Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa kuten heilurivarsi etujousitus kumityynyillä, runko menee osiksi ja takapyöränä etupyörä toispuoleisella haarukalla.
Jos jaksaa moisen pykätä niin voisi toimia jopa meidän talvi- ja hiekkatie olosuhteissa...
BROL:ssa on tällanenkin projekti työn alla: http://www.dbtrikes.com/images/DBT4/cantileverrearframelarge.JPG
Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa kuten heilurivarsi etujousitus kumityynyillä, runko menee osiksi ja takapyöränä etupyörä toispuoleisella haarukalla.
Jos jaksaa moisen pykätä niin voisi toimia jopa meidän talvi- ja hiekkatie olosuhteissa...
Venäjällähän Berkut teki etu- ja kolmipyörävetoista trikeä:
Vähän saman tyylinen tuo etuveto. Miten lie kestää rapaa? Etujousitus trikessä on kyllä plussaa.
Aika mielenkiintoinen rengasvalinta tuossa ensimmäisessä kuvassa? 507 vai 559?
Noiden vetoakselien vuoksi pitää kammet viedä kauas eteen ja silti jalat hipoo akseleita:
Edessä oleva painopiste ei toki etuvedossa haittaa, paitsi äkki jarrutuksissa...
Ei miusta näytä mitenkään hirveen etupainoselta tadpoleksi.
Ohjaustanko/stemmi systeemi ei tadpolessa yleensä oo tuommonen, ohjauskahvat pystyssä "rinnuksilla" - näytti vähän vaikeelta ohjastaminen tuossa videossa.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No niimpä näkyy, ilman kuskia näyttävät suuremmilta. Tuo rengaskoko selittää painoakin, alle 17kg.
PW kirjoitti:
Ei miusta näytä mitenkään hirveen etupainoselta tadpoleksi.
Joo, kun suhteuttaa tuohon oikeaan rengaskokoon niin ei nuo polkimet ainakaan paljo ole normaalia tadpolea edempänä. Lähelle kantoja silti vetoakselit tulee. Ei välttämättä ole kovin helppo mennä kyytiin/kyydistä pois ja tuo ohjaustanko ei kyllä sitä helpota.
Tuossa Berkutissa polkimet on edempänä.
No niimpä näkyy, ilman kuskia näyttävät suuremmilta. Tuo rengaskoko selittää painoakin, alle 17kg.
Ei välttämättä ole kovin helppo mennä kyytiin/kyydistä pois ja tuo ohjaustanko ei kyllä sitä helpota.
Jukka
Luulisin että pelkkä rengaskoko ei paljoa selitä sangen kevyttä kokonaisuutta. Laite oli punnittu ajokuntoisena ja se on 4 lbs (jotain 1.8 kg) kevyempi kuin eka versio. Tässä on varmaan nirhastu grammoja vähän joka puolelta.
Tuollaiset "ohjaustangot" kääntyvät yleensä vaikka täysin eteen, nivelöity alapäästä, jolloin siitä ei ole mitään haittaa kyytiin mennessä. Jos runkoputkien ja penkin väli on pitkä niin se vaikeuttaa enemmän "penkkiin osumista". Lisäksi tuollainen ohjaus lienee myös ilmanvastus mielessä edullinen.
Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä.
Tuossa on jousituksen vuoksi 4niveltä, kyllä niistä aina joku on vähän murroksessa.
Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä.
Tuossa on jousituksen vuoksi 4niveltä, kyllä niistä aina joku on vähän murroksessa.
Oikein mitoitettuna tasaisella mahdollisimman vähän. Teoriassa ei siis vastusta lainkaan, mutta käytännössä aina vähän. Pienet nivelkulmat vaikuttavat vastuksiin erittäin vähän, riippuen tietenkin nivelen tyypistä ja voitelusta. Eri asia sitten, kun pyörällä kurvaillaan jyrkkiä kurveja ja yritetään samalla ajaa kovaa ja taloudellisesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
BROL:ssa on nyt runsaasti lisää juttua miksi tällaisiin ratkaisuihin on päästy.
Ei voi muuta todeta kuin että kyllä kaveri osaa autotallissaan puuhata noita vehkeitä. Harmi ettei jenkit älyä mitään ennen kuin päällä on karkki-kaunis maalaus...
Niin, täällähän sitä infoa on enemmänkin aiheesta. Ja historiaa miksi tähän on päädytty. Samoin YouTube:sta löytyy läjäysvideoita edellisestä evoluutiosta.