OT: Kickbike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Hyvältä näyttää Jarcco pyöräsi. Itsekin mietin rakentamista, mutta kun ei ollut tuon kalliimpi päädyin kaupan tiskille.

Sinuna ehkä asentaisin nousukahvat, jotta voi silloin tällöin nojailla eteenpäin. Nojaava asento ei ole minulle ollut ongelma, ja itseasiassa etunojaan on perusteensa. Tasavauhtia voi edetä hyvinkin vähällä liikkeellä, mutta joskus tekee mieli kiihdytellä. Nopea potku lähtee jalka koukistettuna, ylävartalon melkenpä makaillessa etupyörän päällä. Jalan rata muuttuu heilurimaisesta liikkestä pyöriväksi. Käsillä riittää tekemistä palauttaa vartalo uuteen iskuasentoon. Potkulautailussa paikallaan oleva tukijalka rasittuu yllättäen potkujalkaa enemmän: tällaisissa vauhdeissa jalkaa on vaihdettava jopa kolmen potkun välein. Jotta vauhti ei tällä välin hidastuisi, täytyy vaihto tehdä Jukan kuvaamalla hyppytekniikalla.

Kuten arvata saattaa, on edellä kuvattu ponnistelu todella rankkaa.
Spurtinkin jälkeen pyöräilijä saataa rullailla muina miehinä ohi. Potkulautailun myötä onkin pitänyt omaksua uusi hitaamman liikkumisen filosofia: suoranaisesti jaloissa en ole kokenut olleeni. Esineenä potkulauta nostaa yleensä hymyn kasvoille. Ehkä tämä johtuu siitä, että se on niin aseettoman pelkistetty ajopeli. Mielestäni potkuttelussa on tiettyä alkuvoimaista viehätystä: sama yksinkertaisuus kiehtoo vaikkapa hiihdossa ja soudussa.

Kuntoilun sijaan puhuisin enmmänkin hyötyliikunnasta. Jos lasketaan jäisten ja hiekkaisten teiden kuukaudet pois, voi potkulautaa käyttää arkipyöränä. Tavarat kulkevat repussa. Kaupunkien keskustoissa lauta on pyörää kätevämpi ja joskus nopeampikin. Käsittääkseni -joskaan ei toivoakseni- potkulautailija katsotaan edelleen jalankulkijaksi.

Paavo

EDIT: kiitos Jarcco Skike-linkistä, sehän se oli juurikin. Luistimissa on näemmä 160 mm:n ilmarenkaat seitsemän baarin paineilla.

Viimeksi muokannut Paavo, 20 Elo 2008, 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yhdyn Paavon näkemyksiin, nousukahvat tuo tarpeellista vaihtelua ja tuo voimakas etunoja tosiaan nopeassa ajossa välttämätön. Pikalukolla oleva tangon kannatin vaan mahdollistaisi nopean tyylin vaihdon.

Nojailijoiden ja potkupyöräilijöiden harmiksi polkupyörää koskevia säädöksiä on täydennetty:

5 luku
Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen

Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250

Ainoastaan matalat chopperit ja cf:t jää tuon määrityksen ulkopuolelle, vielä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Varmaankin on huono lähtökohta miettiä minkä kulkupelin potkulaudalla voisi korvata, mutta asioinnit hoituu sillä varmaan lyhyillä matkoilla hyvin, kunhan ei paljoa tavaraa tarvitse mukana kuljettaa. Kokoontaittuvana käyttömahdollisuuksia olisi vielä enemmän, vaikkapa matkat bussipysäkille. lauta kasaan ja mukaan niin ei vorot vie.
Taittolaudan saa pienemmäksi ja kevyemmäksi kuin taittopyörän.
Eslalla on katkaistava versio:
http://www.esla.fi/fin/potkulauta.html

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs tästä sanotte. Ainakin bussiin vieminen on vaivatonta.
http://www.magicwheel.co.uk/
sama suomeksi tekstitettynä
http://www.hilavitkutin.com/2007/07/24/ ... risteytys/

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Mitäs tästä sanotte. Ainakin bussiin vieminen on vaivatonta.
http://www.magicwheel.co.uk/
sama suomeksi tekstitettynä
http://www.hilavitkutin.com/2007/07/24/ ... risteytys/

Jori

Jopas, siitä on saatu poistettua vielä lisää "turhia" osia :D
Tuon menestys riippuu siitä millainen se on, hmm, ajaa. Jos se vaatii sirkustaitoja niin ei muodostu menestykseksi. Kolme kymppiä kulkee eikä jarruja... Jep mulle liian raju peli.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Niin, missä jarrut :?:

sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Saku
Viestit: 38
Liittynyt: 02 Huhti 2007, 12:16
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Saku »

Moi kaikille

Mulla oli muutama vuosi siten aito suomalaisten valmistuttama kickbiken maastomalli. Etujousituksella ja levyjarrulla varustettu peli oli todella hyvä. Minusta se oli jopa parempi, kuin vaimoni slikseillä varustettu jäykkis. Hankin laitteen lähinnä monipuolistamaan noin 10 km työmatkaa ja auttamaan lonkkaongelmissa.
Kympin matkalla se toi noin 10 minuuttia aikaa lisää. Rasitus oli paljon suurempi, kuin normaalifillarilla. Asun Helsingissä ja olen testaillut eri kulkuvälineiden rasittavuutta sykkeen ja ajan perusteella. Yli voimaisesti rankinta oli mennä sauvakävelyllä töihin. Kesto oli noin puolitoista tuntia. Toiseksi rankinta oli mennä potkiksella. Rullaluistimilla sauvojen kanssa pääsi nopeammin, kuin potkiksella suunnilleen samalla rasituksella. Seuraava oli trike nojis. Sitten tuli erilaiset halvat fillarit. Parhaan ajan ajoin jousittamattomalla laadukkaalla maastopyörällä. Nykyisellä kunnolla en pärjää vanhoille hyville ajoille, vaikka alla on ökyhieno täysjoustomaasturi.

Oho, hieman hyppäsi aiheesta. Käsittääkseni potkiksella saa ajaa jalkakäytävillä.

Minulla ko laite oli kerran Kanarialla mukana. Herätti paljon ihmetystä, nojiskuskeina tiedätte mitä tarkoitan.:) Oli mielettömän hyvä laite kiertelyyn ja maisemien katseluun. Jalkautuminen sujuu nopeasti ja helposti. Jaksoi mennä todella pitkiä matkoja. Suosittelen laitetta sekä kuntoiluun ja matkailuun.
Joku mainitsikin jo matkapotkulaitteet. Meidän tyttöjen potkulaudoissa on juuri samat ilmarenkaat, kuin noissa "suksissa". Ne ovat olleen ainakin kerran mukana etelän reissuilla ja tytöt liikkuivat niillä siellä pitkiä matkoja meidän kävellessä.

Minusta Kickbikea ei kannata rakentaa itse, sillä noi laadukkaat suomalaislaitteet ovat niin hyviä ja kuitenkin edullisia, ettei kannata säästää.

Potkutekniikasta vielä sen verran, että eniten väsyy se jalka joka on laudalla, eli ei potki. Siksi potkiksen pitää olla todella matala. Kun ajelin laitteella, niin kanttikivien kohdalla aina hyödynsin kanttarin korkeuden.
Olen nähnyt, lukenut ja testannut oikeaa potkua. Se on kaunis pitkä liike, joka lähtee melkein rinnasta asti. Siihen pääsemiseen tarvitaan hiukan enemmän kuntoa, nopeutta ja ominaisuuksia, kuin minulla on.
Kaverini kertoi jonkun osallistuneen maastopotkiksella maastopyörätapahtumaan. Sanoi kaverin ajaneen monissa paikoissa aivan samaa vauhtia fillareiden kanssa.

t:Saku

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saku kirjoitti:

Mulla oli muutama vuosi siten aito suomalaisten valmistuttama kickbiken maastomalli.

Oli? Ilmeisesti ei ole enään?

Kickbike.fi sivulta poimittu:

Mitä liikennesäännöt sanovat Kickbikesta?
Euroopassa ei ole yhtenäistä liikennesäännöstöä potkulautojen suhteen. Potkulauta on toisaalla jalankulkijaan, toisaalla polkupyörään rinnastettava kulkuväline. Suomessa liikenne- ja viestintäministeriö on antanut pikaohjeen, jonka mukaan potkupyörä rinnastettaisiin polkupyörään. Ohje ei kuitenkaan perustu lainsäädäntöön ja potkulautailijain edustajat ovatkin keskusteluyhteydessä ministeriöön miten välinettä koskevaa säännöstöä tulisi kehittää yksikäsitteisemmäksi ja yhtenäisemmäksi. Käytännön ohjeena suosittelemme varovaisuutta ja kohteliaisuutta kaikissa liikennetilanteissa.

On hieman ristiriidassa tuon lakitekstin kans minkä postasin tuonne aiemmin. Tilanne on kuitenkin markka ajoista muuttunut, silloin potkulaudat rinnastettiin yksiselitteisesti jalankulkijoihin, sekä kickbiken sivuilla että lakitekstissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saku kirjoitti:

Minusta Kickbikea ei kannata rakentaa itse, sillä noi laadukkaat suomalaislaitteet ovat niin hyviä ja kuitenkin edullisia, ettei kannata säästää.

No tuommoisen tekeminenkin on ihan hyvä homma vaikka harjoitella metallitöitä. Materiaalikustannukset muutaman kympin ja polkupyörän raato.
Miksikähän noista ei enää ilmoiteta painoja, asia jota ihailin alusta asti omassani. Painoi muistaakseni alle 10kiloa. Seuraava malli, jossa siis oli jo kahdet jarrut, oli pitkästi toista kiloa raskaampi. Pelkkä rungon paino oli valmistajan vaihtuessa noussut 600g.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Valmis!
Kuva
Ei tarvinnut ostaa muuta kuin astinlaudan kiinnityspultit. Pitäisi käyttää vaa-alla, vaikkei kyllä mitenkään tunnu liian painavalta. Hyvä laite lyhyille matkoille, vaikka naapurissa tai postilaatikolla käyntiin. Ja kuntoilumielessä joku 5-10 km lenkki on jo rankka. Kapistus on sen luonteinen että sillä vaan pitää potkutella täysiä :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Valmis!
:)

Hieno!
Varsin vauhdikas takalokasuoja ja hieno väri.
Onneksi olkoon!

Jori

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Pyörä näyttää minusta melkeinpä paremmalta kuin tehdastekoinen Kick Bike, jotenkin vaan kulmikkaat linjat miellyttävät. Standardi takapyörä on hyvä asia, Kick Bikeen ei käsittääkseni marketista löydy rengasta. Astinlautaan saatat tarvita vielä jotakin kitkaa lisäävää materiaalia. Esim. teräväreunainen teräsverkko tms. voisi toimia. Ainakin veikkaan, että tiekura tekee laudan liukkaaksi.

Potkulautailuun pätee ikuinen perustotuus: vauhti tappaa, ei matka. Mikään nojapyörän veroinen mannertenmenijä se ei ole, mutta kesäisen noin 200 km:n matkan jälkeen olin kaikin puolin kunnossa, vaikka en totisesti ole mikään urheilija. Jos olisin lähtenyt pystypyörällä, olisin tuntenut kipua päiväkausia. Sopiva matkavauhti on kyllä löydettävissä. Potkuliike pitää vartalon näin syyskylmilläkin mukavan tasalämpöisenä -harmi että lumi ja jää estävät talviajon.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Valmis!
:)

Hieno!
Varsin vauhdikas takalokasuoja ja hieno väri.
Onneksi olkoon!

Jori

Siinäpä valmis tuote! :D

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Ja kuntoilumielessä joku 5-10 km lenkki on jo rankka. Kapistus on sen luonteinen että sillä vaan pitää potkutella täysiä :)

Äkkiä siinä kuitenkin sen peruspotkuttelu kunnon sai, juuri ehkä tuon takia että hitaasti ei voi ajaa. Eka lenkkini oli muistaakseni jonku 2-3km ja tosiaan puolenvälin jälkeen tuntu että henki lähtee, tai pelkäs ettei se lähdekkään :) Mutta joka lenkillä eka viikkojen aikana keskinopeudet nousi ja matkat piteni. Viimmesenä kesänä tuo 8km:n työmatka meni helposti ja keskinopeudella jota ei ensimmäisen ajo kuukauden aikana saanut edes tasaisella huippunopeudeksi, eli 16,3-16,8km/h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin