
Polyamidista en osaa sanoo mutta kokeile niin tiedetään :D jos se on liian pehmeetä niin kuluu vaan nopeemmin.

Petri

Kyllä tuo harjanne kannattaa tehdä korkeintaan 1 mm:n korkeaksi. Sorvatessa kannattaa olla tarkkana noiden sivuohennusten kanssa. Minulla on muutama pyörä mennyt pilalle, kun olen ohentanut liikaa ja uran pohja on tullut sivulta näkyviin. :evil:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Olen tehnyt 2-3mm harjanteella (säteestä), hyvin sekin käy. Painuu käytössä kolot siihen.

Vastaa Viestiin