Tasauspyörästöaiheen innoittamana heitän yhtä futuristisen näkemyksen monipyörävedon järjestämiseksi. Nimittäin kouluaikoinani (n. 40 v. sitten) vouhkattiin kovasti hydrostaattisen voimansiirron tulevaisuudesta. Sen kun piti hoitaa portaatomaan vaihteistoon, kytkimeen, tasauspyörästöön, jarruihin, voiteluun ja mihin lieneekään kohdistuvat ongelmat kertalinttuulla. Kehitys on kuitenkin jäänyt lähinnä raskaisiin koneisiin, ruohonleikkureihin yms, mutta ei tieliikenteeseen.
Mitenkähän tuo olisi monipyöräisten polkupyörien kohdalla, jos sopiva talvinotkea öljy löytyisi.
hydrostaattinen veto
hydrostaattinen veto
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: hydrostaattinen veto
Liian suuret tehohäviöt? Öljyn virtaamista putkessa voisi kai verrata tilanteeseen jossa ketju hinkkaa ketjuputkeen koko pituudeltaan?
Kätevä keino siirtää voimaa siellä missä ei tarvita suuria nopeuksia eikä tehohäviöillä ole merkitystä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- pikametri
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 245
- Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
- Paikkakunta: Kangasala
Re: hydrostaattinen veto
Pyörivissä liikkeissä taidetaan päästä nykyisin sähkölläkin parempiin hyötysuhteisiin, vaikka käytettäisiin hakkureita/taajuusmuuttimia nopeuden säätelyyn.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.