Aussin etuveto trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

BROL:ssa on tällanenkin projekti työn alla:

Kuva

Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa kuten heilurivarsi etujousitus kumityynyillä, runko menee osiksi ja takapyöränä etupyörä toispuoleisella haarukalla.

Jos jaksaa moisen pykätä niin voisi toimia jopa meidän talvi- ja hiekkatie olosuhteissa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

BROL:ssa on tällanenkin projekti työn alla:
http://www.dbtrikes.com/images/DBT4/cantileverrearframelarge.JPG
Monta mielenkiintoista yksityiskohtaa kuten heilurivarsi etujousitus kumityynyillä, runko menee osiksi ja takapyöränä etupyörä toispuoleisella haarukalla.
Jos jaksaa moisen pykätä niin voisi toimia jopa meidän talvi- ja hiekkatie olosuhteissa...

Venäjällähän Berkut teki etu- ja kolmipyörävetoista trikeä:
Kuva
Kuva

Vähän saman tyylinen tuo etuveto. Miten lie kestää rapaa? Etujousitus trikessä on kyllä plussaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

frp
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 10:44

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja frp »

Onhan tuossa vetonivelet suojattu kumeilla. Enempi kiinnostaisi paljonko kitkahäviöitä verrattuna ketjuihin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aika mielenkiintoinen rengasvalinta tuossa ensimmäisessä kuvassa? 507 vai 559?
Noiden vetoakselien vuoksi pitää kammet viedä kauas eteen ja silti jalat hipoo akseleita:
Kuva
Edessä oleva painopiste ei toki etuvedossa haittaa, paitsi äkki jarrutuksissa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttää tuossa kuvassa isolta kiekolta mutt kaverin sivuilla mainittiin 3*451mm , johtusko kuvakulmasta näköhäiriö ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa http://www.dbtrikes.com/ sivusto, aika hienoo työtä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei miusta näytä mitenkään hirveen etupainoselta tadpoleksi.
Ohjaustanko/stemmi systeemi ei tadpolessa yleensä oo tuommonen, ohjauskahvat pystyssä "rinnuksilla" - näytti vähän vaikeelta ohjastaminen tuossa videossa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Näyttää tuossa kuvassa isolta kiekolta mutt kaverin sivuilla mainittiin 3*451mm , johtusko kuvakulmasta näköhäiriö ?

No niimpä näkyy, ilman kuskia näyttävät suuremmilta. Tuo rengaskoko selittää painoakin, alle 17kg.

PW kirjoitti:

Ei miusta näytä mitenkään hirveen etupainoselta tadpoleksi.

Joo, kun suhteuttaa tuohon oikeaan rengaskokoon niin ei nuo polkimet ainakaan paljo ole normaalia tadpolea edempänä. Lähelle kantoja silti vetoakselit tulee. Ei välttämättä ole kovin helppo mennä kyytiin/kyydistä pois ja tuo ohjaustanko ei kyllä sitä helpota.
Tuossa Berkutissa polkimet on edempänä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja KPS »

jviirret kirjoitti:

No niimpä näkyy, ilman kuskia näyttävät suuremmilta. Tuo rengaskoko selittää painoakin, alle 17kg.

Ei välttämättä ole kovin helppo mennä kyytiin/kyydistä pois ja tuo ohjaustanko ei kyllä sitä helpota.

Jukka

Luulisin että pelkkä rengaskoko ei paljoa selitä sangen kevyttä kokonaisuutta. Laite oli punnittu ajokuntoisena ja se on 4 lbs (jotain 1.8 kg) kevyempi kuin eka versio. Tässä on varmaan nirhastu grammoja vähän joka puolelta.

Tuollaiset "ohjaustangot" kääntyvät yleensä vaikka täysin eteen, nivelöity alapäästä, jolloin siitä ei ole mitään haittaa kyytiin mennessä. Jos runkoputkien ja penkin väli on pitkä niin se vaikeuttaa enemmän "penkkiin osumista". Lisäksi tuollainen ohjaus lienee myös ilmanvastus mielessä edullinen.

KPS

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja jori »

frp kirjoitti:

Onhan tuossa vetonivelet suojattu kumeilla. Enempi kiinnostaisi paljonko kitkahäviöitä verrattuna ketjuihin.

Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
frp kirjoitti:

Onhan tuossa vetonivelet suojattu kumeilla. Enempi kiinnostaisi paljonko kitkahäviöitä verrattuna ketjuihin.

Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä. :)

Tuossa on jousituksen vuoksi 4niveltä, kyllä niistä aina joku on vähän murroksessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
frp kirjoitti:

Onhan tuossa vetonivelet suojattu kumeilla. Enempi kiinnostaisi paljonko kitkahäviöitä verrattuna ketjuihin.

Ilmeisesti tarkoitat, kuinka paljon vetonivelet vievät tehoa. Onhan tuossa ketjutkin. Murtonivel vie tehoa vain, kun siinä on murtoa. Kolmipyörällä ajetaan niin vähän kaarreajoa, ettei sillä liene mainittavaa merkitystä. Kaksipyöräisellä ajetaan aina kaarreajoa, eikä siis koskaan suoraan. Katsokaa vaikka hankeen jäävästä jäljestä. :)

Tuossa on jousituksen vuoksi 4niveltä, kyllä niistä aina joku on vähän murroksessa.

Oikein mitoitettuna tasaisella mahdollisimman vähän. Teoriassa ei siis vastusta lainkaan, mutta käytännössä aina vähän. Pienet nivelkulmat vaikuttavat vastuksiin erittäin vähän, riippuen tietenkin nivelen tyypistä ja voitelusta. Eri asia sitten, kun pyörällä kurvaillaan jyrkkiä kurveja ja yritetään samalla ajaa kovaa ja taloudellisesti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

BROL:ssa on nyt runsaasti lisää juttua miksi tällaisiin ratkaisuihin on päästy.

Ei voi muuta todeta kuin että kyllä kaveri osaa autotallissaan puuhata noita vehkeitä. Harmi ettei jenkit älyä mitään ennen kuin päällä on karkki-kaunis maalaus...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Niin, täällähän sitä infoa on enemmänkin aiheesta. Ja historiaa miksi tähän on päädytty. Samoin YouTube:sta löytyy läjäysvideoita edellisestä evoluutiosta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Aussin etuveto trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Uskomattomattomalta tuntuu tuo paino trikeksi kun tuota tavaraa on laitteessa reilusti.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin