SH22 Pappatrike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuva

Tällainen siitä sitten tuli.

Tässä, kun ikää on karttunut yli 3/4 vuosisadan, rupee ajattelemaan miten sitten, kun ei enää pysty 2-pyöräisellä ajelemaan. Mutta muutenkin, kun noin ylipäänsä 3-pyöräinen nojapyörä on erinomainen kulkupeli ikääntyneelle, päätin yrittää suunnitella sellaisen.

Lähtökohtia ovat olleet:

  1. Hyvä pystyssä pysyminen eli 3 pyörää.

  2. Helppo paikalleen asettuminen.

    • Istuinkorkeus vähintään 400 mm.
    • Etupyörien runkoputket mahdollisimman takana istumaan asettumisen ja ylösnousemisen helpottamiseksi.
    • Käsituki, joka helpottaa istumaan menoa ja ylösnousemista sekä toimii mittarien asennusputkena ja etuvaihtajan
      kiinnikkeenä
  3. Jousitus kaikissa pyörissä.

  4. Sähköavustus

Mitä vielä?

Sakari

Liitteet
SH22 1.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja KPS »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka

Samaa mieltä, lisäperusteena penkin taakse takapyörien väliin saattaisi sopia pieni tavaratila.

KPS

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

KPS kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitä vielä?

Tee Delta mallinen. Siihen on helpompi mennä kyytiin, voi vaikka istua penkille poikittain ja nostaa sitten jalan rungon yli toiselle puolelle. Tadpoleenkin vielä jotenkuten kankeana pääsee, mutta pois ei kun jalkoja ei saa takamuksen alle. Deltan käsittely tilanteissa joissa ajamien ei onnistu on myös helpompaa.

Jukka

Samaa mieltä, lisäperusteena penkin taakse takapyörien väliin saattaisi sopia pieni tavaratila.

KPS

Olen tehnyt jo kaksi Haase-tyyppistä Delta-mallia, mutta en varsinaista tadpolea, paitsi soutupyörä SH15. Tyyppi on sinänsä hyvä, mutta poikkivetoakseli ja ketjujärjestelyt ovat työläitä, ja ketjujen päällä pysyminen usein ongelmallista.

Tadpole on helpompi täysjousittaa, ketjuvedon järjestely on yksinkertaisempaa ja, kun mennään etupään kautta peruuttamalla istumaan ei jalkoja tarvitse nostaa ollenkaan esteiden yli. Istumaan menoa ja ylösnousemista helpottaa runkoon kiinnitettävä kaareva käsituki.

Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Lainaukset korjattu. msk

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja MM »

Paitsi ylösnousemusasiat, iäkkäämmälle polkijalle jonkinlainen kate olisi hyväksi. Jos ajoneuvoon käynti on edestä, siihen sopisi sellainen TV-sarjan Ginan BMW-Isetan kaltainen edestä kokonaan avautuva maski, jos sen saranoinnin voisi järjestää vaikka toisen etupyörän kuningaspulttiin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

irakas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Suoremmalla rungolla tarkoitin että haarukka ja runkoputki olisi samansuuntaisia jolloin nivelen saisi lähelle ketjulinjaa. Kyllähän siitä korkeampi tulee, varsinkin 26" (559) renkailla jotka meinaat laittaa? Miten etujousitus on tarkoitus toteuttaa?
Poikkiputkessa käyttäisin samaa kuin keskusputkessa, muuten putkikoot ovat ok.

Lainaukset korjattu. msk

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jarcco kirjoitti:

"Kun kerran istuin tulee noin ylös, runko voisi olla suorempi ja taittopyörää ei vetopuolella välttämättä tarvita . Kuten Anthrotech: http://www.anthrotech.de/
Poikkiputket näyttävät yläkuvassa aika ohuilta. Minkä kokoista putkea meinaat käyttää?"

Sakari kirjoitti:

Noin korkea on jotenkin jo pyörätuolin näköinen. Taittopyörä on takajousituksen järjestelyn takia jottei polkemisesta tulisi pomppivaa.

Poikkiputkissa ja takahaarukassa olen ajatellut käyttää 20 x 50 x 1,5 mm:n ja päärungossa 50,8 x 1,5 mm:n ohutseinäputkea.

Sakari

Suoremmalla rungolla tarkoitin että haarukka ja runkoputki olisi samansuuntaisia jolloin nivelen saisi lähelle ketjulinjaa. Kyllähän siitä korkeampi tulee, varsinkin 26" (559) renkailla jotka meinaat laittaa? Miten etujousitus on tarkoitus toteuttaa?
Poikkiputkessa käyttäisin samaa kuin keskusputkessa, muuten putkikoot ovat ok.

Joo, kyllä on tarkoitus käyttää 559 renkaita (kun niitä onniin paljon varastossa)

Etujousituksen teen samalla tavalla kuin SH15:ssa:

SH15 leikkaus.png

jossa käytin poikkiputkissa 20 x 50 x 1,5 mm:n putkea ja hyvin on kestänyt. Poikkipukien juuriin tulee pienet lisätuet, jotka näkyvät ensimmäisessä kuvassa.

Sakari

Lainaukset korjattu, msk

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Joo, kyllä on tarkoitus käyttää 559 renkaita (kun niitä onniin paljon varastossa)

Etujousituksen teen samalla tavalla kuin SH15:ssa:

SH15 leikkaus.png

jossa käytin poikkiputkissa 20 x 50 x 1,5 mm:n putkea ja hyvin on kestänyt. Poikkipukien juuriin tulee pienet lisätuet, jotka näkyvät ensimmäisessä kuvassa.

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate.

Olkatapissa kumipallot välissä?

mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Voi, mutta sitten ei voi käyttää vakio kiekkoja. Jos itse tekisin kaaret renkaan ympäri niin laittaisin ne sellaiseen asentoon että niihin voisi suoraan kiinnittää käsikahvat. Niihin voisi myös laittaa vannejarrut jolloin tulisi taatusti niin lyhyet vaijerit jotka ei jäädy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate.

Olkatapissa kumipallot välissä?

mhelander kirjoitti:

Mulle ei oikein auennu tuo etujousituksen toimintaperiaate. Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Voi, mutta sitten ei voi käyttää vakio kiekkoja. Jos itse tekisin kaaret renkaan ympäri niin laittaisin ne sellaiseen asentoon että niihin voisi suoraan kiinnittää käsikahvat. Niihin voisi myös laittaa vannejarrut jolloin tulisi taatusti niin lyhyet vaijerit jotka ei jäädy.

Jukka

Mainio idea! Kiitos Jukka! :mrgreen: Ilmanvastuskin vähenee, kun haarukat ovat vaakatasossa.
Täytyypä kokeilla. Muutinpa heti piirrokset:

SH22 3.png
SH22 3.png (1.46 MiB) Katsottu 6389 kertaa

Poikkiputket ajattelin tehdä 45 x 1,5 putkesta ja takahaarukka 40 x 20 x 1,5 mm soikioputkesta, jota sattui löytymään Jyväskylän Kuusakoskelta.

Saas nähdä miten onnistuu etupyörien jousitus nyt, kun haarukat on käännetty vaakatasoon.

Mika kysyy: "Olkatapissa kumipallot välissä?"

Joo, joko kumipallot, kumisylinterit tai kierre jouset.

Sakari

Lainaukset korjattu. msk

Liitteet
SH22 2.png
SH22 2.png (1.29 MiB) Katsottu 6389 kertaa

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:

Ja tuli mieleen että eikö noita 559-kiekkojen napoja vois modata niin ettei tarvis olla korvakkoja molemmin puolin napaa ? Vaikka jäykkä akseli läpi ja laakerit sitten noissa olkavarsissa tms.

Tämä on hyvä idea, mutta, jos eteen halutaan asentaa napamoottorillinen kiekko, sen akseli ei ole riittävän paksu ja pitkä tällaiseen asentamiseen. Moottorillisen kiekon, jossa on rattaisto voisi asentaa taakse, mutta minulla sattuu nyt olemaan rattaaton kiekko.

Ehkä voisi toiselle puolelle laittaa haarukaton asennus ja toiselle puolelle haarukallinen. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D

Mietin samaa, mutta arvelin Sakarin ajatelleen asian niin, että jyrkissä käännöksissä sisempi käsi irroitetaan tangosta hetkeksi kahvan mennessä penkin alle. Jossain aiemmassakin SH-pyörässä oli niin. Kapea ote on joka tapauksessa hyväksi, koska kädet lepäävät aika kaukana ohjausakselista ja toimivat painoina, jotka aiheuttavat epästabiilisuutta, jolleivat ole tuettuna kuskin kupeisiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH22 Pappatrike

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Viimeisessä kuvassa ohjaustangot menee penkin alle käännettäessä koska ovat vaakasuorassa. Eli ei toimi noin. Käännä tangot ylöspäin niin saat riittävästi kääntövaraa. Samalla ne toimivat rajoittimina kun osuvat penkkiin. Yleisesti tälläinen suoraohjaus on täysin toimiva, mutta vaatii kovassa vauhdissa vakaata kättä ettei tee äkkiliikkeitä. Tässä tapauksessa tämän ei pitäisi olla ongelma, ellei puikkoihin tartu varsinainen sporttipappa :D

Mietin samaa, mutta arvelin Sakarin ajatelleen asian niin, että jyrkissä käännöksissä sisempi käsi irroitetaan tangosta hetkeksi kahvan mennessä penkin alle. Jossain aiemmassakin SH-pyörässä oli niin. Kapea ote on joka tapauksessa hyväksi, koska kädet lepäävät aika kaukana ohjausakselista ja toimivat painoina, jotka aiheuttavat epästabiilisuutta, jolleivat ole tuettuna kuskin kupeisiin.

Joo, näin on. Olen ajellut useitakin tadpoleja, joissa on ollut suora ohjaus, ja kädensijat pystyssä, mutta aina se on tuntunut jotenkin epämukavalta ja jotenkin huteralta. Siksipä ajattelin siirtyä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan ohjauksen osalta, eli siis välilliseen ohjaukseen ja erilliseen ohjaustankoon. Näin myös vaihde- ja jarruvaijerien johdatus on paljon luontevampaa, eikä kädensija kaarroksessa menne penkin alle, vaikka moni muu asia meneekin.

Niinkuin varmaan jo kaikki tietää kuvat saa kokonaisiksi klikkaamalla kuvan päällä.

SH22 4.png
SH22 4.png (1.45 MiB) Katsottu 6262 kertaa
SH22 leikkaus 1.png
SH22 leikkaus 1.png (1.73 MiB) Katsottu 6262 kertaa

Onko kokemusta? Voiko tavalliseen kiekkoon liittää jarrulevyä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin